لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

خبرهای کوتاه

لری کینگ مجری باسابقه رادیو و تلویزیون آمریکا به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت

لری کینگ، مجری باسابقه رادیو و تلویزیون آمریکا
لری کینگ، مجری باسابقه رادیو و تلویزیون آمریکا

لری کینگ، مجری باسابقه رادیو و تلویزیون آمریکا، که حدود یک ماه پیش به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستانی در لس‌آنجلس بستری شده بود، روز چهارم بهمن، در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از فرزند لری کینگ درگذشت این مجری باسابقه را تایید کرده است.

لری کینگ در سال ۱۹۸۷ به دلیل حمله قلبی راهی بیمارستان شد و از این رو دو کتاب با موضوع زندگی با بیماری قلبی نوشت. او در سال ۲۰۱۷ به سرطان ریه مبتلا شد اما پزشکان توانستند توده بدخیم را در یک عمل جراحی از بدن او خارج کنند.

با وجود این، بیماری‌های زمینه‌ای در پرونده پزشکی او باعث شد تا نتواند از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بهبود یابد.

آقای کینگ به مدت ۲۵ سال از ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۰، مجری ثابت برنامه‌ای شبانه به نام «لری کینگ زنده» در شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان بود.

از برجسته‌ترین موارد کارنامه حرفه‌ای او می‌توان به مناظره‌ها و مصاحبه‌هایش با مقامات بلندپایه و سیاستمداران تراز اول و همچنین چهره‌های سرشناس دنیای هنر اشاره کرد. از دالایی لاما گرفته تا الیزابت تیلور، میخاییل گورباچف، باراک اوباما، بیل گیتس و لیدی گاگا همگی به عنوان مهمان در برنامه او حاضر شدند.

لری کینگ در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود تقریبا ۵۰ هزار مصاحبه رادیویی و تلویزیونی را روی آنتن برد.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس/ آ.ت/ س.ن

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

کاهش ۲۰ درصدی حمل‌و‌نقل بین آسیا و اروپا بر اثر حملات حوثی‌ها در دریای سرخ

شرکت ترابری دریایی مرسک پیش‌بینی می‌کند که تحت تاثیر افزایش اختلال در تردد کشتی‌های باری در دریای سرخ به دلیل حملات گروه حوثی‌های یمن، حمل‌و‌نقل دریایی بین آسیا و اروپا در سه ماه دوم سال جاری میلادی تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

این شرکت دانمارکی، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در جدیدترین ارزیابی خود خطاب به مشتریانش گفت: «محدوده خطرناک، گسترش یافته و حملات به نقاطی دورتر از ساحل رسیده است. این وضعیت موجب شده مسیر حرکت شناورهای ما طولانی‌تر و در نتیجه هزینه انتقال محموله‌ها به مقصد بیشتر شود.»

برای پرهیز از حملات حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی، مرسک و سایر شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی از ماه دسامبر حرکت شناورهای خود را از مسير دریای سرخ و کانال سوئز متوقف کرده و ناگزیر شده‌اند قاره آفریقا را دور بزنند.

یک سخنگوی شرکت مرسک گفت که هزینه سوخت شناورها در هر سفر به دلیل طی کردن مسیری طولانی‌تر ۴۰ درصد افزایش یافته است.

شرکت آلمانی «هاپاگ لوید» نیز که قبلا ارزیابی کرده بود بحران دریای سرخ پیش از پایان سال ۲۰۲۴ حل خواهد شد، اکنون مسیر حرکت شناورهای خود را تغییر داده است.

این شرکت ترابریِ دریایی به خبرگزاری رویترز گفت: «حملات در دریای سرخ و خلیج عدن هر چه بیشتر از سواحل به بخش‌های عمقی‌تر دریاها گسترش می‌یابند. به همین دلیل ما به طور کلی از عبور از این مسیر پرهیز می‌کنیم».

شرکت مرسک تخمین می‌زند که به دلیل تغییر مسیر حرکت شناورها در سه ماه دوم سال میلادی جاری، حجم انتقال کالا توسط صنعت حمل کانتینر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

سخنگوی شرکت مرسک گفته است که اختلال در مسیر کشتیرانی در اطراف سواحل یمن روی حمل‌و‌نقل دریایی به سایر نقاط جهان از جمله مسیر آسیا به آمریکای جنوبی نیز تاثیر می‌گذارد و وضعیت در دریای سرخ بسیار پیچیده و دائما در حال تغییر است.

