لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۴

شدت بحران آب در استان خوزستان؛ شماری از نیروگاه‌های برق احتمالا از مدار تولید خارج خواهند شد


خشکسالی در خوزستان
خشکسالی در خوزستان

یک مقام استان خوزستان شدت بحران آب در این استان را بی‌سابقه توصیف کرد و هشدار داد که به دلیل خشکسالی، احتمالا شماری از نیروگاه‌های برق آبی خوزستان احتمالا از مدار تولید خارج خواهند شد.

کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، روز چهارشنبه ۲۷ دی، عنوان کرد که اگر تا پایان زمستان باران مناسبی نیاید، «قطعا در استان بحران آب و برق خواهیم داشت».

به گفته وی، شرایطی که استان خوزستان از نظر آب تابستان امسال تجربه کرد «در چهار دهه اخیر بی‌سابقه بود»، دمای هوا نیز در ۵۳ روز تابستان بالاتر از ۵۴ و ۵۵ درجه سانتیگراد بود و حتی در برخی روزها دمای هوا در زیر نور خورشید به ۶۰ درجه سانتیگراد رسید، اما با این همه به خاطر «همکاری‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، استان خوزستان توانست تابستان و پاییز بی‌تنشی را از نظر تامین آب و برق داشته باشد».

به تازگی وزارت نیرو ایران اعلام کرده که امسال به نسبت نیم قرن اخیر «کم‌ترین» میزان بارندگی در کشور ثبت شده است.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، ورود آب به سدهای اصلی در ایران در سال جاری، ۳۰ درصد کم‌تر از مدت‌زمان مشابه در سال گذشته بوده‌ و در برخی پهنه‌های آب‌ریز مانند خلیج فارس، بارش‌ها ۶۷ درصد افت داشته است. حتی در برخی استان‌ها که «انتظار بارش خوبی می‌رفت» نیز بارش‌ها بین ۴۰ تا ۷۵ درصد کاهش داشته‌است.

در این حال، مدیرکل مدییت بحران خوزستان گفت: شرایطی که امسال مثلا در هندیجان تجربه شده در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده، به طوری وضعیت آب شرب این شهر در دی ماه دچار مشکل شده است.

وی افزود: «متأسفانه به هشدارهایی که داده شد، توجهی نکردند و امروز خوزستان دارای چنین وضعیتی شده و دارای مشکل است».

به گفته این مقام استان خوزستان، «وضعیت آورد و حجم مخازن سدهای خوزستان به حد هشدار رسیده است به طوری که اکنون برخی از نیروگاه‌های برق آبی خوزستان در حال خارج شدن از مدار تولید هستند. از سویی باید از همین حالا به کشاورزان توضیح و آموزش داده شود تا بدانند که وضعیت خوبی برای کشت‌های بعدی نخواهند داشت و همین کشت‌های کنونی نیز با مکافات آب‌رسانی شده‌اند».

پیش از این، ‌رئیس سازمان آب و برق خوزستان نیز هشدار داده بود که مخازن آب استان با کمبود شدید مواجه است چنان که به جز در حوزه کرخه در هیچ جای دیگر استان آب کافی موجود نیست.

در این شرایط، وزیر کشور ایران روز چهارشنبه از آمادگی استانداران و فرمانداران برای تشکیل ستاد بحران آب خبر داد.

عبدالرضا رحمانی فضلی با توجه به مصوبه سال گذشته این ستاد در ارتباط با مدیریت بحران آب، از تمامی دستگاه‌هایی مسئول خواست گزارشی از اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اند به ستاد مدیریت بحران ارائه دهند و رئیس سازمان مدیریت بحران هم ظرف یک هفته آینده با برگزاری جلسه‌ای، گزارش عملکرد این دستگاه‌ها را دریافت کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های تسنیم و ایسنا؛ س.ن/ب.ک
XS
SM
MD
LG