لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

وال‌استریت جورنال: وزارت انرژی آمریکا علت همه‌گیری کرونا را نشت آزمایشگاهی در چین می‌داند


موسسه ویروس‌شناسی در ووهان چین
موسسه ویروس‌شناسی در ووهان چین

روزنامه وال‌استریت جورنال به یک سند محرمانه اداره اطلاعات ملی آمریکا دست یافته است که نشان می‌دهد وزارت انرژی آمریکا همراه با اف‌بی‌آی علت همه‌گیری کرونا را نشت آزمایشگاهی در چین می‌دانند.

این گزارش که روز یکشنبه هفتم اسفند منتشر شده، می‌افزاید سندی محرمانه نشان می‌دهد وزارت انرژی آمریکا به این نتیجه رسیده است که همه‌گیری کرونا با نشت این ویروس از یک آزمایشگاه در چین آغاز شده است.

به نوشته وال‌استریت جورنال، اداره اطلاعات ملی آمریکا به تازگی گزارشی محرمانه در اختیار کاخ سفید و مقام‌های ارشد کنگره گذاشت که شامل تازه‌ترین دیدگاه نهادهای اطلاعاتی این کشور درباره منشأ کروناست و نشان می‌دهد که فقط نظر وزارت انرژی تغییر کرده است.

به این ترتیب، در حال حاضر وزارت انرژی و اف‌بی‌آی دلیل همه‌گیری کرونا را نشت آزمایشگاهی می‌دانند: «چهار نهاد آمریکایی از یک علت احتمالا طبیعی سخن گفته‌اند و دو نهاد نیز هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند».

مقام‌های آمریکا هنوز واکنش رسمی به این خبر نشان نداده‌اند، اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت جو بایدن بارها خواستار پیگیری منشأ همه‌گیری کرونا از سوی همه اعضای جامعه اطلاعاتی، از جمله آزمایشگاه‌های وزارت انرژی شده است.

به گفته او، آقای بایدن به طور خاص درخواست کرده که آزمایشگاه‌های ملی زیرمجموعه وزارت انرژی در روند این ارزیابی قرار گیرند؛ زیرا او در صدد استفاده از هر ابزاری برای روشن شدن موضوع شیوع کرونا است.

آقای سالیوان در ادامه تصریح کرد: در جامعه اطلاعاتی آمریکا دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و برخی بر این عقیده هستند که اطلاعات کافی موجود نیست.

این گزارش می‌افزاید نتیجه‌گیری وزارت انرژی آمریکا قابل توجه است، چرا که این نهاد دارای تخصص علمی قابل توجهی است و بر شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های ملی ایالات متحده نظارت دارد که برخی از آن‌ها تحقیقات بیولوژیکی پیشرفته‌ای را انجام می‌دهند.

البته، به گفته افرادی که گزارش طبقه‌بندی شده را خوانده‌اند، وزارت انرژی آمریکا قضاوت خود را با «اطمینان پایین» اعلام کرده است.

اف‌بی‌آی قبلاً به این نتیجه رسیده بود که شیوع کرونا احتمالاً نتیجه نشت ویروس در آزمایشگاه بوده، اما این نهاد هم قضاوت خود را با «اطمینان متوسط» اعلام کرده بود.

این گزارش می‌افزاید اسناد به روز شده نشان می‌دهد که چگونه مقامات اطلاعاتی آمریکا هنوز در حال جمع‌آوری شواهد منشا شیوع کرونا هستند؛ ویروسی که تاکنون باعث کشته شدن بیش از یک میلیون شهروند آمریکایی شده است.

با این‌حال، شورای اطلاعات ملی که تجزیه و تحلیل استراتژیک بلندمدت را انجام می‌دهد و چهار آژانس امنیتی دیگر همچنان با «اطمینان پایین» بر این نظر هستند که ویروس کرونا از طریق انتقال طبیعی از یک حیوان آلوده به وجود آمده است.

وال استریت جورنال می‌نویسد به‌روز رسانی اطلاعات مربوط به منشا شیوع کرونا اگرچه از طرف کنگره درخواست نشده، اما قانونگذاران، به‌ویژه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا، پی‌گیری‌ها درباره این موضوع را ادامه داده و دولت جو بایدن و جامعه اطلاعاتی را برای کسب اطلاعات بیشتر تحت فشار قرار می‌دهند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در زمان آغاز همه‌گیری کرونا، از اقدامات چین در مهار شیوع ویروس کرونا و همچنین اطلاع‌رسانی دیرهنگام در این زمینه انتقاد کرده و چین را به لاپوشانی درباره نحوه شیوع این ویروس متهم کرده بود.

چین این موضوع را رد کرده است.

با استفاده از گزارش وال استریت جورنال و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG