لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۰

اربیل: روح‌الله زم هرگز وارد اقلیم کردستان عراق نشده بود


روح‌الله زم
روح‌الله زم

یک روز پس از انتشار گزارشی دیگر در تلویزیون حکومتی ایران درباره دستگیری روح‌الله زم، مدیر آمدنیوز، دولت اقلیم کردستان عراق این خبر را که در بازداشت آقای زم همکاری داشته کذب خواند.

جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق، روز جمعه، ۲۶ مهرماه، در گفت‌وگو با رادیوفردا، همکاری این حکومت با جمهوری اسلامی ایران برای بازداشت روح‌الله زم را رد کرد.

او اضافه کرد که آقای زم به هیچ‌ وجه به اربیل یا منطقه دیگری در اقلیم کردستان عراق پا نگذاشته تا در این منطقه دستگیر شود.

این در حالی است که بخش خبری ۲۰:۳۰ در تلویزیون حکومتی ایران پنج‌شنبه «خبر» داده بود که روح‌الله زم در خاک کردستان عراق و در نزدیکی مرز ایران دستگیر شده است.


انتشار گزارش‌ها و اخبار ضدونقیض در رسانه‌های حکومتی ایران از روز اول که خبر بازداشت مدیر آمدنیوز منتشر شد آغاز شده و هم‌چنان ادامه دارد.

پنج‌شنبه هم بخش خبری ۲۰:۳۰ در حالی به نقل از شبکه المیادین، شبکه خبری لبنانی، از دستگیری آقای زم در خاک کردستان خبر داد که پیشتر سپاه پاسداران یعنی عامل دستگیری او خود در این باره چیز دیگری گفته بود.


سپاه پاسداران روز دوشنبه هفته گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روح‌الله زم، مدیر سایت آمدنیوز، را طی «یک عملیات پیچیده و با حربه فریب اطلاعاتی» بازداشت کرده است.

این نهاد بدون اشاره به زمان و مکان این بازداشت می‌گفت که آقای زم «را به داخل کشور [ایران] هدایت و بازداشت» کرده‌ است.

دو روز بعد مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم، در مصاحبه‌ای گفت که او در سفر به بغداد ربوده شده است.

پیشتر وزارت داخله اقلیم کردستان عراق در روز چهارشنبه، ۲۴ مهرماه، هم گزارش‌ها درباره دستگیری روح‌الله زم در شهر اربیل را تکذیب کرده بود.

در همین روز وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای بازداشت روح‌الله زم را محکوم کرده و تایید کرد که روح‌الله زم پناهنده فرانسه است.

XS
SM
MD
LG