این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که وضعیت بحرانی دریای سرخ دست کم تا پایان سال ۲۰۲۴ روی حمل‌و‌نقل دریایی جهان تاثیر خواهد گذاشت.

مدیرعامل شرکت فرانسوی «سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام» نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه لوموند که روز دوشنبه منتشر شد گفت هنوز شماری از شناورهای این شرکت با اسکورتِ (تحت حفاظت) کشتی‌های نیروی دریایی فرانسه و سایر کشورهای اروپایی از مسیر دریای سرخ عبور می‌کنند ولی مسیر حرکت اکثر شناورهای این شرکت نیزتغییر کرده و قاره آفریقا را دور می‌زنند.

او افزود: «‌یکی از مشکلات این است که باید محموله‌ها را در بندری که مقصد اصلی نیست به کشتی‌های کوچک منتقل کرد. بندر طنجه در شمال مراکش، اشباع شده و باید بنادر دیگری در غرب مدیترانه مثل والنسیا و یا آلخسیراس در جنوب اسپانیا پیدا کرد».

یکی دیگر از مشکلات ناشی از دور زدن قاره آفریقا این است که شناورهای زیادی برای تخلیه بار همزمان به بنادری می‌رسند که ظرفیت و زیرساخت بندرگاهی کافی ندارند.

شرکت مرسک در بخش دیگری از بیانیه خود در روز دوشنبه گفت: «ما تلاش می‌کنیم به هر شکلی که امکان دارد، از جمله حرکت سریع‌تر و افزایش ظرفیت شناورها، به موقع محموله‌ها را منتقل کنیم و به همین منظور تاکنون ۱۲۵ هزار کانتینر دیگر اجاره کرده‌ایم».

حوثی‌های یمن مدتی بعد از آغاز جنگ غزه و با ادعای «حمایت از مردم فلسطین» حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را آغاز کردند که ابتدا شامل شناورهای اسرائیلی یا کشتی‌های در حرکت به سمت اسرائیل بود. اما این حملات سپس به کشتی‌های دیگر گسترش یافت.

گزارشی از داستان فیلم جدید محمد رسول‌اف؛ «قاضی دادگاه انقلاب» و اعتراض‌های ۱۴۰۱

محمد رسول‌اف در هفتادمین دوره جشنواره کن
محمد رسول‌اف در هفتادمین دوره جشنواره کن

«‌دانه انجیر مقدس»‌، آخرین ساخته محمد رسول‌اف، کارگردان شناخته‌شده و معترض ایرانی، که به جشنواره فیلم کن راه یافت، به داستانی حول محور اعتراضات «‌زن، زندگی، آزادی» ‌در ایران در سال ۱۴۰۱ می‌پردازد.

وب‌سایت اسکرین دیلی روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت با انتشار خلاصه‌ای از داستان این فیلم نوشت که ماجرا درباره «ایمان، قاضی تحقیق در دادگاه انقلاب تهران، است که با تشدید اعتراضات سیاسی سراسری و ناپدید شدن مرموز اسلحه‌اش، با بی‌اعتمادی و پارانویا دست و پنجه نرم می‌کند.»

بر اساس این گزارش، در ادامه خلاصه داستان آمده است این مقام امنیتی با مشکوک شدن به دخالت نجمه، همسرش، و رضوان و ثنا، دخترانش، در ناپدید شدن اسلحه‌اش، اقدامات شدیدی را در خانه اعمال می‌کند که به تنش در محیط خانه می‌انجامد؛‌ تنشی که با فضای ملتهب اجتماعی در اعتراضات سراسری گره می‌خورد.

«بوتیک فیلم»، شرکت مستقر در شهر برلین آلمان، با به دست آوردن حق فروش جهانی فیلم «دانه انجیر مقدس» پیش از نمایش آن در رقابت در کن، قرارداد توزیع آن را در فرانسه بسته است.

پیشتر در ۱۰ اردیبهشت ماه، بابک پاک‌نیا وکیل دادگستری از احضار برخی از عوامل فیلم سینمایی «دانه‌ٔ انجیر مقدس» ساخته‌ٔ محمد رسول‌اف خبر داد و گفت که شماری از آنها بازجویی شده‌اند.

آقای پاک‌نیا، در حساب کاربری ایکس نوشت که برخی از عوامل فیلم، توسط «ضابطین» ممنوع‌الخروج شده و بنابر اظهاراتشان، پس از چند ساعت بازجویی از آنها خواسته شده تا از کارگردان بخواهند فیلم را از فستیوال کن خارج کند.

