لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

جرد کوشنر با اردوغان دیدار کرد


اردوغان و کوشنر
اردوغان و کوشنر

جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید، یک روز پس از دیدار با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، در پیوند با طرح صلح خاورمیانه، راهی آنکارا شد تا با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفت‌وگو کند.

دفتر آقای اردوغان روز هشتم اسفند ماه گفته است کوشنر، با برات آلبایراک، وزیر اقتصاد ترکیه، نیز دیدار کرده‌است.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه گزارش داده‌است که گفت‌وگوها مجموعا دو ساعت طول کشیده‌است. با این حال آناتولی جزئیاتی از این دیدار منتشر نکرده‌است.

به گفته کاخ سفید آمریکا سفر جرد کوشنر، بخشی از تلاش‌های دولت ترامپ برای پیشبرد طرح صلح خاورمیانه است؛ طرحی که جزئیات آن هنوز ارائه نشده است.

آقای کوشنر پیشتر به شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز گفته بود این طرح به منازعه اسرائیل و فلسطین پایان می‌دهد و مرزهای میان آن دو را مشخص می‌سازد.

با این حال او به طور مشخص از یک کشور مستقل فلسطینی نام نبرده‌است. پیشتر به مدت نزدیک به دو دهه در دولت‌های قبلی ایالات متحده، تشکیل کشور فلسطینی بخشی از برنامه‌های واشینگتن برای برقراری صلح در خاورمیانه به‌شمار می‌رفت.

مشاور ارشد کاخ سفید اظهار کرده‌است قصد دارد طرح خود را پس از انتخابات اسرائیل در ۹ آوریل (اواخر فروردین) رونمایی کند.

کوشنر پیش از سفر به ترکیه با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، ملک سلمان و محمد بن سلمان، دیدار کرده بود.

کاخ سفید آمریکا گفته جیسون گرینبلت، نماینده آمریکا در امور خاورمیانه، و برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، جرد کوشنر را همراهی می‌کنند.

دیدار کوشنر و محمد بن سلمان در ریاض، نخستین دیدار رو در رو، از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان بود. آقای خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول توسط تیم ارسالی از عربستان به قتل رسید.

بسیاری از متحدان غربی عربستان، از جمله شماری از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا، محمد بن سلمان را متهم به آمریت این قتل کرده‌اند. ریاض دست داشتن ولیعهد عربستان در این قتل را رد کرده‌ و «عاملان خودسر» در دستگاه امنیتی و اطلاعاتی کشور را مسئول دانسته است.

جرد کوشنر علاوه بر سران سعودی، با رهبران امارات متحده عربی، بحرین و عمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرده‌است.

اسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG