لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

کويت و قطر از پيشرفت در زمينه حل اختلاف کشورهای عربی خليج فارس خبر دادند


وزیر خارجه کویت روز جمعه ۱۴ آذر گفت رایزنی‌ها برای پایان دادن به اختلافات بین عربستان سعودی و متحدانش با حکومت قطر که در سال‌های اخیر به تحریم آن کشور منجر شده با پیشرفت‌هایی همراه بوده است. وزیر خارجه قطر نیز در مورد دستیابی به راه‌حلی برای این اختلافات اظهار امیدواری کرد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در اواسط سال ۲۰۱۷ مناسبات دیپلماتیک و تجاری خود با قطر را قطع کردند. اما آمریکا و کویت در سال‌های اخیر با ميانجی‌گری بين طرفين سعی کرده‌اند به این اختلافات پایان دهند، خاصه واشنگتن تلاش می‌کند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در برابر ایران متحد کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ احمد ناصر الصباح، وزیر خارجه کویت روز جمعه در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد گفت: «در مذاکرات ثمربخشی که اخیرا انجام شد همه طرف‌ها تمایل خود به اتحاد و ثبات در میان کشورهای خلیج فارس و عربی و رسیدن به یک توافق برای همبستگی پایدار بین اين کشورها را ابراز کردند.»

او در عین حال از تلاش‌های اخیر جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید که پس از مذاکره با رهبران عربستان سعودی در روز چهارشنبه با رهبران قطر نیز گفت‌وگو کرده است قدردانی کرد.

یک منبع دیپلماتیک در خلیج فارس که از مضمون این گفت‌وگو‌ها اطلاع دارد به خبرگزاری رویترز گفت موافقت همه کشورها با ادامه مذاکرات اهمیت فراوانی دارد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر نیز در توئیتی از سخنان وزیر خارجه کویت به عنوان «گام مهمی» در مسیر حل اختلافات استقبال کرد.

وزیر خارجه قطر قبل از انتشار این توئیت در روز جمعه گفته بود تغییراتی صورت گرفته است. وی اما در مورد تاثیر تعیین‌کننده این اقدامات بر حل بحران اظهار تردید کرد.

او در جلسه کنفرانس «گفت‌وگوهای مدیترانه» که به صورت مجازی برگزار شد اظهار داشت: «ما امیدواریم که مسائل در مسیر مطلوبی پیش برود ولی هنوز مطمئن نیستیم که به نتیجه قطعی برسد و مسئله ظرف یک روز حل شود.»

عربستان سعودی و متحدانش حکومت قطر را به حمایت از گروه‌های اسلام‌گرای افراطی از جمله اخوان المسلمین، گروه‌های تروریستی در سطح منطقه و کمک به ایران متهم کرده‌اند. قطر که میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است این اتهامات را رد کرده و می‌گوید هدف این تحریم‌ها تضعیف استقلال این کشور است.

منابع دیپلماتیک می‌گویند دولت آمریکا به عنوان اولین گام در مسیر حل اين اختلاف تلاش کرده کشورهای منطقه را به گشایش حریم هوایی خود به روی پروازهای قطری متقاعد کند.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به این سئوال که توافق محتمل فقط دوجانبه خواهد بود و یا همه کشورهای حاشیه خلیج فارس را دربرخواهد گرفت، گفت هرگونه توافقی باید جامع و بر اساس احترام متقابل باشد.

او افزود: «هیچ کشوری حق ندارد مطالبات خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کند، چه قطر و چه چهار کشور عربی دیگر. و هر کشوری باید بتواند سیاست خارجی خود را به طور مستقل تعیین کند.»

چهار کشور عربی که قطر را تحریم کرده‌اند فهرستی شامل ۱۴ مطالبه یا شرط برای عادی‌سازی مناسبات را به دوحه تسلیم کرده‌اند. چند شرط مهم در این فهرست تعطیل کردن شبکه خبری الجزیره، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر، قطع ارتباط با اخوان المسلمین و کاهش مناسبات با ایران است.

XS
SM
MD
LG