هنوز نام بازیگران و دیگر عوامل این فیلم سینمایی از سوی جشنواره کن اعلام نشده است.

برگزار کنندگان این جشنواره روز ۳ اردیبهشت نام چند فیلم تازه را به عنوان آثار پذیرفته شده در بخش‌های مختلف دوره پیش روی خود اعلام کرد که در بخش مسابقه نام «‌دانه انجیر مقدس»‌ نیز به چشم می‌خورد.

محمد رسول‌اف در سال‌های گذشته با فیلم‌های «به امید دیدار»، «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» و «لِرد» در بخش نوعی‌نگاه و با فیلم «جزیره آهنی» در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن حاضر بود.

او با «لِرد» جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه جشنواره کن را به دست آورده بود.

این کارگردان در تیر ماه سال ۱۴۰۱ در پی امضای بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» بازداشت شد و سپس بهمن همان سال آزاد شد، اما ممنوع‌الخروجی او پابرجا ماند.

ابراز نگرانی رادان از «کارزار خیابانی» در واکنش به تحمیل حجاب اجباری

احمدرضا رادان، فرمانده‌کل پلیس ایران (فراجا) ادعا کرد که در قانون برای پلیس۴۰ ماموریت و وظیفه مشخص شده است که «یکی از این‌ها برخورد با بی‌حجابی است».

او روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه مدعی شد که «دشمن به دنبال کارزار خیابانی است و می‌خواهد موضوع عفاف و حجاب را امنیتی و انتظامی جلوه دهد و جامعه را ناامن کند».

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه گفت که قید حجاب اجباری موضوعی «کاملا اجتماعی و فرهنگی» است، اما به ادعای او «هنگامی که سرریز می‌شود باید با اقدام انتظامی از آسیب بیشتر آن جلوگیری کرد».

این در حالی است که در جریان اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ که بعد ار جان باختن مهسا امینی در بازداشت پلیس رخ داد، مقابله با حجاب اجباری به یکی از خواسته‌های اصلی زنان ایرانی تبدیل شد و از آن پس حضور آنها بدون پوشش مورد نظر حکومت در جامعه ادامه داشته است.

آقای رادان، در ادامه با اشاره تلویحی به این اعتراض‌ها و موج مخالفت پس از آن با حجاب اجباری گفت که «دشمن تا پشت در خانه‌ها آمده بود تا چادر را از بانوان بگیرد، در اینجا ما باید پای کار باشیم و این اجازه را به دشمن ندهیم».

او ششم اردیبهشت نیز در جمع طلاب و برخی از هوادارانِ تحمیل حجاب اجباری در قم، با دفاع از خشونت‌های اعمال شده در این راستا این ادعا که طرح نور یک کار «امنیتی» است را رد کرده بود.

اجرای طرح جدید حجاب اجباری، با نام «طرح نور» و برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان برای تحمیل حجاب اجباری در خیابان‌ها، موجی از واکنش‌های منفی را به دنبال داشته است.

او رادان پیشتر همچنین گفته بود که «۳۲ دستگاه متولی موضوع حجاب و عفاف هستند که متأسفانه برخی از آنان به مأموریت‌های خود عمل نمی‌کنند و حتی در این زمینه مطالبه‌گر هم شده‌اند».

او به نام این دستگاه‌های متولی اشاره‌ای نکرد.

خبرگزاری ایسنا پیشتر در مطلبی نام «۲۳ نهاد» متولی این امر را فهرست کرده بود که در میان آنها نام وزارتخانه‌های کشور، بهداشت و درمان، امور خارجه، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، اقتصاد، وزارت علوم، ارتباطات، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت و میراث فرهنگی و همچنین نام سازمان‌هایی چون سازمان تبلیغات اسلامی، بهزیستی،‌ صدا و سیما، برنامه و بودجه، معاونت امور زنان و خانواده، قوهٔ قضائیه، مجلس شورای اسلامی، ستاد احیای امر به معروف، شهرداری و فرماندهی انتظامی به چشم می‌خورد.

برخوردهای خشونت‌آمیز نیروی انتظامی و لباس‌شخصی‌ها با زنانِ مخالف حجاب اجباری در هفته‌های گذشته به گونه‌ای بوده که حتی اعتراض برخی از نیروهای هوادار جمهوری اسلامی را نیز برانگیخته است.

