لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

کرملین تعطیل شدن حساب فیسبوک رسانه‌های روسی را محکوم کرد


دولت روسیه می‌گوید حذف حساب‌های کاربری رسانه‌های روسی در شبکه اجتماعی فیسبوک یک اقدام خصمانه و اعمال سانسور است.

دمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه و یک روز پس از آن این واکنش را نشان داد که فیسبوک اعلام کرد ده‌ها صفحه کاربری مرتبط با «خبرسازان» روسی را که به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تاثیرگذاری بر انتخابات سال ۲۰۱۶ آمريکا متهم شده‌اند، حذف کرده است.

آقای پسکوف در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سئوال که آیا این اقدام را خصمانه و اعمال سانسور می‌داند، گفت: «بله، اینطور است.»

او افزود: «البته ما این موضوع را دنبال می‌کنیم و از این تصمیم متاسف هستیم.»

فیسبوک غروب سه شنبه چهاردهم فروردین اعلام کرد ۷۰ حساب کاربری و ۱۳۸ صفحه فیسبوک و ۶۵ حساب کاربری در شبکه اینستاگرام را حذف کرده که ۹۵ درصد از این موارد به زبان روسی بوده‌اند.

فیسبوک، شرکت بزرگ شبکه‌های اجتماعی، اعلام کرد این صفحات و حساب‌های کاربری در شبکه فیسبوک یک میلیون و در شبکه اینستاگرام حدود ۵۰۰ هزار دنباله‌رو دارند و اکثر آنها در روسیه، اوکراین و کشورهای نزدیک مثل آذربایجان و ازبکستان بوده‌اند.

این شرکت افزود بسیاری از مقالات و صفحات حذف شده توسط خبرگزاری فدرال روسیه موسوم به اف‌ای‌ان منتشر شده‌اند که به نظر می‌رسد با یک مرکز «خبر سازی» موسوم به آژانس تحقیقات اینترنتی (آی‌آر‌ای) در سنت پترزبورگ ارتباط دارد.

آژانس تحقیقات اینترنتی (آی‌آرای) یکی از سیزده نهاد و فرد حقیقی روسی بود که رابرت مالر بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا به اتهام توطئه برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از طریق انتشار مطالبی در حمایت از دونالد ترامپ و ضربه زدن به اعتبار رقیبش هیلاری کلینتون علیه آنها کیفرخواست صادر کرد.

روسیه دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تکذیب کرده و ولادیمیر پوتین اعلام کرد هیچ یک از افرادی را که رابرت مالر علیه آنها کیفرخواست صادر کرده است به آمریکا تحویل نخواهد داد.

فیسبوک اعلام کرد هر آنچه را که با آی‌آر‌ای مرتبط باشد در این شبکه اجتماعی ردیابی و حذف خواهد کرد. فیسبوک افزود موسسه موسوم به آژانس تحقیقات اینترنتی در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ حامی انتشار مطالبی در مورد موضوعات بحث برانگیز مثل مهاجرت، مرزبانی و خشونت پلیس بوده و مضامین اکثر این مطالب در حمایت از دونالد ترامپ بوده‌اند.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG