لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

روسیه می‌گوید کشته‌شدن یوگنی پریگوژین به دستور پوتین «دروغ محض» است


یادبود یوگنی پریگوژین (راست) رئیس گروه مزدوران واگنر و دمیتری آتکین، از فرماندهان آن، در مسکو
یادبود یوگنی پریگوژین (راست) رئیس گروه مزدوران واگنر و دمیتری آتکین، از فرماندهان آن، در مسکو

سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه سوم شهریور اشاره کشورهای غربی به این که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدوران واگنر، به دستور ولادیمیر پوتین کشته شده است را «دروغ محض» خواند و همزمان حاضر به تایید رسمی مرگ او نشد.

دیمیتری پسکوف در پاسخ به سوالی درباره مرگ پریگوژین گفت: «اگر با دقت به اعلام موضع رئیس‌جمهور روسیه گوش کرده باشید، او گفت همه آزمایش‌های لازم، ازجمله آزمایش‌های ژنتیک، انجام خواهد شد. نتایج رسمی به محض آماده شدن، منتشر می‌شود».

مقام‌های سازمان هواپیمایی روسیه روز اول شهریور اعلام کردند یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، در هواپیمای جتی بود که در شمال غربی مسکو سقوط کرد و هر ده سرنشین آن کشته شدند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز دوم شهریور با شکستن سکوت خود درباره سقوط هواپیما، به خانواده یوگنی پریگوژین تسلیت گفت و از او با افعال گذشته یاد کرد.

او هرچند گفت تحقیقات درباره این حادثه زمان‌بر است، اما درعین حال یادآوری کرد که «اطلاعات اولیه» نشان می‌دهد پریگوژین و دستیاران ارشدش در این حادثه کشته شده‌اند.

در همان روز خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام‌ آمریکایی که نام آنها فاش نشد، گزارش داد احتمالا یک «موشک زمین به هوا» که از داخل خاک روسیه شلیک شد، باعث سقوط این هواپیما شده است.

سخنگوی کرملین درباره «حدس و گمان‌ها» درباره سقوط هواپیمای پریگوژین که به گفته او باعث «مرگ تراژیک سرنشینان، از جمله یوگنی پریگوژین» شد، گفت که در غرب همه این حدس‌ها از یک زاویه خاص مطرح می‌شوند.

او این گمانه‌ها را «دروغ محض» خواند و گفت در پرداختن به این موضوع باید به «داده‌ها» تکیه کرد و افزود: «هنوز داده‌های زیادی در کار نیست و باید در جریان تحقیقات تایید شوند.»

او همچنین گفت که ولادیمیر پوتین اخیرا با پریگوژین دیدار نکرده بود و تاکید کرد مشخص نیست آزمایش‌ها و تحقیقات چه زمانی به نتیجه می‌رسد.

روز جمعه همچنین معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، را درباره این که از کشته شدن پریگوژین «غافلگیر» نشده است، سرزنش کرد و گفت آقای بایدن «قواعد دیپلماتیک» را نادیده گرفته است.

بازرسان روسیه پرونده‌ای را درباره سقوط هواپیمایی که گفته می‌شود رهبر گروه واگنر در آن بوده است، گشوده‌اند اما هنوز نگفته‌اند چه چیزی باعث سقوط ناگهانی آن در نزدیکی مسکو شد.

آنها همچنین هویت کشته‌شدگان این حادثه را تایید نکرده‌اند.

گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین که در تهاجم نظامی به اوکراین، چند ماه در کنار نظامیان روسیه می‌جنگید، روز دوم تیر، شورشی را علیه حکومت روسیه برپا کرد. این شورش کمتر از دو روز ادامه داشت و با دخالت رئیس جمهور بلاروس پایان یافت.

پریگوژین روز ۳۰ مرداد ویدئویی از خود منتشر کرد که به گفته او در آفریقا ثبت شده بود و او را در این قاره نشان می‌داد.

واکنش رئیس‌جمهور بلاروس به اتهام‌ها علیه پوتین

از سوی دیگر، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، نیز دخالت ولادیمیر پوتین در کشته شدن پریگوژین را ناممکن دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی این کشور، لوکاشنکو با بیان این‌که پوتین پشت سقوط هواپیمای حامل رهبر گروه واگنر نیست، گفت: «این کار بیش از حد خشن و غیرحرفه‌ای است».

او با یادآوری این‌که رئیس‌جمهور روسیه را می‌شناسد، گفت که پوتین هنگام تصمیم‌گیری درباره موضوعات کم‌اهمیت‌تر هم فردی «حساب‌گر، بسیار آرام و حتی محتاط» است.

رئیس‌جمهور بلاروس افزود: «به همین دلیل حتی فکرش را هم نمی‌کنم پوتین این کار را کرده و تقصیر او باشد.»

لوکاشنکو که یکی از متحدان حکومت روسیه است، به لحاظ سیاسی، اقتصادی و مالی به شخص ولادیمیر پوتین وابسته است.

مزدوران واگنر که تحت رهبری یوگنی پریگوژین بودند، بعد از پایان شورش دو ماه پیش خود علیه حکومت مرکزی روسیه، به بلاروس منتقل شدند.

لوکاشنکو درباره حضور این گروه در کشورش گفت: «واگنر در بلاروس بوده، هست و خواهد بود، حتی اگر عده‌ای این را دوست نداشته باشند.»

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/ع.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG