لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

تشدید «آلودگی هوا» در خوزستان «هزار نفر» از جمله ده‌ها کودک را روانه بیمارستان‌ها کرد


آلودگی هوا در خوزستان (عکس از آرشیو)
آلودگی هوا در خوزستان (عکس از آرشیو)

مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اعلام کردند که با تشدید «آلودگی هوا» و بروز پدیده ریزگردها، بیش از یک هزار نفر از مردم استان خوزستان با «مشکلات قلبی و تنفسی ناشی از آلودگی هوا» روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده‌اند.

میثم معزی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، روز پنج‌شنبه ۱۱ آبان، گفت که به دلیل شدت آلودگی هوا، تمام بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز به حالت «آماده‌باش کامل» درآمده‌اند و طی ۷۲ ساعت گذشته بیش از یک هزار نفر به مشکلات قلبی و تنفسی ناشی از آلودگی هوا به بیمارستان‌های زیر مجموعه این دانشگاه مراجعه کرده‌اند.

این مقام دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود که اکثریت بیش از هزار نفر مراجعان ناشی از آلودگی هوا، به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان‌ها مرخص شدند اما در حال حاضر همچنان حدود ۲۰ درصد از مراجعه کنندگان، نزددیک ۲۰۰ نفر، همچنان در بیمارستان‌ها بستری هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از سازمان‌های مسئول از جمله ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان و سازمان حفاظت محیط زیست خواست «در هنگام بروز آلودگی هوا که برای مردم به ویژه کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران قلبی، تنفسی بسیار خطرناک است، تدابیر لازم اندیشیده» شود.

همزمان اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد که از چند روز پیش تاکنون شاخص کیفیت هوا در مناطق گسترده‌ای از استان در «ناسالم برای همه گروه‌ها» و «وضعیت قرمز» قرار گرفته است.

طبق این گزارش، شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه «پادادشهر» اهواز ۱۶۱، ایستگاه شوشتر ۱۶۴، ایستگاه شادگان و ایستگاه سوسنگرد ۱۵۵، ایستگاه اندیمشک ۱۵۸، ایستگاه دزفول ۱۵۷ و ایستگاه خرمشهر ۱۵۶ میکروگرم بر مترمکعب بوده است که به معنای «وضعیت قرمز» و «هوای ناسالم برای همه گروه‌ها» است.

شدت آلودگی هوا براساس «شاخص کیفیت هوا» با پنج وضعیت معرفی می‌شود. وقتی این شاخص میان صفر تا ۵۰ باشد «هوا پاک» و وقتی بین ۵۱ تا ۱۰۰ باشد «هوا قابل قبول» است، اما رسیدن این شاخص به محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ به معنای «هوای ناسالم برای گروه‌های حساس» است و در محدوده «۱۵۱ تا ۲۰۰» نیز به معنای «هوای ناسالم برای همه گروه‌های سنی» خواهد بود.

در «وضعیت قرمز» که طبق اعلام سازمان هواشناسی و سامانه پایش کیفی هوای کشور، مردم در شهرهای اهواز، شوشتر، شادگان، سوسنگرد، اندیمشک، دزفول، خرمشهر و مناطق وسیعی از استان خوزستان طی سه شبانه روز گذشته با آن مواجه بوده‌اند، مقام‌های مسئول باید طبق دستورالعمل‌های موجود، مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و فعالیت‌های عمومی به جز مراکز امدادی و مرتبط با خدمات اضطراری را تعطیل اعلام کنند.

همچنین وقتی شاخص هوا به محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ وارد شود به معنای «هوای بسیار ناسالم» و وضعیت بنفش است و قرار گرفتن این شاخص در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ به معنای «هوای خطرناک» و وشعیت قهوه‌ای است که مطابق دستورالعمل‌های موجود در اولی تعطیلی کامل و در دومی اعلام «هشدار ترک و تخلیه شهر» از وظایف مقامات مسئول است.

با این حال، مقام‌های حکومتی در ایران در بسیاری از موارد به ویژه در استان‌هایی چون خوزستان و سیستان و بلوچستان که به شدت با آلودگی هوا و بحران ریزگردها مواجه‌اند، حتی با وجود «وضعیت قرمز» و «هوای ناسالم برای همه گروه‌های سنی» از اعلام تعطیلی امتناع می‌کنند.

پیامد نادیده گرفتن تاثیر آلودگی هوا بر سلامت شهروندان چنان است که به گفته میثم معزی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، طی روزهای ۹ تا ۱۱ آبان ماه در جریان موج تشدید آلودگی هوای خوزستان «دانش‌آموزان بسیاری با علائم آسم، آلرژی و دیگر مشکلات تنفسی» به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

این مقام دانشگاه علوم پزشکی به صراحت هشدار داد که مقام‌ها و سازمان‌های مسئول باید «تدابیر مورد نیاز برای تعطیلی مدارس» را اجرا کنند.

در همین حال فرهاد قلی‌نژاد، معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، روز پنج‌شنبه با اشاره به تشدید آلودگی هوا در اهواز گفت که با توجه به سکون هوا و وزش کم باد، غلظت آلاینده‌های هوا در کلانشهر‌ها به ویژه اهواز در چند روز آینده همچنان بیشتر می‌شود.

مدیریت نادرست منابع آب و خاک، بی‌توجهی مقام‌های حکومتی به محیط زیست، بروز خشکسالی‌های متعدد، تغییر شرایط اقلیمی، کاهش پوشش گیاهی و بهره‌برداری غیرعلمی از اراضی زراعی، از مهم‌ترین عوامل فرسایش خاک و تشکیل کانون‌های ریزگرد و بروز طوفان‌های گردوغبار و ریزگرد از جمله در استان خوزستان است.

XS
SM
MD
LG