لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

قرارداد ۱۲ ميليارد دلاری کويت برای نوسازی پالايشگاه‌ها


شرکت ملی نفت کويت از واگذاری چندين پروژه پالايشگاهی به ارزش ۱۲ ميليارد دلار به شرکت‌های خارجی خبر داده است.

اين پروژه‌ها در قالب طرح «انرژی پاک» به شرکت‌هايی از ژاپن، انگليس و آمريکا واگذار شده و عمده هدف آن بهبود تجهيزات و نوسازی پالايشگاه‌ها برای کاهش آلودگی‌های گوگرد و گاز کربنيک است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يک سخنگوی شرکت ملی نفت کويت با استناد به تصميم کميته مرکزی مناقصه‌های اين کشور روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه اعلام کرد که کنسرسيومی به رهبری شرکت «جِی جی سی» ژاپن برنده مناقصه يک ميليارد و ۳۶۱ ميليون ديناری، معادل چهار ميليارد و ۸۲۰ ميليون دلار، پالايشگاه مينا احمدی شده است. ظرفيت فرآوری اين پالايشگاه روزانه ۴۶۰ هزار بشکه نفت است.

يک کنسرسيوم تحت مديريت شرکت «پتروفک» بريتانيا نيز برنده مناقصه پالايشگاه «مينا عبدالله ۱» به ارزش سه ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار شده است.

سومين کنسرسيوم نيز تحت مديريت شرکت آمريکايی «فلور» برنده مناقصه پروژه پالايشگاهی «مينا عبدالله ۲» به ارزش سه ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار شده است. ظرفيت اين پالايشگاه ۲۷۰ هزار بشکه در روز است.

قراردادهای مذکور که علاوه بر نوسازی، افزايش ظرفيت فرآوری اين پالايشگاها را نيز در دستور کار دارد، در ماه آوريل که تا شش هفته ديگر شروع می‌شود، امضا خواهد شد و کنسرسيوم‌های ياد شده پروژه‌ها را بلافاصله شروع خواهند کرد.

در کنار اين پروژه‌ها، کويت در نظر دارد يک پالايشگاه ديگر چهار ميليارد ديناری احداث کند و پالايشگاه سوم کويت بنام «شويبه» با ظرفيت پالايشگاهی ۲۰۰ هزار بشکه در روز را کلا تعطيل کند.

خبرگزاری فرانسه نيز با اشاره به برنده شدن اين کنسرسيوم‌ها در مناقصه‌های پالايشگاهی نوشته است که کويت قرار است در آينده‌ای نزديک قرارداد ديگری را خارج از طرح انرژی پاک برای ساخت يک پالايشگاه مدرن به ظرفيت ۶۵۰ هزار بشکه در روز امضا کند و هدف از آن، رساندن ظرفيت پالايش نفت کشور به روزانه يک ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه است.

طر‌ح‌های ياد شده که از سال ۲۰۱۰ مورد بحث بود، بخشی از طرح نوسازی و پيشرفت کشور به ارزش سی ميليارد دينار بود که به خاطر اختلافات داخلی ميان قوره مقننه و مجريه و بروکراسی اداری با تاخير شروع شد. هر دينار کويت حدود سه دلار و ۵۴ سنت است.
XS
SM
MD
LG