لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

عضو شورای شهر اهواز مقامات وزارت نفت و استان خوزستان را به «استعمارگری» متهم کرد


زنی در نزدیکی یک میدان نفتی غیزانیه در حومه اهواز در حال بالا اوردن آب از یک چاه آب است (عکس از آرشیو)
زنی در نزدیکی یک میدان نفتی غیزانیه در حومه اهواز در حال بالا اوردن آب از یک چاه آب است (عکس از آرشیو)

ناصر مهداوی٬ رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز، روز چهارشنبه هشتم دی ماه ضمن انتقاد شدید از مقامات وزارت نفت و مسئولان استان خوزستان به دلیل آنچه که وی «یغماگری سرمایه‌های خوزستان» خواند، آنها را نیز به «استعمارگری» متهم کرد.

این عضو شورای شهر اهواز در آغاز اظهارات خود در نشست شورای شهر به سانحه یک دستگاه مینی بوس حامل ۱۶ نفر از کارگران شرکت نفت در محور اهواز به خرمشهر اشاره کرد که در آن ۱۰نفر کشته شدند.


ناصر مهداوی گفت: «سوالی که بسیار خواهند پرسید و جوابی هم نخواهند گرفت این است که چرا پس از این همه سال که شرکت‌های نفت و حفاری از این جاده ارتباطی منتفع شده‌اند، حاضر نیستند ذره‌ای به مسئولیت‌های اجتماعی‌شان عمل کنند؟ به راستی چه کسی جوابگو این یغماگری سرمایه‌های خوزستان است؟»

او اضافه کرد: «حکایت خوزستان و یقه سفیدان وزارت نفت، حکایت شوهری است که نه خرجی می‌دهد و نه در خانه حضور دارد. علاوه بر آن هر چند وقت یک بار یک کتک هم سهم زن بیچاره می‌شود.»

این عضو شورای شهر اهواز اضافه کرد:‌«شاید به این مثال بخندید اما در واقع وقتی شیره سرزمین‌تان را بمکند، سهم شما را ندهند و حق آلایندگی محیط زیست را ندهند و علاوه بر آن، فلرها را به جان سلامتی من و شما بیندازند و آب تالاب هورالعظیم را برای ارزان شد استخراج، خشک کنند؛ چه چیز دیگری می‌توان گفت؟»

ناصر مهداوی تصریح کرد: «مگر استعمارگری شاخ و دم دارد؟ مگر استعمار شد همان زندگی کردن در مجاورت لوله‌های نفت در عین فقر و بیماری نیست؟ البته این استعمار نوین و خوش آب و رنگ است و شاید آنچنان عیان نباشد اما با نگاه دقیق خواهید دید که هر جایی دست‌شان رسیده است، چاه زده‌اند. در منطقه کوروش اهواز تا ۱۴۰ متری خانه‌های مردم هم چاه زده‌اند. این مساله به معنای زیر پا گذاشتن استانداردهای زیست محیطی خودشان است.»

او در ادامه گفت :«مگر نگفتند و ننوشتند که با دستور بالا و برای خوش‌آمد چینی‌ها هور را خشک کردند و ظاهراً عین خیال‌شان نیست که زندگی، اقتصاد و معیشت مردم اطراف هور به یغما رفت و گرد و غبار دیگر شهرهای استان را فرا گرفت و سرطان، بیماری و کوچ اجباری سهم مردم شد.»

ناصر مهداوی تصریح کرد: آیا در جلسات پشت درهای بسته دوستان که تصمیم خشک کردن تالاب هورالعظیم گرفته شد، یک نفر وجود نداشت تا بگوید یک تالاب حدود ۱۰ برابر جنگل‌ها و ۲۰۰ برابر زمین‌های اراضی، ارزش اقتصادی دارد؟»

پیش از این گزارش شده بود که برای کاهش هزینه‌های توسعه میادین غرب کارون و تحویل آنها به شرکت‌های چینی، وزارت نفت مجوز خشک کردن تالاب هورالعظیم را از شورای عالی امنیت ملی در سال ۱۳۸۹ گرفته است

در همین زمینه یک نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی از وضعیت تالاب هورالعظیم به عنوان «یکی از هولناک‌ترین فجایع زیست محیطی در تاریخ» نام برده بود

ناصر مهداوی در ادامه اظهارات خود در شورای شهر اهواز تصریح کرد: «خنده‌دارتر این است که بعضی وقت‌ها خبر کشف یک میدان بزرگ نفتی را جشن می‌گیرند در حالی که این خبرها برای مردم خوزستان مانند عزا است. این موارد چیزی جز آلودگی و بیماری چیز دیگری برای مردم ستم‌دیده به ارمغان نخواهد آورد.»

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به این که «به خاک سیاه نشاندن خوزستان مخرج مشترک تمام وزرای نفت» در دولت‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی تا اصولگرا است، گفت: «یقه‌سفیدان مرکز نشین منتفع از امکانات و حقوق‌های نجومی در وزارت نفت یک طرف قضیه هستند و طرف دیگر مسئولان دیروز و امروز جلوس کرده بر صندلی‌های مناصب استان خوزستان هستند.»

او اضافه کرد: «این افراد مطالبه‌گر این حق نبودند و تنها به حرف درمانی و ارائه آمار عدم پرداخت حق آلایندگی و عدم انجام مسئولیت‌های اجتماعی» می‌پردازند.

مردم خوزستان طی سال‌های اخیر به بی توجهی مسئولان وضعیت زیست محیطی در این استان اعتراض کرده‌اند. تابستان سال جاری نیز کشاورزان این استان که سال‌هاست به کم‌آبی و انتقال آب این استان به شهرهای دیگر اعتراض دارند، به دنبال قطعی مداوم آب و برق همزمان با گرم‌شدن هوا، دست به تظاهرات زدند.

این اعتراضات به سرعت به شهرهای مختلف خوزستان گسترش یافت. در این تظاهرات شهروندان، علاوه‌بر اعتراض به بی‌آبی، علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و علیه نظام جمهوری اسلامی نیز شعار دادند.

XS
SM
MD
LG