لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

کوکو، گوریلی که زبان اشاره یاد گرفت، در ۴۶ سالگی درگذشت


کوکو و دوست و آموزگار همیشگی‌اش دکتر پنی پترسون
کوکو و دوست و آموزگار همیشگی‌اش دکتر پنی پترسون

کوکو، گوریلی که قابلیت شگفت‌انگیز او در فراگیری زبان اشاره و پیوند مادرانه‌اش با گربه‌های خانگی در تغییر دیدگاه جهان نسبت به هوش و ظرفیت همدلی حیوانات نقش مهمی ایفا کرد در سن ۴۶ سالگی جان داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کوکو از دوران کودکی به‌عنوان موضوع پژوهش‌های علمی زبان اشاره را فراگرفت و به مرور بیش از هزار کلمه یاد گرفت که معادل تعداد واژگانی است که یک کودک خردسال می‌داند.

او به ستاره مشهوری بدل شد و در کنار بازیگرانی مثل ویلیام شاتنر، لئوناردو دی کاپریو و رابین ویلیامز ظاهر شد. در زیستگاهش که با او مثل یک ملکه رفتار می‌شد عینک رابین ویلیامز را به چشم می‌زد یا لباس سایر بازیگرانی را که در اطراف او بودند به تن می‌کرد.

او با این کارها به افکار عمومی آمریکا نشان داد که یک میمون بزرگ لزوماً ترسناک نیست و فقط ناز و نوازش می‌خواهد.

«بنیاد گوریل» اعلام کرد این گوریل ۱۲۷ کیلویی که از گونه گوریل‌های غربی سرزمین‌های پست آفریقا بود روز سه‌شنبه در پارک وحش حفاظت شده این مؤسسه واقع در کوهستان سانتا کروز در کالیفرنیا جان داد.

کوکو اولین حیوانی نبود که زبان اشاره و ارتباط برقرار کردن را یاد گرفت ولی از طریق انتشار کتاب‌هایی در مورد او و پدیدار شدن در رسانه‌ها مشهورترین شد؛ ولی در جامعه علمی در مورد عمق و انسان‌گونه بودن نحوه ارتباط برقرار کردن کوکو اختلاف نظرهایی وجود داشت.

کوکو در فیلم‌های مستند بسیاری از جمله مستند محصول بی‌پی‌اس در سال ۲۰۱۵ و دو مستند نشنال جئوگرافیک ظاهر شد. روی جلد یکی از شماره‌های مجله نشنال جئوگرافیک عکسی از کوکو چاپ شد که خود او گرفته بود.

فرانس د وال، پژوهشگر نخستی‌سانان در دانشگاه اِموری، روز پنج‌شنبه گفت: «کوکو مثل همه میمون‌ها واقعاً باهوش و در عین حال بسیار حساس بود. بسیاری از مردم از جانوری مثل کینگ‌کنگ که در فیلم‌ها تصویر خطرناک و پرقدرتی از آنها ارائه می‌شود چنین انتظاری نداشتند.»

او افزود: «کوکو تصور موجود از میمون‌ها و به‌خصوص گوریل‌ها را از طریق انتشار کتاب‌هایی مثل پیشی‌های کوکو که خیلی از کودکان ممکن است با آنها بزرگ شده باشند به نحو مثبتی تغییر داد. این تصور مثبت و مهربانانه از میمون‌ها در افکار عمومی جدید و یک پیشرفت بزرگ بود.»

کوکو فیلم و تلویزیون تماشا می‌کرد و مراقبانش می‌گویند کتاب مورد علاقه او «سه بچه گربه کوچولو» و فیلم‌های مورد علاقه او «دکتر دولیتل» با بازی ادی مورفی و «ویلی آزاد» و برنامه تلویزیونی مورد علاقه او نیز «پادشاهی وحش» بود.

او برای تولد ۲۵ سالگی‌اش یک جعبه مارهای پلاستیکی خواست. حتی در سال ۱۹۹۶ او درخواست کرد که مادر شود. با وجود تلاش مراقبان او برای برقرار کردن رابطه با گوریل‌های نر، او هیچگاه مادر نشد و به جای آن تعدادی بچه گربه به عنوان حیوان خانگی داشت.

نام اصلی کوکو، «هانابی-کو» بود که در زبان ژاپنی به معنی «فرزند آتش‌بازی» است. کوکو روز چهارم ژوئیه ۱۹۷۱ (۱۳ تیر ۱۳۵۰) در باغ وحش سان‌فرانسیسکو به دنیا آمده بود.

XS
SM
MD
LG