لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

تاجیکستان و قرقیزستان برای پایان درگیری‌های مرگبار توافق آتش‌بس امضا کردند


خودروی زرهی نیروهای قرقیزستان در نزدیکی تاسیسات توزیع آب در استان باتکن
خودروی زرهی نیروهای قرقیزستان در نزدیکی تاسیسات توزیع آب در استان باتکن

در حالی که فضای متشنج در مرزهای ۹۷۰ کیلومتری تاجیکستان و قرقیزستان پس از درگیری‌های مسلحانه پرتلفات روزهای اخیر میان این دو کشور آسیای میانه کماکان ادامه دارد، فرماندهان کمیته‌های دولتی امنیت دو کشور در دیدار با یکدیگر توافق «آتش‌بس» را امضا کردند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، سید مومن یتیم‌اف، فرمانده کمیته دولتی امنیت تاجیکستان و قمچی‌بیک تاشی‌اف، همتای قرقیز او، در این دیدار در منطقه مرزی «گلستان»، با امضای پروتکلی برای «آتش‌بس» گفتند که امنیت ساکنان مرزی «تضمین» خواهد شد.

آنها همچنین «متعهد» شده‌اند که مشکلات موجود را «از طریق مذاکرات» حل و فصل کنند.

قرقیزستان تاکید کرده که حملات از روز ۲۳ شهریور با آتشباری نیروهای تاجیک آغاز شد.

این در حالی است که تاجیکستان اعلام کرده بود قرقیزستان به صورت «تحریک‌آمیزی» تعداد نیروی مرزی مستقر را افزایش داده و وضعیت «اضطراری» اعلام کرده بود.

شمار تلفات در طرف قرقیزستان ۵۹ تن ثبت شده است. خبرگزاری رسمی قرقیزستان اعلام کرد که شمار زخمی‌های درگیری‌ها تا اولین ساعات بامداد ۲۹ شهریور، به ۱۹۸ تن افزایش یافته که ۱۷۲ تن از آن‌ها هنوز بستری هستند.

وزارت بهداشت و درمان قرقیزستان روز سه‌شنبه افزود که ۶۸ تن از مجروحین در بیمارستان‌های منطقه باتکن تحت درمان قرار دارند. باتکن شهری مرزی است که هدف اصلی حملات راکتی تاجیکستان قرار گرفت.

صدیر جپاراف، رئیس جمهوری قرقیزستان، که روز ۲۸ شهریور را روز «عزای ملی» اعلام کرده بود، تلاش‌ها برای حل معضلات مرزی با کشور همسایه را تایید کرد.

آقای جپاراف در کنفرانس سازمان شانگهای که هفته گذشته در ازبکستان برگزار شد، با امام‌علی رحمان، همتای تاجیک خود دیدار کرده بود.

شمار تلفات در طرف تاجیک ۴۱ تن اعلام شد. مقامات تاجیکستان کشته‌ها را «غیر نظامی» توصیف کردند.

روسیه که خود به تهاجم پرتلفات هفت ماهه با اوکراین ادامه می‌دهد، در روزهای گذشته از دو کشور متحد خود در آسیای میانه خواسته بود که از درگیری‌های مرزی دست بردارند.

ولادیمیر پوتین برای طرح این درخواست، به روسای جمهوری دو کشور تلفن کرده بود.

خبرگزاری قرقیزستان در گزارش روز ۲۹ شهریور همچنین اعلام کرد باتکن که ۱۳۷ هزار تن از ساکنین آن از بیم عواقب حملات تخلیه شده بودند، از سوی نظامیان «مهاجم» غارت شده است.

به گفته قرقیزستان، نیروهای تاجیک در چند روز گذشته به زیربناهای باتکن آسیب شدیدی وارد کرده، وسائط نقلیه عمومی را آتش زده، بانک‌ها و مغازه‌هایی را که کارمندان و صاحبان آن‌ها فرار کردند، مورد دستبرد قرار دادند.

باتکن در درگیری‌های مسلحانه مرزی بهار سال ۱۴۰۰ نیز هدف حملات تاجیک قرار گرفت و شهردار آن به اسارت گرفته شد اما بعدا همراه با سایر اسیران قرقیز آزاد شد و به سر کار خود بازگشت.

سال گذشته اختلافات میان تاجیکستان و قرقیزستان بر سر حقابه رودهای مرزی و نصب دوربین‌های نظارتی ارتش تاجیکستان، به درگیری‌های مسلحانه کشیده شد که دست‌کم ۵۵ کشته بر جا گذاشت.

دو کشور بر سر حدود یک سوم از ۹۷۰ کیلومتر مرز مشترک اختلاف دارند.

الکساندر کنیازف، یک تحلیلگر آسیای میانه، در روزهای گذشته به شبکه الجزیره گفته بود که ادعاهای ارضی متقابل باعث شده که دو کشور از دست زدن به اقدامات تهاجمی باکی نداشته باشند.

به گفته این تحلیلگر، تا پیش از این طرفین «هیچ اراده‌ای» برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه مرزی نشان نداده و تنها استقرار نیروهای حافظ صلح از سوی یک کشور سوم یا عوامل بیرونی و ایجاد یک منطقه غیرنظامی در مرز، ممکن است آرامش را برگرداند.

تاجیکستان در دوره اخیر برای تقویت ارتش خود هم در برابر تعرض‌های مرزی و هم برای رویارویی با نیروهای داعش از افغانستان، به پهپادهای تولیدی در ایران علاقمندی زیادی نشان داده است.

در سفر مقامات ارشد نظامی ایران به تاجیکستان، نخستین کارخانه تولید مشترک پهپادی بر اساس دانش ایرانی، در این کشور آسیای میانه افتتاح شد.

XS
SM
MD
LG