لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

محافظ شخصی پادشاه سعودی به قتل رسید


ملک سلمان، پادشاه سعوید به همراه محافظ شخصی‌اش، ژنرال عبدالعزیز الفغم (سمت چپ)
ملک سلمان، پادشاه سعوید به همراه محافظ شخصی‌اش، ژنرال عبدالعزیز الفغم (سمت چپ)

تلویزیون عربستان سعودی بامداد یکشنبه هفتم مهر کشته شدن ژنرال عبدالعزیز الفغم، محافظ شخصی ملک سلمان، پادشاه این کشور را تأیید و به نقل از مقامات، آن را نتیجه «اختلافات شخصی» توصیف کرد.

این رسانه دولتی تأیید کرد که محافظ ارشد پادشاه سعودی شنبه شب ششم مهر بر اثر اصابت گلوله و در جده کشته شده است.

جده در ساحل دریای سرخ شهری است که پادشاه و مقامات دولتی و رسمی ماه‌های تابستان را در آن می‌گذرانند و امور اداری را از آن انجام می‌دهند.

خبرگزاری رسمی سعودی نیز گزارش داد که ژنرال الفغم در جریان ملاقات با «یک دوست» در خانه او و بر اثر گلوله وی کشته، و یک سعودی دیگر و یک خدمتکار فیلیپینی در آنجا زخمی شد.

این خبرگزاری «دوست» ژنرال الفغم را محمد بن مشعل العلی معرفی کرد و افزود آنها دچار درگیری لفظی شدند و العلی به سوی وی شلیک کرد.

گزارش‌های بعدی از جمله تصاویری که کاربران سعودی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، حاکی بود که نیروهای امنیتی اطراف یک اقامتگاه مجلل را در نزدیکی کاخ پادشاهی سعودی، احاطه کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی سعودی گزارش داد که «قاتل» «با خودداری از تسلیم به نیروهای امنیتی که به محل فرا خوانده شدند»، به سوی نیروهای امنیتی شلیک و پنج تن از آنان را زخمی کرد و سرانجام خود هدف اصابت گلوله قرار گرفت.

در برخی از گزارش‌ها آمده‌است که العلی پس از زخمی شدن، در بیمارستان ملک فیصل در جده، بر اثر شدت جراحات وارده فوت شد.

برخی رسانه‌های عربی گفته‌اند که العلی و ژنرال الفغم هر دو میهمان یک دوست مشترک بودند و العلی پس از درگیری لفظی با ژنرال الفغم، از این خانه خارج شد و پس از مدتی کوتاه با اسلحه بازگشت و شلیک کرد.

نام شهروند سعودی دیگر که بر اساس گزارش‌های رسمی بر اثر گلولهٔ شلیک شده از اسلحه العلی زخمی شده، اعلام نگردید اما ممکن است این فرد سوم، دوست مشترک و صاحب خانه‌ای باشد که تیراندازی در آن رخ داد.

شماری از بلندپایگان سعودی، از جمله ترکی الشیخ، مشاور ارشد دربار، در صفحات کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، مرگ ژنرال الفغم را «تسلیت» گفته و برای روح او دعای آمرزش کرده‌اند.

ژنرال الفغم در همین روزهای گذشته در کنار ملک سلمان به هنگام ملاقات‌های رسمی او با میهمانان خارجی دیده شد و تصاویر رسمی دربار نیز نزدیکی زیاد او به «خادم حرمین شریفین» را نشان می‌داد. در یکی از تصاویر دیده می‌شود که او در حال بستن بند کفش پادشاه ۸۳ ساله است.

نظر به این‌که ژنرال الفغم قبل از ملک سلمان، محافظ ملک عبدالعزیز و سپس محافظ ملک عبدالله پادشاه پیشین تا مرگ او در چهار سال پیش بود، روزنامه سعودی عکاظ یکشنبه او را «حارس الملوک» (پاسدار پادشاهان) لقب داد.

به‌نوشته آسوشیتدپرس، جرایم ناشی از کاربرد اسلحه در عربستان یک امر نادر است؛ مجازات قتل در سعودی مرگ است. به گزارش این خبرگزاری، افکار عمومی عربستان از شنیدن خبر کشته شدن ژنرال الفغم تکان خورده‌است.

قتل مهم‌ترین چهره امنیتی در دربار پادشاه سعودی تنها چند روز پیش از نخستین سالگرد قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی رخ داده‌است.

جمال خاشقجی دوم اکتبر سال گذشته/ ۱۰ مهر ۱۳۹۷ در مراجعه برای یک کار شخصی به کنسولگری سعودی در استانبول بدست یک تیم اعزامی از نیروهای ارشد امنیتی عربستان به سرپرستی سعود القحطانی مشاور ولیعهد سعودی کشته شد.

XS
SM
MD
LG