لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

کوشنر: ترامپ هنوز درباره پایتخت اسرائیل تصمیم نگرفته است


جرد کوشنر مشاور ارشد دونالد ترامپ می‌گوید که رئیس جمهور آمریکا همچنان در حال ارزیابی گزینه‌های مختلف در رابطه با پایتخت اسرائیل است.
جرد کوشنر مشاور ارشد دونالد ترامپ می‌گوید که رئیس جمهور آمریکا همچنان در حال ارزیابی گزینه‌های مختلف در رابطه با پایتخت اسرائیل است.

جرد کوشنر مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا گفت که دونالد ترامپ هنوز تصمیم نگرفته بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد یا این که سفارت آمریکا را به این شهر منتقل کند.

از سویی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به تبعات تصمیم ترامپ هشدار داد.

به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی، آقای کوشنر که مسئول ازسرگیری مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین است روز یکشنبه ۱۲ آذر عنوان کرد که رئیس جمهور آمریکا همچنان در حال ارزیابی گزینه‌های مختلف در این باره است.

وی اظهار داشت: «رئیس جمهور در حال تصمیم‌گیری است. هنوز مسائل بسیاری وجود دارد که او آنها را ارزیابی می‌کند.»

اظهارات جرد کوشنر ساعتی قبل از آن بیان شد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به آمریکا هشدار داد که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناسد و در غیر این صورت تلاش‌های واشنگتن برای برقراری صلح در خاورمیانه به مخاطره خواهد افتاد.

آقای عباس اظهار داشت: «آمریکا به هر اقدامی که در این مورد دست بزند یا سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل کند، تهدیدی برای آینده فرآیند صلح محسوب می‌شود و با مخالفت فلسطینی‌ها، اعراب و کشورهای جهان مواجه خواهد شد.»

مقامات آمریکا هفته گذشته اعلام کردند که دونالد ترامپ مترصد است تا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد و زمان و چگونگی انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را در دست بررسی دارد.

این سیاستی است که کنگره آمریکا ۲۲ سال قبل رای به اجرای آن داده بود اما از آن زمان تاکنون همه روسای جمهور آمریکا دستور به تعلیق آن داده بودند. انتظار می‌رود که ترامپ تصمیم خود را در این باره روز چهارشنبه هفته جاری اعلام کند.

یکی از وعده‌های دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی خود انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس بود.

اسرائیل شهر بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌داند و بیشتر اداره‌های دولتی، دفتر نخست وزیر، دادگاه عالی و پارلمان این کشور در این شهر است. فلسطینی‌ها نیز بیت‌المقدس شرقی را که از سال ۱۹۶۷ در دست اسرائیل است پایتختِ کشورِ خود می‌خوانند.

XS
SM
MD
LG