لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

نماینده مجلس خواستار اخراج مسئول رسانه‌ای شدن تجاوز به دختر افغان شد


محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس
محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس

یک روز پس از آن که رئیس اورژانس اجتماعی ایران گزارش‌ها دربارهٔ تجاوز به یک دختر خردسال افغان در خمینی‌شهر اصفهان را تأیید کرد، محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر، با نگارش نامه‌ای خواستار برکناری مسئول رسانه‌ای شدن این خبر شد.

رضا جعفری، رئیس اورژانس اجتماعی ایران، روز شنبه ۱۲ خرداد خبر داد که این دختربچه پنج ساله هفته پیش از آن، «در حالی که مقابل خانه مشغول بازی بوده، از سوی سه مرد متجاوز ربوده و پیکر نیمه‌جان او چند ساعت بعد در خرابه‌ای پیدا می‌شود.»

در گزارش پایگاه خبری شفقنا نام این دختر بهاره ذکر شده‌ است.

در همین حال مسئولان سفارت افغانستان در ایران نیز صحت رخداد را تأیید کرده و گفته‌اند که پلیس و کمیسر سازمان ملل در امور پناهندگان در حال بررسی آن هستند.

اما روز چهارشنبه، ۱۶ خرداد، در رسانه‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی متن نامه‌ای از سوی نماینده خمینی‌شهر در مجلس منتشر شد که در آن آمده‌ است: «همان‌ طور که مستحضرید آقای جعفری رئیس اورژانس اجتماعی کشور در اقدامی ناشیانه، مسئله تجاوز به دختر افغانی در شهرستان خمینی‌شهر را رسانه‌ای کرد، حال آن که معلوم نیست تجاوز حتمی باشد.»

این نامه از سوی محمدجواد ابطحی به انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نوشته شده و تاریخ ۱۳ خرداد امسال را پای خود دارد.

در ادامه این نامه آمده‌ است: «ثانیاً معلوم نیست [متجاوزان] چند نفر بوده‌اند، ثالثاً معلوم نیست تبعه چه کشوری بوده‌اند، رابعاً معلوم نیست انگیزه‌های عامل یا عاملین در صورت صحت ماجرا چه بوده‌ است.»

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه نوشته‌ است: «متأسفانه دشمنان انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) از فرصت سوءاستفاده کرده، در شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی، اسلام، پیامبر، اهل بیت، امام خمینی و رهبری و مردم شهیدپرور استان را آماج افترا و لجن‌پراکنی قرار داده‌اند.»

محمدجواد ابطحی در پایان نیز نوشته‌ است: «لذا مستدعی است نسبت به برکناری فوری ایشان از سمت ریاست اورژانس اجتماعی کشور اقدام و نتیجه را جهت کاهش التهاب و تنش در شهرستان رسانه‌ای فرمایید.»

پس از انتشار این نامه، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در یک پیام توئیتری نوشت: «از نامه همکارم آقای سیدجواد ابطحی نماینده محترم خمینی شهر به رئیس سازمان بهزیستی متعجب شدم» و خبر داد که در این مورد در حال تلاش برای تماس با آقای ابطحی است.

محمود صادقی پس از آن در توئیتی دیگر با اشاره به محمدجواد ابطحی نوشت: «ایشان همین الان با بنده تماس گرفت و ضمن تأیید انتساب نامه به خود با شدت و حدت از مضمون آن دفاع کرد؛ اینکه هنوز کمّ و کیف موضوع معلوم نیست و رسانه‌ای کردن آن موجب نگرانی خانواده‌ها و سوء استفاده ضدانقلاب شده، مخصوصاً اینکه محل جنایت شهری است که به نام امام خمینی است.»

پیش از این در اوایل خردادماه سال ۹۰ نیز، ۱۲ نفر از «اراذل و اوباش» با ورود به باغی که میهمانی خصوصی در آن برپا بود، با زندانی کردن مردان در یک اتاق، دختران و زنان را جمع کرده و مورد تجاوز قرار دادند.

در همان تاریخ نیز محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس، درباره آن رخداد با اظهار این‌که «امر تجاوز ممکن است در شهرها و مکان‌های دیگر هم به وقوع بپیوندد»، تأکید کرد که رسانه‌ای کردن این مسئله «قبح عمل» را از بین می‌برد و «فرصت را برای اختفا و متواری شدن مجرمان» فراهم می‌کند.

در همان روزها، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور، نیز با انتقاد از انتشار اخبار مربوط به پرونده‌های تجاوز به عنف در رسانه‌های ایران این‌گونه اظهار نظر کرد که انعکاس این اخبار باعث کاهش احساس امنیت در افکار عمومی می‌شود.

موسی سالمی، امام جمعه شهرستان خمینی‌شهر، هم در همان زمان گفت: «البته آنها هم که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند آدم‌های علیه‌السلامی نبوده‌اند» و از «۱۴ نفر» حاضر در این باغ «فقط دو نفرشان خانواده بودند».

طی هفته‌های گذشته، و با انتشار گزارش‌های مربوط به پرونده «آزار جنسی» در دبیرستان معین تهران و دیگر گزارش‌های مشابه، اعتراضات و انتقادها در مورد رویکرد مقامات به این رخدادها و تعلل در تصویب قوانین حمایت از کودکان در برابر کودک‌آزاری بالا گرفته‌است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خود وارد پرونده دبیرستان معین تهران شده، از این رخداد به عنوان «جنایت» نام برده و در دستوری خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار اجرای حدود الهی در رابطه با محکومین شده‌ است.

این درخواست علی خامنه‌ای در حالی انجام می‌شود که در موضوع صدور حکم «تبرئه» برای سعید طوسی، قاری قرآن متهم به تجاوز جنسی، انتقادهایی متوجه خود اوست.

شاکیان پرونده سعید طوسی، قاری مشهور قرآن، از نقش علی مقدم مسئول ارتباطات دفتر رهبر جمهوری اسلامی، در صدور حکم «تبرئه» آقای طوسی سخن گفته‌اند.​

XS
SM
MD
LG