لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

یک متهم در ارتباط با آتش‌زدن کمپ ترک اعتیاد لنگرود بازداشت شد؛ گزارشی از «بدرفتاری» با مددجویان


مرکز ترک اعتیاد «گام اول رهایی» لنگرود پس از آتش‌سوزی
مرکز ترک اعتیاد «گام اول رهایی» لنگرود پس از آتش‌سوزی

در پی آتش‌سوزی در یک کمپ ترک اعتیاد در لنگرود که روز ۱۲ آبان روی داد، دادستان مرکز استان گیلان روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان از «عمدی بودن» این آتش‌سوزی و «دستگیری عامل آن» خبر داد.

آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد «گام اول رهایی» در لنگرود، ۳۲ کشته و ۱۶ زخمی به‌جا گذاشت که شناسایی افراد جان‌باخته به‌دلیل شدت آتش‌سوزی بدون انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای قابل شناسایی نبود.

به گزارش خبرگزاری میزان، مهدی فلاح میری، دادستان مرکز استان گیلان، روز پنج‌شنبه گفت که تحقیقات از مجروحان و تصاویر دوربین‌های مدار بسته نشان داد که «کانون حریق در محلی غیر از محل قرار گرفتن بخاری بوده است» و پس از آن، کارشناس آتش‌نشانی «با بررسی صحنه و رؤیت فیلم عمدی بودن حادثه را تأیید کرد».

او سپس توضیح داد که کارشناسان فردی را در این رابطه شناسایی کردند که روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان «در هنگام خروج از استان شناسایی و دستگیر شد و او در تحقیقات اولیه پس از مواجه شدن با ادله موجود به جرم ارتکابی اقرار کرده است.»

دادستان رشت افزود که «این فرد از کسانی بوده که در این کمپ بستری بوده و دو هفته قبل از این، کمپ را ترک کرده است. متهم بازداشت شده مدعی است به دلیل خصومت شخصی و ادعای سخت‌گیری عوامل مرکز دست به این اقدام زده است.»

گزارشی از «بدرفتاری شدید» با مددجوان کمپ اعتیاد لنگرود

روزنامه «اعتماد» در شماره ۱۸ آبان خود گفت‌وگویی با یکی از بهبودیافتگان کمپ ترک اعتیاد «گام اول رهایی» در شهر لنگرود انجام داده که او شرایط این کمپ را «همانند زندان» توصیف کرده و می‌گوید که در آن «قانون جنگل حاکم بود».

این فرد بهبودیافته که از او در این گزارش با نام «میم» یاد شده از نرساندن غذای کافی به مددجویان، بدرفتاری «تحقیر، توهین و فحاشی» علیه مددجوها در این مرکز و حتی کشته شدن یکی از مددجوها بر اثر ضرب‌وشتم شدید خبر می‌دهد.

به گفته «میم»، «در اتاقی که باید دو نفر بخوابند، ۱۰ نفر می‌خوابیدند ... و تنها تفریح ما در کمپ 'گام اول رهایی' این بود که می‌رفتیم در دستشویی، به تصور اینکه در استخریم، آب می‌ریختیم روی سرمان و نجسی از سرمان سرازیر می‌شد و این، تفریح مددجوها بود.»

این فرد بهبودیافته در مورد وضعیت روز آتش‌سوزی هم می‌گوید که علاوه بر آمارهای رسمی، «۸ نفر هم فرار کردند که اسم این ۸ نفر اصلاً در لیست مددجوها و پرسنل کمپ نبوده، اما پنج‌شنبه شب، داخل کمپ بودند.»

به گفته او، این ۸ نفر شامل «افراد نورچشمی یا رای‌باز یا غریبه یا پولدار اما بی‌جا و مکان بودند و در دفتر کمپ می‌خوابیدند»‌ و اضافه می‌کند این افراد «کلید داشتند» و پس از شروع آتش‌سوزی «بدون باز کردن در برای ۳۲ نفر دیگر» با خودروهایی از محل دور شده‌اند.

او در مورد شرایط اطفای حریق نیز توضیح می‌دهد که «مردم منطقه آتش را خاموش کردند، چون اولین ماشین آتش‌نشانی که به محل رسید، آب نداشت، دومین ماشین آتش‌نشانی هم شلنگ بلند نداشت و سومین ماشین آتش‌نشانی زمانی به محل حادثه رسید که دیگر همه چیز تمام شده بود.»

در روزهای اخیر، روزنامه اعتماد در گزارشی دیگر با اشاره به اینکه مدیریت مراکز ترک اعتیاد بارها مورد انتقاد خانواده بیماران و همچنین معتادان خودمعرف قرار گرفته» است، تأکید کرد که پیشتر گزارش‌های متعددی دربارهٔ «سوءاستفاده مدیران برخی کمپ‌های ترک اعتیاد از اعتبارات دولتی»، «جان باختن مددجویان بر اثر ضرب و شتم و بدرفتاری کارکنان این کمپ‌ها» و حتی «همدستی با آدم‌ربایان و انتقال افراد غیرمعتاد برای اخاذی به این مراکز» منتشر شده‌است.

طی سال‌های اخير شیوه نظارت بر كمپ‌های ترک اعتياد بارها خبرساز شده و مديران برخی نهادهای مسئول از سازمان بهزيستی كشور خواسته‌ بودند نظارت جدی‌تری بر اين مراكز داشته باشد.

در سال‌های گذشته اخبار زیادی نیز از امنیت پایین مراکز ترک اعتیاد و آتش‌سوزی در آن‌ها منتشر شده که برخی از آن‌ها تلفات جانی نیز داشته‌ است.

با استفاده از خبرگزاری میزان و روزنامه اعتماد؛ پ.پ / ب.ب
XS
SM
MD
LG