لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

کرملین واکنش منفی آمریکا به «طرح میانجی‌گری چین» در جنگ اوکراین را «خصمانه» خواند


دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

یک روز پس از آن‌که ایالات متحده اعلام کرد که چین را قادر به میانجی‌گری بی‌طرفانه بین مسکو و کی‌یف بر سر جنگ اوکراین نمی‌داند، روسیه این سخنان و کلیت رویکرد غرب به دیدار تازه روسای جمهور چین و روسیه را «خصمانه» توصیف کرد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، روز چهارشنبه پس از دیداری سه‌روزه از مسکو و گفت‌وگو با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین، روسیه را ترک کرد.

پوتین و شی در این دیدار در مورد پیشنهاد‌های پکن برای پایان دادن به جنگ اوکراین گفت‌وگو کردند و هنگام ترک فرودگاه مسکو از سوی رئیس‌جمهور چین نیز از «دورانی جدید» در روابط خود خبر دادند.

روز سه‌شنبه جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در صریح‌ترین انتقاد آمریکا از برنامه چین برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین، به خبرنگاران گفت: «به‌هیچ‌وجه به‌طور منطقی نمی‌توان به چین به‌عنوان یک کشور بی‌طرف نگاه کرد و دیدارهای این هفته بین روسای جمهور روسیه و چین، امیدی به پایان قریب‌الوقوع جنگ اوکراین به‌دست نمی‌دهد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه در واکنش به سخنان جان کربی گفت: «در مورد واکنش جمعی غرب، این واقعیت که در همه موضوعات این واکنش‌ها ماهیتی غیردوستانه و خصمانه پیدا کرده است، برای کسی تازه نیست.»

رئیس جمهوری چین طرحی ۱۲ ماده‌ای برای کاهش تخاصم و در نهایت برقراری آتش‌بس در اوکراین ارائه داد، اما به نوشته خبرگزاری رویترز، این طرح جزئیات نحوه پایان دادن به جنگ و برقراری صلح را تشریح نمی‌کند.

جان کربی روز سه‌شنبه توضیح داده بود که ایالات متحده خواهان آتش‌بس در اوکراین نیست، چرا که روسیه امکان آن را پیدا می‌کند تا سرزمین‌هایی را که تصرف کرده است، همچنان حفظ کند و پوتین نیز فرصتی برای تجدید قوای ارتش روسیه می‌یابد.

در همین حال در میدان جنگ، تحولات اخیر بیشتر مربوط به جبهه شهر باخموت در شرق اوکراین بوده و در آن جبهه نیز روز سه‌شنبه خبر رسید که نیروهای اوکراینی تلاش‌های روسیه برای پیشروی به سمت مرکز شهر باخموت را دفع کرده‌اند.

سازمان اطلاعات نظامی بریتانیا نیز می‌گوید که یگان‌های مختلف ارتش روسیه اکنون از باخموت به دیگر نقاط فرستاده شده‌اند و به این دلیل، حمله روسیه به این شهر اکنون با سستی مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG