لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

کرونا در ایران؛ بحران تامین دُز دوم واکسن در برخی شهرها


هم‌زمان با هشدارها از وقوع خیز پنجم کرونا در کشور، گزارش‌‌های متعددی از اتمام واکسن در برخی شهرها و حتی نبود آن برای تزریق دُز دوم منتشر شده است.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز یک‌شنبه، ۱۶ خرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که با توجه به اتمام محموله‌های دریافتی واکسن از امروز تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون انجام نمی‌شود.

دبیر شورای سلامت اهواز هم روز شنبه از ادامه توقف واکسیناسیون در این شهر به علت اتمام موجودی واکسن خبر داده است.

در همین حال برخی از شهروندان در شهرهای مختلف ایران در روزهای گذشته وقتی برای دریافت دُز دوم واکسن مطابق تاریخ اعلام‌شده به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، با اطلاعیه‌های مشابه‌ای مبنی بر نبود واکسن مواجه شده‌اند.

فاصله زمانی برای بیشتر واکسن‌هایی که در ایران تزریق می‌شود، پیشتر ۲۸ روز اعلام شده بود.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران، با تایید تلویحی بروز مشکل در تامین واکسن به خبرگزاری ایرنا گفته است تاخیر در دریافت «یک محموله واکسن شامل سه میلیون دوز از یکی از کشورها» علت بروز وضعیت فعلی است.

او گفته واکسیناسیون در ایران متوقف نشده ولی در وضعیت کنونی «فعلا برای افراد ۷۰ سال به بالا هم دوز اول و هم دوز دوم واکسن انجام شود» و «نوبت واکسیناسیون گروه بعدی» به بعد از رسیدن واکسن موکول» شده است.

در روزهای گذشته، برخی از مسئولان این حوزه از جمله عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، به احتمال تزریق یک واکسن متفاوت مانند واکسن ایرانی به عنوان واکسن دُز دوم خبر داده بودند ولی مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد کرونا گفته است کشورهای مختلف هنوز به «نتیجه قاطع» درباره امکان انجام چنین کاری نرسیده‌اند.

بنابر آخرین اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۸۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶۱۹ هزار و ۷۹۵ نفر دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۴ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۵۷۹ دُز رسیده است.

ایران در حال حاضر حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و برای واکسیناسیون کل جمعیت آن به بیش از ۱۶۰ میلیون دُز واکسن نیاز دارد.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی وزارت بهداشت ایران، تعداد کل جان‌باختگان کرونا در ایران به ۸۱ هزار و ۶۳ نفر و مجموع مبتلایان به دو میلیون و ۹۶۶ هزار و ۳۶۳ نفر رسیده است.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که پیش از این سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار وزارت بهداشت برآورد کرده است.

XS
SM
MD
LG