لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

وزیر خارجه اسرائیل به امیرعبداللهیان: جمهوری اسلامی دلیل زندگی فلاکت‌بار ایرانیان است


یائیر لاپید در توئیتی نوشت: «رهبری شکست خورده رژیم، ایران را از درون ویران می‌کند».
یائیر لاپید در توئیتی نوشت: «رهبری شکست خورده رژیم، ایران را از درون ویران می‌کند».

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به اظهارات تازه وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت که «رژیم افراطی ایران تهدید به نابودی اسرائیل کرده، اما مثل همیشه در این نبرد شکست خواهد خورد».

یائیر لاپید روز سه‌شنبه ۱۴ دی در توئیتی نوشت: «رهبری شکست خورده رژیم، ایران را از درون ویران می‌کند».

او خطاب به مردم ایران نیز گفت که آن‌ها باید بدانند جمهوری اسلامی ایران «دلیل زندگی فلاکت‌بار» ایرانیان است.

سخنان وزیر خارجه اسرائیل واکنشی به اظهارات یک روز پیش حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، است.

آقای امیرعبداللهیان در واکنش به اظهارات روز ۱۱ دی یائیر لاپید در مورد توانمندی نظامی اسرائیل که «فراتر از تصورات کارشناسان است»، با تهدید تلویحی موجودیت اسرائیل گفته بود که «صهیونیسم جایی در آینده جهان ندارد».

در حالی که حسین امیرعبداللهیان خطاب به وزیر خارجه اسرائیل این ضرب‌المثل را نقل کرده بود که «شتر در خواب بیند پنبه دانه، گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه»، وزیر خارجه اسرائیل هم در تازه‌ترین پاسخ خود، برای توصیف ماهیت رژیم حاکم بر ایران این شعر سعدی را نقل کرد که «اصل بد نیکو نگردد، زان‌که بنیادش بد است».

توئیت آقای لاپید به سه زبان فارسی، انگلیسی و عبری منتشر شد.

نبرد توئیتری مستقیم وزیران خارجه ایران و اسرائیل همزمان با دور هشتم مذاکرات وین برای احیای برجام تشدید شده است؛ مذاکراتی که اسرائیل از یک سال پیش با اصل و نتیجه آن مخالفت کرده است. اسرائیل تاکید کرده که خود را به نتیجه مذاکرات، هر چه که باشد، مقید نمی‌داند.

مقامات اسرائیلی همزمان با دور هشتم مذاکرات گفته‌اند از تماس‌ با متحدین خود که در مذاکرات وین حضور دارند، احساس می‌کنند که یک «توافق نصف‌ونیمه» در راه است.

یائیر لاپید گفته که مذاکرات وین نتیجه خوبی برای کشورش نخواهد داشت اما اسرائیل از طریق دوستانی که بخشی از مذاکرات هستند، همچنان تلاش می‌کند که «دستاوردهایی کوچک» برای اسرائیل بدست آید.

مقامات اسرائیلی در این رابطه در روزهای اخیر با مقامات آمریکایی، شامل رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که در مذاکرات وین حضور دارد، در ارتباط بوده‌اند.

اسرائیل ارزیابی کرده که ایران تا یک ماه و نیم دیگر به همه مواد لازم برای تولید نخستین بمب هسته‎ای دسترسی خواهد داشت.

روزنامه هاآرتص گزارش داده که ارتش اسرائیل سناریوهای عملیات مختلف نظامی در قبال ایران را به دولت نفتالی بنت ارائه کرده است اما افزوده که معلوم نیست عملی شدن این سناریوها تا چه حد برنامه اتمی ایران را مهار کند.

آقای بنت فعلا گفته است که او به جای سخن گفتن در مورد اهداف و برنامه‌های دولتش در قبال ایران ترجیح می‌دهد «بیشتر عمل کند».

بر اساس توئیت یائیر لاپید و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG