لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

حملات موشکی گسترده روسیه به اوکراین؛ جو بایدن: این نشان‌دهنده «بی‌رحمی مطلق» پوتین است


منهدم شدن خودروها در پی موشک‌باران شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، توسط روسیه
منهدم شدن خودروها در پی موشک‌باران شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، توسط روسیه
رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۸ مهر با محکوم کردن حملات موشکی روسیه به شهرهای اوکراین اعلام کرد که این اقدام بار دیگر نشان‌دهنده «بی‌رحمی مطلق» ولادیمیر پوتین در جنگ غیرقانونی علیه مردم اوکراین است.
جو بایدن در اظهاراتی گفت ایالات متحده حملات موشکی امروز روسیه به اوکراین را به‌شدت محکوم می‌کند: «این حملات باعث کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده و زیرساخت‌های غیرنظامی را نابود کرده است».
روسیه روز دوشنبه در واکنش به حملات اخیر اوکراین از جمله انهدام پل کرچ در شبه‌جزیره کریمه، شماری از شهرهای اوکراین از جمله پایتخت این کشور را با موشک‌های دوربرد و از هوا، زمین و دریا هدف قرار داد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه اعلام کرد که دستور «حملات گسترده» موشکی به زیرساخت‌های انرژی و مراکز ارتباطی و فرماندهی اوکراین را صادر کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفته است که هدف حملات روسیه در ساعت‌های پررفت‌وآمد روز دوشنبه، علاوه بر منهدم کردن شبکه انتقال برق، موجب کشته‌ شدن تعداد زیادی از غیر نظامیان شده است.

بر اساس گزارش‌ها، هدف حملات به شهر کی‌یف مناطق غیرنظامی از جمله چهارراه‌های پررفت‌وآمد، پارک‌ها و مراکز گردشگری در مرکز پایتخت بوده است.

شدت این حملات از زمان شروع تهاجم روسیه و تلاش ارتش این کشور برای تصرف کی‌یف بی‌سابقه است.

علاوه بر کی‌‌یف، شهرهای لویو، ترنوپیل و ژیتومیر در غرب، دنیپرو و کرمنچوک در مرکز، زاپروژیا در جنوب و خارکیف در شرق اوکراین نیز هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفتند.

بر اساس اعلام مقامات اوکراینی، دست‌کم ۱۰ نفر در این حملات کشته و ده‌ها نفر زخمی و شبکه انتقال برق در بخش گسترده‌ای از کشور قطع شده است.

وزارت دفاع اوکراین نیز حوالی ظهر اعلام کرد که ارتش روسیه در حمله امروز حداقل ۸۱ موشک کروز شلیک کرده است که ۴۳ فروند از آن‌ها توسط پدافند اوکراین در آسمان منهدم شده‌اند.

آقای زلنسکی نیز در سرویس پیام‌رسان «تلگرام» نوشت: «‌آن‌ها تلاش می‌کنند ما را نابود و از روی زمین محو کنند».

ساعاتی پس از به صدا درآمدن ممتد آژیر حملات هوایی در سراسر اوکراین، رئیس‌جمهوری این کشور در یک پیام ویدئویی که در یکی از خیابان‌های خالی شهر کی‌یف ضبط کرده بود، گفت که هدف این حملات روسیه زیرساخت‌ها و مردم بودند و افزود: «زمان و محل حملات به شکلی انتخاب شده‌اند که بیشترین خسارت و تلفات ممکن را به بار بیاورند».

رئیس‌جمهوری اوکراین وعده داد که کار شبکه‌های انتقال آب، برق و انرژی در اسرع وقت از سرگرفته خواهد شد.

وزیر خارجه اوکراین نیز در توئیتی نوشت: «تنها تاکتیک پوتین علیه اوکراینِ صلح‌طلب، ترور است ولی او موفق نخواهد شد اوکراین را درهم‌بشکند. در عین حال این حملات پاسخ او به همه کسانی است که تلاش می‌کنند او را به صلح تشویق کنند. پوتین تروریستی است که فقط با زبان موشک صحبت می‌کند».

همزمان با حملات امروز، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، اعلام کرد که به ارتش این کشور دستور داده است همراه با نیروهای روسیه در حاشیه مرزهای اوکراین مستقر شوند.

او ادعا کرد که هدف از آماده‌باش ارتش بلاروس مقابله با حملات احتمالی اوکراین با حمایت غرب به خاک این کشور است.

در همین حال دولت آلمان با «بی‌سابقه» خواندن حمله امروز روسیه اعلام کرد که در پی این حملات، ساختمان مسکونی که دفتر کنسولگری این کشور در آن‌ جا قرار دارد، هدف قرار گرفته است.

بسیاری از کشورهای غربی و اتحادیه اروپا حملات موشکی امروز روسیه را محکوم کردند.

انفجار مهیب در پل کرچ که طولانی‌ترین پل اروپا به‌شمار می‌رود و پس از الحاق منطقه کریمه و با هدف اتصال آن به روسیه ساخته شده بود، سرافکندگی بزرگی برای روسیه به‌شمار می‌رود.

مقامات اوکراینی این پل را از مسیرهای مهم تدارکات ارتش روسیه برای ادامه جنگ با این کشور می‌دانند و از انفجار آن ابراز خوشحالی کرده‌اند اما مسئولیت این اقدام را به‌طور رسمی برعهده نگرفته‌اند.

شکست‌های پیاپی ارتش روسیه در یک ماه گذشته انتقادهای بی‌سابقه‌ و علنی را از آن در پی داشته است و بسیاری از مفسران و مجریان برنامه‌های تلویزیون دولتی روسیه خواستار اقدامات قاطع‌تری شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG