لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۶

زمین‌لرزه‌های غرب افغانستان بیش از دو هزار قربانی گرفت


روستای سربلند در شهرستان زنده‌جان ولایت هرات پس از زلزله روز شنبه
روستای سربلند در شهرستان زنده‌جان ولایت هرات پس از زلزله روز شنبه

مقام‌های دولت طالبان روز یک‌شنبه ۱۶ مهر به خبرگزاری‌ها گفتند که شمار کشته‌شدگان در براثر وقوع چندین زمین‌لرزه در غرب افغانستان به دو هزار و ۵۳ نفر رسیده و تعداد مجروحان نیز از مرز ۹ هزار نفر گذشته است.

مرکز اصلی این زمین‌لرزه‌ها که روز شنبه رخ داد ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهر هرات بود.

ملا جانان سایق، رئیس ادارۀ مبارزه با حوادث اضطراری وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان، به رویترز گفت که در پی این زلزله‌ها، ۲۰۵۳ نفر کشته و ۹۲۴۰ زخمی شده‌اند و ۱۳۲۹ خانه آسیب دیده یا ویران شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز شنبه اعلام کرده بود مسئولان بیمارستان منطقه‌ای ولایت هرات که بیشترین آسیب را برداشته است، گفته‌اند که بیش از ۶۰۰ نفر در بیمارستان‌های این ولایت بستری شده‌اند. به گفته مقامات افغانستانی، انتظار می‌رود با ادامه تلاش‌های جستجو و نجات، تعداد تلفات افزایش یابد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۴۲۰۰ نفر تحت تأثیر این زمین‌لرزه‌ها قرار گرفته و حداقل ۶۰۰ خانه ویران شده است.

دست‌کم هشت زمین‌لرزه در مدت کوتاهی بامداد روز شنبه غرب افغانستان و منطقه مرزی نزدیک ایران را لرزاند.

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده که فعالیت‌های لرزه‌ای را رصد می‌کند، بزرگی این زلزله‌ها را بین ۴.۶ تا ۶.۳ تعیین کرده است.

این زمین‌لرزه‌ها در شمال غرب شهر مرزی هرات افغانستان و در عمق حدود ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد. این لرزه‌ها در ولایت‌های فراه و باغدیس افغانستان و همچنین در شرق ایران نیز احساس شد و ساکنان مشهد خبر دادند که دیوارهای خانه‌هایشان می‌لرزد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان نیز با بیان اینکه مرکز این زلزله با مرز تایباد حدود ۸۸ کیلومتر فاصله دارد به ایسنا گفت که تاکنون «۳۶ مورد پس‌لرزه» در روستاهای این منطقه ثبت شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام محلی نوشته است که چهار روستا در منطقه زنده‌جان در نزدیکی هرات آسیب زیادی دیدند و ده‌ها خانه ویران شده است.

بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نیز گزارش داده که دوازده روستا در اطراف هرات تخریب شده است، اما مشخص نیست این روستاها در کدام شهرستان‌های ولایت هرات واقع هستند.

سازمان بهداشت جهانی در افغانستان اعلام کرد ۱۲ آمبولانس را به منطقه زنده‌جان فرستاده تا کشته‌شدگان را به بیمارستان‌ها انتقال دهد.

همزمان دفتر سازمان ملل در افغانستان در شبکه ایکس (توئیتر سابق) خبر داد با افزایش آمار مرگ و میر زلزله، گروه‌های پزشکی در بیمارستان‌ها مشغول رسیدگی به وضعیت مجروحان هستند.

در سال ۲۰۲۲ زمین‌لرزه قدرتمندی در نواحی کوهستانی شرق و جنوب شرقی افغانستان باعث کشته شدن دست‌کم هزار تن و زخمی شدن حدود هزار و ۵۰۰ نفر شد.

بر اساس گزارش‌های آسوشیتدپرس، رادیو آزادی و رادیو فردا؛ ع.م / ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG