لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

چارلز سوم به عنوان پادشاه بریتانیا تاجگذاری کرد


آیین تاج‌گذاری چارلز سوم، پادشاه بریتانیا و کامیلا همسرش به عنوان «ملکه همسر»، روز شنبه، ۱۶ اردیبهشت، بر اساس سنت‌‌های یک‌هزار ساله این کشور در کلیسای وست‌مینیستر در لندن برگزار شد.

این نخستین بار در هفتاد و یک سال گذشته بود که این بزرگ‌ترین رویداد تشریفاتی در بریتانیا برگزار می‌شد.

چارلز سوم از روز ۱۷ شهریور سال گذشته در روز مرگ مادرش، ملکه الیزابت، که هفتاد سال سلطنت کرد، به‌طور رسمی پادشاه بریتانیا و قلمرو سرزمین‌های دیگر این کشور در جهان است. او مسن‌ترین پادشاه تاریخ این کشور است.

ابتدا جاستین ولبی، اسقف کلیسای کانتربری، از کنار سریر تاج‌گذاریِ به جای مانده از قرن چهاردهم، چارلز را رسما «پادشاه بلامنازع» خطاب کرد.

اسقف ولبی سپس تاج پادشاهی سنت ادوارد از قرن هفدهم را بر سر چارلز سوم نهاد. حاضران این عبارت را تکرار کردند: «خداوند پادشاه را حفظ کند»، و شیپورها در «تأیید» شهادت به پادشاهی به صدا درآمدند. او دیگر در عمر خود هرگز این تاج را بر سر نخواهد گذاشت.

چارلز سوم سوگند یاد کرد که سلطنتش عادلانه باشد و به عنوان یک مسیحی پروتستان از کلیسای انگلستان، که رسما رئیس آن محسوب می‌شود، حفاظت کند.

در میان سرودهای مذهبی دسته کر، چارلز اسناد سلطنت را امضا کرد و بر انجیل هدیه شده به او بوسه زد.

روغنی که با عنوان «مقدس»، با آن اسقف ولبی سر، دستان و سینه پادشاه را «مسح» کرد، از درخت زیتونی گرفته شده که چارلز ده‌ها سال پیش خود در کنار مزار پدربزرگش در تپه‌های اورشلیم کاشته بود. بنا به یک سنت دیرینه، اندکی از این روغن به روی یک قاشق تاج‌گذاری، به عنوانی یکی از نشان‌های سلطنت، نیز ریخته شد.

شاهزاده ویلیام، پسر ارشد چارلز و پرنسس دایانا، که ۴۰ سال دارد و خود دارای سه فرزند است، با زانو زدن در برابر پدرش پس از تاج‌گذاری، در جایگاه ولیعهد، به او ابراز وفاداری کرد.

شاهزاده هری، پسر دوم چارلز و دایانا که او و همسرش، مگان مرکل، روابط پرفراز و نشیبی با دربار داشته‌اند، به تنهایی در این آیین حضور داشت و مگان در لس‌آنجلس باقی مانده بود.

دربار برای شاهزاده اندرو، برادر چارلز، نیز نقشی در آیین تاج‌گذاری قائل نشده بود هر چند که او حضور داشت.

اندرو، دوست جفری اپشتین، سرمایه‌دار آمریکایی که مجرم روابط جنسی با دختران نابالغ بود، عملا از دربار طرد شده است. اندرو خود نیز به داشتن دست‌کم یک رابطه مشابه مظنون بود.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر هندی‌تبار بریتانیا، روز شنبه گفت هیچ کشور دیگری نمی‌تواند چنین نمایش خیره‌کننده‌ای ترتیب دهد.

چارلز سوم، ۷۴ ساله، ۱۷ سال پیش با کامیلا، ۷۶ ساله، که دوست دوران جوانی‌اش از پیش از پیمان زناشویی خود با پرنسس دایانا بود، ازدواج کرده است. عنوان «ملکه همسر» از روز تاج‌گذاری رسما برای کامیلا به کار برده شد. او این عنوان را تا زمانی که چارلز در سلطنت باشد، حفظ خواهد کرد.

کامیلا ده‌ها سال به عنوان زنی که ازدواج چارلز و دایانا را مختل کرد، در نگاه بخشی از مردم بریتانیا منفور بود. اما این نظر در دوره اخیر عوض شده است.

بیش از دو هزار و ۳۰۰ مهمان به آیین تاج‌گذاری که بخش اصلی آن در دو ساعت در جریان بود، دعوت شده بودند. جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، کشورش را در این آیین نمایندگی کرد. دست‌کم صد رئیس دولت و مقامات بلندپایه جهانی در میان مدعوین بودند.

نگاه بسیاری به شمار زیادی از پادشاهان، امیران کشورهای خلیج فارس، زوج سلطنتی اردن و پادشاهان اروپایی بود.

شماری از شخصیت‌های سرشناس بریتانیایی، شامل هنرپیشه‌هایی که مورد توجه چارلز و کامیلا بوده‌اند، همانند شماری از چهره‌های بین‌المللی در کنار صدها تن از مردم عادی بریتانیا به این مراسم و آیین‌های دیگری که از روزهای گذشته در جریان بوده، دعوت شدند.

هیچ مقامی از سوی جمهوری اسلامی ایران در میان مدعوین مراسم رسمی تاج‌گذاری نبود. چارلز در زمان ولیعهدی یکی از معدود مقامات بریتانیایی بود که پس از زلزله سهمگین بم و بروات برای ابراز همدردی با مردم ایران به این کشور سفر و با محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت، دیدار کرده بود.

آیین تاج‌گذاری از مدت‌ها قبل شور زیادی در میان بخش‌هایی از مردم این کشور که هنوز حامی سلطنت هستند، برانگیخته است. با این حال، بخشی از مردم، عمدتا جوانان، نسبت به کارآیی و نیاز به نهاد سلطنت، نظر به هزینه سنگینی که بر بیت‌المال دارد، ابراز تردید می‌کنند.

به نوشته رویترز، این آیین در بحبوحه بحران هزینه زندگی و بدبینی عمومی نسبت به حل معضلات و نهاد سلطنت، برگزار شد. جمهوری‌خواهانی در خیابان‌های لندن فریاد می‌زنند چارلز «پادشاه من نیست». تجمعی از مخالفان در نزدیکی محل تاج‌گذاری شکل گرفت و پلیس شش تن را بازداشت کرد. گراهام اسمیت، یکی از مخالفان سرشناس سلطنت در میان بازداشتی‌ها بود.

با این حال، آیین تاج‌گذاری چارلز سوم در مقایسه با رویدادهای عظیم پرتشریفاتی که در زمان تاج‌گذاری ملکه الیزابت برگزار شد، بسیار کوچک‌تر بود.

چهار هزار نیروی پلیس و نیروهای ویژه ضد ترور تأمین‌کنندگان امنیت در لندن، به‌ویژه در مسیر حرکت کالسکه شش اسبه چارلز سوم و کامیلا از کاخ باکینگهام تا کلیسا و بالعکس بودند. افراد سواره‌نظام، گارد سلطنتی و سایر شرکت‌کنندگان در این آیین ماه‌ها برای این روز تمرین کرده بودند.

ده‌ها میلیون تن از بریتانیایی‌ها و شهروندان کشورهای «مشترک‌المنافع» مانند استرالیا، نیوزیلند و کانادا که قلمرو سلطنت بریتانیا محسوب می‌شوند، در کنار انبوهی دیگر از مردم دنیا آیین تاج‌گذاری چارلز سوم را مستقیم از تلویزیون و اینترنت نگاه کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسکای‌نیوز، آسوشیتدپرس؛ ف.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG