لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

توقیف کشتی ایرانی با ۲۴۰ تن گازوئیل قاچاق در کویت


عکسی آرشیوی از آب‌های کویت
عکسی آرشیوی از آب‌های کویت

وزارت کشور کویت روز شنبه ۳۱ اردیبهشت از توقیف یک کشتی ایرانی با ۲۴۰ تن گازوئیل قاچاق خبر داد.

این وزارتخانه اعلام کرد کشتی ایرانی حامل گازوئیل قاچاق را در آب‌های سرزمینی خود توقیف و خدمه‌ آن را بازداشت کرده است.

این گزارش می‌افزاید خدمه‌ کشتی ایرانی محموله گازوئیل را از کشتی‌های کوچک و با نرخ مشخصی خریداری کرده بودند.

وزارت کشور کویت دقیقا مشخص نکرده آیا خدمه‌ کشتی ایرانی گازوئیل کویت را با قیمت پایین از کشتی‌های کوچک خریداری کرده‌اند یا منبع این محموله‌ها کشور دیگری بوده است.

با این‌حال کویت بعد از ایران، ونزوئلا، لیبی، سوریه، عربستان، الجزایر، آنگولا و مصر ارزانترین گازوئیل را به شهروندان خود عرضه می‌کند. قیمت هر لیتر گازوئیل در کویت حدود ۳۷ سنت است؛ در حالی که این رقم برای نمونه در ترکیه بیش از ۱.۴ دلار، در هند ۱.۳ دلار و حتی در خود امارات بیش از ۱.۱ دلار است.

ارزش ۲۴۰ تن گازوئیل در کویت حدود ۸۹ هزار دلار و در امارات ۲۶۴ هزار دلار است.

گزارش یاد شده می‌افزاید تحقیقات پیرامون روشن شدن همه جوانب این حادثه در جریان است.

جمهوری اسلامی نیز طی هفته‌های گذشته مدعی توقیف چندین کشتی با محموله محصولات نفتی قاچاق شده است.

قیمت گازوئیل سهمیه‌بندی شده در ایران حدود ۳۰۰ تومان است که معادل یک سنت است و ارزان‌ترین گازوئیل در جهان محسوب می‌شود. قیمت گازوئیل آزاد نیز دو برابر این رقم است که باز هم با اختلاف اندکی از ونزوئلا، ارزانترین گازوئیل در جهان است.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان ۲۸ اردیبهشت از توقیف یک فروند کشتی خارجی حامل «۵۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق» در آب‌های خلیج فارس خبر داد.

او توضیح نداد که این کشتی خارجی با پرچم چه کشوری تردد می‌کرد و خدمه‌های بازداشت شده اتباع چه کشورهایی هستند.

ارزان بودن سوخت در ایران یکی از دلایل اصلی قاچاق آن به خارج از مرزها عنوان می‌شود. مقام‌های انتظامی و امنیتی در ماه‌های اخیر بر شدت مبارزه با این قاچاق افزوده و بازداشت‌هایی را در این زمینه چه در مرزهای خاکی و چه آبی انجام داده‌اند.

ایران طی هفته‌های گذشته از توقیف چند کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق خبر داده است.

سپاه پاسداران چهارم اردیبهشت از توقیف یک «کشتی خارجی حامل ۲۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق» و بازداشت هشت خدمه‌ آن خبر داده بود. همزمان، محمد نوذری فرمانده پایگاه مستقل امام علی نیروی دریایی سپاه چابهار از توقیف «سه محموله سوخت به میزان ۱۵۰ هزار لیتر» خبر داده بود.

سپاه پاسداران روز ۲۶ فروردین نیز از توقیف یک کشتی حامل ۲۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خلیج فارس خبر داده و گفته بود که هفت خدمه این کشتی بازداشت شده‌اند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان هم روز ۲۰ فروردین اعلام کرده بود که سپاه پاسداران یک کشتی خارجی «حامل ۲۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق» را توقیف و ۱۱ خدمه خارجی آن را بازداشت کرده است.

با استفاده از گزارش‌های العربیه، گلوبال پترولیوم پرایس و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

؛

XS
SM
MD
LG