لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

رهبر کره شمالی سوار بر قطار شخصی خود وارد خاک روسیه شد


در حالی که واشینگتن نسبت به تجارت اسلحه میان پیونگ‌یانگ و مسکو هشدار داده، یک منبع مطلع روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور به رویترز گفت که کیم جونگ‌اون رهبر کره شمالی وارد روسیه شده است.

رسانه‌های دولتی کره شمالی نیز روز سه‌شنبه گزارش دادند که کیم روز یکشنبه با قطار شخصی خود پیونگ‌یانگ را به مقصد روسیه ترک کرد و مقام‌های ارشد صنعت تسلیحاتی و نظامی کره شمالی او را همراهی می‌کنند.

یک منبع آگاه روس که از این سفر مطلع است، به رویترز گفت که رهبر کره شمالی صبح سه‌شنبه وارد روسیه و قطار خود را ترک کرد.

بر اساس این گزارش، او در خاسان، شهر مرزی روسیه با کره شمالی، با مقام‌های محلی دیدار می‌کند.

ورود کیم به روسیه از سوی تلویزیون دولتی روسیه نیز گزارش شد و تصاویر قطاری نشان داده شد که ظاهرا رهبر کره شمالی را حمل می‌کرد.

رهبر کنونی کره شمالی به ندرت کشور را ترک می‌کند و در ۱۲ سال قدرتش، تنها هفت سفر خارجی انجام داده و دو بار از مرز بین دو کره عبور کرده است. چهار مورد از سفرهای او، سفر به چین، متحد اصلی کره شمالی، بوده است.

پیشتر کرملین در روز دوشنبه ۲۰ شهریور تأیید کرد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، «در روزهای پیش رو» به دعوت ولادیمیر پوتین به روسیه سفر خواهد کرد.

سفر رهبر کره شمالی به روسیه پس از آن از سوی کرملین تأیید شد که پیشتر، گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی‌بر این‌که کیم جونگ اون سوار بر «قطار ویژه» عازم روسیه شده است تا با پوتین دیدار کند.

کره شمالی یکی از معدود کشورهایی است که از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، از مسکو آشکارا حمایت کرده و مدعی است که «رویکرد سلطه‌جویانه» غرب، روسیه را برای دفاع از خود، وادار به حمله به خاک اوکراین کرد.

با وجود انکار مسکو و پیونگ‌ یانگ، آمریکا تأکید دارد که مذاکرات روسیه با کره شمالی با هدف تأمین تسلیحاتی ارتش روسیه «فعالانه به پیش می‌رود» تا تسلیحاتی را که روسیه در جنگ اوکراین از دست داده، جبران کند.

خبرگزاری کره شمالی نیز دیدار کیم جونگ اون با رئیس‌جمهور روسیه را تأیید کرده است.

پیونگ یانگ سفرهای انگشت‌شمار خارجی کیم جونگ اون را به دلایل امنیتی محرمانه نگاه می‌دارد. واگن‌های زیتونی‌رنگ قطار ویژۀ کیم به زره و انواع سامانه‌های دفاعی و امنیتی مجهز است.

مقامات و تحلیل‌گران آمریکایی و کره جنوبی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مذاکرات رهبران روسیه و کره شمالی بر همکاری نظامی با هدف دستیابی به توافق احتمالی برای تجهیز روسیه به تسلیحات ساخت کره شمالی متمرکز خواهد بود.

واشینگتن با این هشدار که تجهیز روسیه از سوی کره شمالی «یک اشتباه سنگین» خواهد بود، گفته است که پیونگ یانگ بهای این کار را خواهد پرداخت.

یک کارشناس شبه‌جزیره کره در بروکسل روز دوشنبه به رویترز گفت حمایت کره شمالی از پوتین به مسکو امکان خواهد داد که جنگ روسیه در اوکراین را طولانی‌تر کند که خبری بد برای اروپا تلقی می‌شود.

بر اساس این گزارش، انبار عظیم مهمات توپخانه‌ای کره شمالی با مشخصات منطبق با نیازهای ارتش روسیه، می‌تواند به سرعت در خط مقدم جبهه جنگ روسیه در اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

آمریکا سال گذشته اعلام کرده بود که کره شمالی به گروه «واگنر»، مزدوران متحد آن زمان کرملین، گلوله‌های توپ برای استفاده در جبهه‌های جنگ اوکراین داده است. کره شمالی و روسیه آن اتهام آمریکا را رد کرده بودند.

از ماه گذشته که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به‌همراه یک هیئت بلندپایه نظامی کشورش برای شرکت در آیین سالروز استقلال کره شمالی به پیونگ یانگ رفت و در کنار کیم جونگ اون از نمایشگاه صنایع تسلیحاتی آن کشور بازدید کرد، ارزیابی‌ها در غرب در مورد احتمال معامله نظامی بین دو طرف بیشتر مطرح شده است.

کرملین در روز دوشنبه تأیید کرده که کیم جونگ اون با قطار به روسیه خواهد رسید اما جزئیاتی در مورد محل دیدار او با ولادیمیر پوتین نداده است.

خبرگزاری‌ها احتمال داده‌اند که این ملاقات بامداد سه‌شنبه ۲۱ شهریور در بندر ولادی‌ووستوک در ۶۵۰۰ کیلومتری از مسکو که تنها ۱۳۰ کیلومتر تا مرز کره شمالی فاصله دارد، برگزار شود.

آخرین سفر کیم جونگ اون به بیرون از مرزهای کشورش زمان کوتاهی پس از ناکامی مذاکرات او با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و یک سال پیش از همه‌گیری کووید ۱۹ بود که آن نیز با قطار به ولادی‌ووستوک انجام شد و در جریان آن، او برای اولین‌بار با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رویترز، آسوشیتدپرس و رادیوفردا؛ ف.ر، م.ت/ آ.ت، ب.ب
XS
SM
MD
LG