لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

اعتراضات ایران به روایت خسرو سینایی، انوشه منادی و جهانگیر هدایت


تصویری از معترضان در شهر اصفهان، ۲۵ آبان ۱۳۹۸
تصویری از معترضان در شهر اصفهان، ۲۵ آبان ۱۳۹۸

اعتراض‌های مردم به افزایش قیمت بنزین از شامگاه جمعه ۲۴ آبان شروع شد و تا امروز پنج‌شنبه دست‌کم ۱۳۸ کشته بر جای گذاشته است.

از میان رشته گفت‌وگوهای رادیو فردا با اهالی فرهنگ و هنر در این باره، خسرو سینایی، فیلمساز، انوشه منادی، داستان‌نویس، و جهانگیر هدایت، نویسنده، روز چهارشنبه ۲۹ آبان، ضمن بیان مشاهدات خود، دیدگاه‌های خود را با ما در میان گذاشتند.

خسرو سینایی
خسرو سینایی

خسرو سینایی، فیلمساز، در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت: با برادرکشی و کینه‌توزی به جایی نمی‌رسیم.

آقای سینایی که در آستانه ۸۰ سالگی قرار دارد و به دلیل وضعیت جسمانی خود کمتر از خانه‌اش بیرون می‌رود، روز چهارشنبه، ۲۹ آبان، گفت اخبار رویدادها را صرفاً از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کند.

با این حال او با یادآوری نخستین فیلم سینمایی خود با عنوان «زنده باد» که در سال ۱۳۵۸ با موضوع انقلاب ۵۷ ساخته بود، گفت که در آن فیلم فقط یک شعار را به کار بردم و آن شعار این بود: «می‌کشم می‌کشم، آن که برادرم کشت».

خسرو سینایی در ادامه گفت: «آرزو می‌کنم ماجرا به ترتیبی پیش برود که برادرکشی و در مقابل هم قرار گرفتن کم پیش بیاید یا اصلاً پیش نیاید.»

آقای سینایی همچنین با اشاره به تجربه‌های سالیان زندگی خود و با اظهار نگرانی از «در مقابل همدیگر ایستادن‌ها» اضافه کرد که «با برادرکشی و کینه‌توزی به جایی نمی‌رسیم».

واکنش خسرو سینایی به حوادث اخیر ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:47 0:00
لینک مستقیم

انوشه منادی
انوشه منادی

انوشه منادی، نویسنده ساکن مازندران، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیو فردا از بروز اعتراضات مردمی در شهرهای گوناگون استان مازندران در روز اول اعتراضات خبر داد و گفت: «نکته قابل توجه در مازندران، پیوستن افکار عمومی به این اعتراضات است که در دهه نود به‌نسبت دهه هشتاد بیشتر شده است.»

آقای منادی اعتراضات اخیر مردم در شهرهای ایران را یک حرکت غیرتشکیلاتی توصیف کرد و گفت: «این حرکتی است که اجباراً جلو می‌رود، چه بخواهیم چه نخواهیم.»

انوشه منادی انگیزه اصلی معترضان را «گسترش سایه فقر و نداری» عنوان و تأکید کرد که «سایه فقر هر لحظه در لایه‌لایه‌های جامعه ملموس‌تر می‌شود و دیگر قشر متوسط هم توان خرید مایحتاج روزانه ندارد».

این نویسنده همچنین با ابراز امیدواری به آینده گفت: «مردم دارند خیابان را کشف می‌کنند. مردم دارند یاد می‌گیرند به خیابان بیایند و به طریق مسالمت‌آمیز مطالبات‌شان را طرح کنند.»

گفتگوی کیانوش فرید با انوشه منادی درباره اعتراضات آبان ۹۸
please wait

No media source currently available

0:00 0:13:46 0:00
لینک مستقیم

جهانگیر هدایت
جهانگیر هدایت

نویسنده و مدیر بنیاد صادق هدایت، در پاسخ به سؤال رادیو فردا درباره اعتراض‌های گسترده در ایران، با اشاره به «نگرانی فوق‌العاده مردم» گفت که قطعی اینترنت در کنار گرانی بنزین باعث نارضایتی عمومی شده است.

آقای هدایت همچنین با اشاره این‌که خواسته‌های مردم متعدد و متفاوت است، افزود: «به طور کلی یک جو عصبی و ناراحت‌کننده‌ای مردم را فرا گرفته و این را خیلی راحت می‌شود در رفتار و گفتار و حتی چهره‌شان دید».

جهانگیر هدایت با بیان این‌که «اصولاً ایرانیان مردمی نیستند که خواسته‌های نامعقول داشته باشند»، افزود که مردم واقعاً در مضیقه قرار گرفته‌اند که به اعتراض برخاسته‌اند.

سخنان جهانگیر هدایت درباره اعتراضات مردم به افزایش بهای بنزین
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:48 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG