لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

سر باز زدن از حجاب اجباری؛ کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام به دادگاه و دادسرا احضار شدند


پانته‌آ بهرام و کتایون ریاحی (عکس از آرشیو)
پانته‌آ بهرام و کتایون ریاحی (عکس از آرشیو)

در پی سرباز زدن از حجاب اجباری، کتایون ریاحی، بازیگر سینما، اعلام کرد که روز جمعه همزمان دو احضاریه از «دادسرای فرهنگ و رسانه» و «دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد» دریافت کرده و روز شنبه به هر دو آنها مراجعه می‌کند و همزمان پانته‌آ بهرام، بازیگر سینما و تئاتر، هم از احضار خود به دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد.

خانم ریاحی از نخستین بازیگران سینمای ایران که در آغاز اعتراضات سراسری پس از «کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد» از رعایت حجاب اجباری سر باز زد، ضمن انتشار تصویر دو «احضاریه» در صفحه اینستاگرام خود در متن کوتاهی نوشتن: «مقرر شد به هر دو دادگاه فردا صبح [شنبه شانزدهم اردیبهشت] مراجعه کنم.»

در یکی از این دو احضاریه که به امضای سعید حقیقت‌خواه، دادرس دادگاه رسیده، کتایون ریاحی برای «دفاع از اتهام انتسابی» به «شعبه ۱۰۹۹ دادگاه کیفری دو مجتمع قضائی ارشاد» در خیابان مطهری تهران احضار شده است.

در این احضاریه آمده که کتایون ریاحی باید «با توجه به گزارش ضابطین و مستندات و ادله ارائه شده جهت انجام تحقیقات در خصوص موضوع حضور در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی» در این دادگاه حضور یابد.

در احضاریه دیگر که به امضای محمد هادی بلالی، به عنوان بازپرس رسیده نیز تاکید شده که کتایون ریاحی باید برای «دفاع از اتهام انتسابی» به «شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران» مراجعه کند.

در این احضاریه به اتهام این بازیگر سینما ذکر نشده اما تاکید شده که «همراه با ضامن معتبر، کفیل یا وثیقه‌گذار» در این شعبه حاضر شود.

پانته‌ا بهرام، بازیگر سینما و تئاتر ایران، نیز تصویر «احضاریه دادسرای رسانه و فرهنگ تهران» را در صفحه اینستاگرام خود همراه با هشتگ شعار «زن، زندگی، آزادی» منتشر کرد و نوشت: «فردا صبح[شنبه شانزدهم اردیبهشت] خواهم آمد.»

متن احضاریه پانته‌آ بهرام نیز مشابه احضاریه دوم کتایون ریاحی است و او نیز به شعبه «شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران» فراخوانده شده است.

پانته‌آ بهرام، نیز تاکنون چند بار بدون حجاب اجباری در مراسم مختلف حاضر شده است که تازه‌ترین مورد حضور ۳۰ فروردین ماه او در «اکران مردمی» آخرین قسمت سریال «پوست شیر» در سینما «لوتوس» تهران بود که به‌دنبال آن، مدیر سینما لوتوس برکنار شد و این سینما هم دو روز تعطیل شد.

پیشتر خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز دوشنبه چهارم اردیبهشت، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران خبر داده بود که برای کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام، بازیگران سینما، پرونده قضایی تشکیل شده است.

این مرکز دلیل تشکیل پرونده برای این دو بازیگر را «کشف حجاب در ملاءعام و انتشار تصاویر در فضای مجازی» عنوان کرد و افزود که پرونده‌های کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام به «دادسرای ارشاد» ارسال شده است.

علاوه بر ریاحی و بهرام، مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد که در پی حضور بدون حجاب، افسانه بایگان و فاطمه معتمد آریا در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی، برای این دو بازیگر سینما نیز پرونده قضایی تشکیل شده است.

کتایون ریاحی از نخستین بازیگران سینمای ایران است که اوایل مهر ماه ۱۴۰۱ پس از «کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد» و در پی آغاز اعتراضات سراسری، حجاب اجباری از سر برداشت و با انتشار عکس بدون حجاب اجباری خود در صفحه اینستاگرامش، در همراهی با مردم معترض نوشت: «زنان ایران صدای یکدیگرند» و «دروغ بس است.»

این بازیگر پس از سر باز زدن از حجاب اجباری، تحت تعقیب قضایی و امنیتی قرار گرفت و توانست مدتی را از دست مأموران بگریزد اما شامگاه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» بازداشت و نزدیک به ده روز بعد در هشتم آذر ماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

پس از آن دادگاهی در سکوت خبری برای کتایون ریاحی در ۲۱ دی‌ماه برگزار شد که این بازیگر در جلسه دادگاه پس از آنکه «تحت تهدید و فشار» قرار گرفت و به دنبال وخامت حالش «با آمبولانس از دادگاه خارج» شد.

با وجود همه این فشارها و تهدید‌ها، کتایون ریاحی روز ۱۸ فروردین سال جاری همراه با گلاب آدینه و فاطمه معتمد آریا، بدون حجاب اجباری در مراسم خاکسپاری کیومرث پوراحمد حضور یافتند و پرونده جدید برای این بازیگران سینما پس از حضورشان در این مراسم تشکیل شده است.

با وجود تهدید و تشکیل پرونده برای کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، گلاب آدینه و فاطمه معتمد آریا و بازداشت شماری از آنها همچون کتایون ریاحی، هنگامه قاضیانی، و ترانه علیدوستی، شمار فزاینده‌ای از بازیگران زن سینما از تن دادن به حجاب اجباری سر باز زده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، باران کوثری، بازیگر فیلم‌هایی چون «زیر پوست شهر» و «عصبانی نیستم» نیز روز جمعه ۱۵ اردیبهشت بدون حجاب اجباری در مراسم خاکسپاری حسام محمودی حضور یافت.

همزمان ترانه علیدوستی روز جمعه با انتشار تصاویری از احضاریه‌های کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام، خطاب به آنها نوشت: «شما تنها نیستید.» این بازیگر همچنین با بازنشر تصویر حضور بدون حجاب اجباری باران کوثری، در حمایت از او نوشت: «و باران، یکی از هزاران.»

پس از گسترش روز افزون سر باز زدن زنان در ایران از حجاب اجباری، دستگاه‌های حکومتی از اسفند ماه گذشته اقدامات همه‌جانبه‌ای را برای سرکوب نافرمانی مدنی زنان و دختران ایرانی آغاز کرده‌اند.

این اقدامات که شامل برخوردهای خیابانی نیروهای امر به معروف و نهی از منکر با زنان، پلمب گسترده واحدهای صنفی و تجاری و گردشگری تا ارسال پیامک برای رانندگان شخصی و عمومی، توقیف خودروها، منع ورود به مترو و محروم کردن زنان از خدمات اداری و عمومی است اما تاکنون در سرکوب نافرمانی مدنی زنان و دختران ایرانی ناکام مانده است.

XS
SM
MD
LG