لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

اظهار تاسف عمیق پادشاه بلژیک از میراث استعماری این کشور در کنگو


فیلیپه، پادشاه بلژیک
فیلیپه، پادشاه بلژیک

فیلیپه، پادشاه بلژیک روز سه شنبه ۱۰ تیر در مورد «مصائب و تحقیر» مردم جمهوری دمکراتیک کنگو در طول ۷۵ سال استعمار بلژیک اظهار تاسف کرد.

این پیام پادشاه بلژیک که در نامه‌ای برای فلیکس تشیسکدی، رییس جمهور کنگو ارسال شده اولین باری است که یک عضو خاندان سلطنتی بلژیک در مورد گذشته استعماری این کشور اظهار تاسف می‌کند ولی حاوی عذرخواهی رسمی نیست.

به گزارش رویترز٬ پادشاه بلژیک در بخشی از این نامه که به مناسبت شصتمین سالگرد استقلال کنگو منتشر شده می نویسد:«می خواهم تاسف عمیق خود در مورد این زخم‌های تاریخی که درد ناشی از آن هنوز هم به شکل تبعیض در جوامع ما وجود دارد را ابراز کنم.»

وزیر خارجه جمهوری دمکراتیک کنگو در واکنش به این نامه در یک نشست خبری گفت: «این نامه قلب مردم کنگو را گرم می‌کند. بلژیک از طریق نامه پادشاه فیلیپه یک تحول عمیق را بنا کرده است.»

فعالان و دانشگاهیان اهل کنگو ضمن استقبال از پیام پادشاه بلژیک گفتند این کافی نیست.

ژان کلود مپوتو، یک استاد کنگویی در دانشگاه لیژ گفت:«پادشاه و بلژیک باید از یک اطلاعیه ساده فراتر بروند.» او خواستار «انجام اقدامات نمادین برای نشان دادن یک سرآغاز نوین در مناسبات دو کشور» از جمله بازگرداندن آثار هنری کنگو به آن کشور شد.

رییس جمهور کنگو تاکنون در مورد نامه پادشاه بلژیک اظهار نظر نکرده است.

سوفی ویلمز، نخست وزیر بلژیک گفت این کشور تاکنون نتوانسته است با میراث استعماری خود به درستی برخورد کند و «گذشته بلژیک مملو از بی‌عدالتی و خشونت علیه مردم کنگو است.»

کنگو پس از ۵۲ سال استعمار بلژیک در سال ۱۹۶۰ به استقلال رسید. لئوپولد دوم، پادشاه وقت بلژیک در سال ۱۸۸۵ کنگو را ملک شخصی خود اعلام کرد و تخمین زده می شود که از آن زمان تا سال ۱۹۰۸ میلیونها نفر از مردم کنگو به اشکال مختلف توسط قدرت استعماری کشته شدند.

فیلیپه، پادشاه بلژیک در بخش دیگری از نامه خود می نویسد:«در دوران حکمرانی لئوپولد اعمال بی‌رحمانه‌ای مرتکب شده اند و دوره‌های بعدی استعمار نيز موجب «مصیبت و تحقیر مردم» بوده است.

در اعتراضات ضد نژادپرستی که پس از مرگ جورج فلوید، مرد سیاهپوست آمریکایی حین بازداشت پلیس، سراسر آمریکا و تعدادی از شهرهای اروپایی را فراگرفت مجسمه‌های لئوپولد، پادشاه اسبق بلژیک به وسیله معترضان تخریب و یا توسط دولت جمع آوری شدند.

پادشاه بلژیک در بخش دیگری از نامه خود وعده داد که «مبارزه با تمامی اشکال نژادپرستی ادامه خواهد یافت» و از تصمیم پارلمان این کشور برای راه اندازی یک کمیسیون آشتی با هدف مقابله با نژاد پرستی در گذشته استعماری بلژیک استقبال کرد.

شاهزاده لاورنت، برادر کوچک پادشاه بلژیک، با این موضوع برخورد متفاوتی داشته و چندی پیش گفت لئوپولد نمی تواند موجب «مصیبت مردم کنگو» تلقی شود چون او هیچگاه به کنگو نرفته بود.

XS
SM
MD
LG