هشدار درباره وضعیت نگران‌کننده فرونشست برای تخت جمشید و نقش جهان

در ادامه هشدارها درباره روند رو به افزایش فرونشست زمین در مناطق مختلف ایران و تأثیر آن بر بناهای تاریخی و باستانی ایران، یک مقام وزارت راه و شهرسازی از وضعیت نگران‌کننده در تخت جمشید و میدان نقش جهان خبر داد.

علی بیت‌اللهی رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی روز ۱۷ اردیبهشت گفت که بیشترین نرخ فرونشست استان فارس در محدوده مرودشت است و «نرخ آن در این منطقه به ۱۷ سانتیمتر در سال می‌رسد».

او یادآوری کرد که آثار تاریخی همچون تخت‌جمشید و نقش رستم در این محدوده قرار دارد.

این در حالی است که مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز روز ۱۴ اردیبهشت با اشاره به بارندگی‌های اخیر در محوطه باستانی نقش رستم در استان فارس گفت که این مساله باعث فرونشست‌های متعددی در منطقه شده‌ است.

به گفته علیرضا عسگری چاوردی، «بخشی از مشکلات مجموعه هم به آوار گستردهٔ بارو‌های خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب‌شده باستانی دچار رانش شد.»

او تاکید کرد که بخشی از فرونشست‌ در این محوطه باستانی هم مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است.

نقش رستم محوطه‌ای باستانی در کوه‌های استان فارس در شش کیلومتری تخت جمشید است که پیش از این نیز اخباری مبنی بر «ترک‌ها، شکاف‌ها و فرونشست زمین» در آن منتشر شده بود.

رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی همچنین در خصوص وضعیت فرونشست زمین در میدان نقش‌جهان اصفهان به خبرگزاری ایلنا گفت که نرخ فرونشست در آن محدوده به حدود ۵ سانتیمتر در سال رسیده و در مجموعه سازه‌های آن «ترک خوردگی عجیبی مشاهده می‌شود».

پیش از این در ادامه هشدارها درباره افزایش فرونشست زمین در اصفهان، مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس، اعلام کرد که خطر افزایش فرونشست در این شهر «به اندازه‌ای جدی است که اگر تا چند سال آینده فکری برای آن نشود، همه ما باید اصفهان را ترک کنیم».

پدیده فرونشست زمین که بسیاری از مناطق و دشت‌های ایران را فراگرفته است، علاوه بر آسیب‌رسانی و تخریب بناهای تاریخی بر زندگی میلیون‌ها نفر تأثیر گذاشته است و به گفته کارشناسان در آینده‌ای نه‌ چندان دور منجر به خسارت‌های مالی و حتی تلفات جانی خواهد شد.

کارشناسان روند برداشت بی‌رویه از آب‌خوان‌های کشور را عامل اصلی پدیده فرونشست می‌دانند و وضعیت آن را در استان‌های تهران، البرز، اصفهان، فارس، کرمان، همدان، سمنان، قزوین، خراسان رضوی، خراسان شمالی و یزد بحرانی توصیف می‌کنند.

رئیس کمیسیون اروپا خواستار مداخله چین برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران شد

دیدار سه جانبه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه
دیدار سه جانبه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید که چین نقش مهمی در محدود کردن «گسترش غیرمسئولانه» سلاح‌های ایرانی دارد.

خانم فون در لاین روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه پس از دیدار با شی جین‌ پینگ، رئیس‌جمهور چین، که در حال حاضر در فرانسه به سر می‌برد به خبرنگاران گفت: «ما بر این باوریم که چین می‌تواند نقش مهمی در محدود کردن گسترش غیرمسئولانه تولید و پخش موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایرانی ایفا کند.»

مقام ارشد اتحادیه اروپا در حالی این خواسته را مطرح کرده است که بهمن ماه سال گذشته روزنامه وال استریت جورنال خبر داد چین از ایران خواسته است برای توقف حملات پهپادی و موشکی حوثی‌های یمن در دریای سرخ اقدام کند.

چین که بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی است، در اسفند ۱۴۰۱ نیز توانست با میانجی‌گری میان ایران و عربستان، زمینه‌ساز ازسرگیری روابط دیپبماتیک بین این دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه شود.

سفر شی جین پینگ به فرانسه که شامگاه یکشنبه ۱۶ اردیبهشت آغاز شد، نخستین سفر او به اروپا طی پنج سال گذشته است.

در روز نخست این سفر دو روزه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ الیزه با همتای چینی خود و رئیس کمیسیون اروپا، در نشستی سه جانبه از جمله درباره روابط اروپا و چین گفت و گو کردند.

خانم فون در لاین در این نشست، تاکید کرد که رابطه اروپا با چین به دلیل دسترسی نابرابر به بازار و یارانه‌های دولتی پکن آسیب دیده است.

اتحادیه اروپا بر شرایط منصفانه تجاری با چین پافشاری می‌کند و با واردات محصولات یارانه‌ای مخالف است.

امانوئل مکرون نیز در این دیدار با تاکید بر«قوانین منصفانه برای همه» در تجارت اروپا -چین گفت: «آیندهٔ اروپا به توانایی ما در تداوم و توسعه رابطه با چین، به شیوه‌ای متعادل بستگی دارد و باید مشکلات ساختاری به ویژه در زمینه تجارت حل و فصل شود.»

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه تأکید کرد که یارانه‌های دولتی چین که به موتورهای برقی و صنایع فولادی اعمال می‌شود در نهایت موجب «صنعت‌زدایی» در اروپا می‌شود.

او گفت که این رویکرد منجر به عرضه بیش از حد کالاهای یارانه‌ای چینی مانند موتورهای برقی می‌شود و در نتیجه تجارت منصفانه‌ای را به دنبال نخواهد داشت.

خانم فون در لاین همچنین تاکید کرد که باید به وضعیت فعلی و عدم توازن در دسترسی به بازار رسیدگی شود و افزود اروپا در اتخاذ تدابیر سختگیرانه برای حفظ بازار خود کوتاه نخواهد آمد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز در دیدار با همتای فرانسوی‌اش و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در پاریس خواستار مناسبات بهتر با اروپا شد.

چین یکی از بزرگترین قدرت‌های اقتصادی در جهان است. بنگاه‌های اقتصادی و دولت‌های اروپایی تاکنون بارها از محدودیت دسترسی اروپا به بازار چین و از رقابت اقتصادی «ناعادلانه» با چینی‌ها گلایه کرده‌اند.

از آنجا که پکن به تولید کنندگان داخلی یارانه‌هایی بسیار را اختصاص می‌دهد، اتحادیه اروپا به‌تازگی هشدار داده است که می‌خواهد بر خودورهای برقی که از چین وارد اروپا می‌شود، تعرفه مالیاتی وضع کند.

«روسیه در حال برنامه‌ریزی برای خرابکاری در سراسر اروپا است»

سازمان‌های اطلاعاتی اروپا نسبت به برنامه‌ریزی مسکو برای افزایش عملیات خرابکارانهٔ آن کشور در سراسر اروپای غربی هشدار می‌دهند.

سازمان‌های اطلاعاتی اروپایی روسیه را متهم می‌کنند که همزمان با جنگ علیه اوکراین، اقدامات خرابکارانه علیه متحدان کی‌یف در اروپا را نیز افزایش داده و به قربانیان احتمالی در میان غیرنظامیان اهمیت نمی‌دهد.

به گزارش روزنامهٔ بریتانیایی فاینشنال‌تایمز، این سازمان‌ها به دولت‌های خود گفته‌اند که شواهد از چند کشور اروپایی نشان می‌دهد روسیه در کنار حملات سایبری، انتشار اطلاعات دروغین و حمایت از نیروهای افراط‌گرا در اروپا، اقداماتی چون بمب‌گذاری، ایجاد حریق و اقدامات خرابکارانهٔ دیگر را نیز در اروپا افزایش داده است.

بنابر این گزارش، به تازگی آلمان از بازداشت دو شهروند با ملیت دوگانهٔ آلمانی-روسی که گفته می‌شود دربارهٔ زیرساخت کلیدی و پایگاه‌های نظامی آلمان برای روسیه جاسوسی می‌کردند خبر داد.

روزهایی قبل در بریتانیا دو مرد هنگام تلاش برای به آتش کشیدن انبار حاوی کمک‌های نظامی برای اوکراین بازداشت و متهم شدند که برای دولت روسیه کار می‌کنند.

همزمان پلیس سوئد مشغول بررسی موارد پیاپی خروج قطارها از ریل است و مظنون شده در این موارد نیز پای روسیه در میان است.

ماه گذشته وزیر ترابری جمهوری چک به فاینشنال تایمز گفت روسیه سعی کرده بود در شبکه ریلی این کشور خرابکاری کند.

در استونی وزیر کشور و چند خبرنگار هدف حملاتی قرار گرفته‌اند که ظن آن می‌رود به دستور مسکو انجام شده است. در اسپانیا یک خلبان پیشین روس که اطلاعات محرمانه‌ای در اختیار اوکراین قرار داده بود به قتل رسید و مسکو تلویحاً تأیید کرد که این اقدامی انتقام‌جویانه بود.

گفته می‌شود به‌ویژه در پی اخراج شمار بسیاری از مأموران اطلاعاتی روس که با پوشش دیپلماتیک در کشورهای غربی فعال بودند، مسکو برای عملیات خرابکارانهٔ خود از نیروهای نیابتی استفاده می‌کند و با اتکا به باندهای جنایت‌کار فعال در اروپا یا شهروندان خود که از سال‌ها پیش مقیم کشورهای اروپایی شده‌اند این اقدامات خرابکارانه را اجرا می‌کند.

به نقل از فاینشنال‌تایمز، سازمان‌های امنیتی اروپا معتقدند این اقدامات خرابکارانه به آن دلیل تشدید شده که سیاست‌گذاری کرملین مبتنی بر مناقشهٔ دائمی با غرب است.

به گفتهٔ یک مأمور اطلاعاتی که هویت‌اش فاش نشده، مأموران اطلاعات روس و نیروهای نیابتی‌شان همزمان در کشورهای متعدد فعال شده‌اند تا فشار مضاعف بر غرب اعمال شود چراکه به عقیدهٔ این منبع آگاه، کرملین مصمم است از اختلاف‌های موجود به‌ویژه در آستانهٔ انتخابات پارلمان اروپا نهایت بهره را ببرد.

سازمان غذا و دارو: رعایت حجاب اجباری در ارائه سهمیه به داروخانه‌ها نقش دارد

در دوره اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، شماری از داروخانه‌ها به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری پلمب شدند
در دوره اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، شماری از داروخانه‌ها به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری پلمب شدند

رئیس سازمان غذا و دارو، وابسته به وزارت بهداشت ایران، می‌گوید رعایت حجاب اجباری در داروخانه‌ها در ارائه سهمیه به آن‌ها نقش دارد و اگر موثر نبود «متخلفان» به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

حیدر محمدی روز ۱۶ اردیبهشت در مرکز ارتباطات ریاست‌جمهوری گفت سازمان تحت امر او از نخستین مجموعه‌هایی بود که مسئله حجاب اجباری را در دستور کار قرار داد و «به همین دلیل اصول رعایت پوشش در داروخانه را ابلاغ کرد».

او از عدم رعایت حجاب اجباری به عنوان «ناهنجاری» یاد کرده و گفته که «موضوع رعایت هنجار‌ها» از مواردی است که در «سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد».

به گفته حیدر محمدی، «اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجار‌ها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمرثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند».

سازمان غذا و دارو ایران یک سازمان زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که سیاست‌ها، برنامه‌ها و خط‌مشی‌های دارویی، غذایی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، بیولوژیک، شیر خشک ، تجهیزات، اقلام و ملزومات پزشکی مصرفی و غیر مصرفی و اقلام بسته‌بندی و اسباب‌بازی را تدوین و ارائه می‌کند.

در وظایف این سازمان که در سال ۱۳۸۹ تأسیس شده هیچ اشاره‌ای به ابلاغ ضوابط «رعایت پوشش» نشده است. با این حال، نهاد یاد شده بر اساس دستورالعملی که مرداد ۱۴۰۰ صادر و در اسفند سال ۱۴۰۱ بار دیگر آن را ابلاغ کرد، گفت که تمامی کارمندان زن داروخانه‌ها علاوه بر رعایت سایر ضوابط پوششی، موظف به پوشیدن مقنعه مشکی هستند.

قانون پوشش اجباری برای شهروندان تنها در چند کشور دنیا و به‌ویژه در ایران اعمال می‌شود.

در دوره اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱ که در واکنش به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، صورت گرفت شماری از داروخانه‌ها در شهرهای مختلف ایران به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری پلمب شدند.

پوتین دستور انجام رزمایشی با سلاح هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرد

وزارت دفاع روسیه هدف از انجام این رزمایش را «تضمین تمامیت ارضی و حاکمیت روسیه» عنوان کرده است
وزارت دفاع روسیه هدف از انجام این رزمایش را «تضمین تمامیت ارضی و حاکمیت روسیه» عنوان کرده است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد رزمایش تازه‌ای شامل تمرین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی برگزار می‌کند.

این وزارتخانه روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت گفت رزمایش یادشده به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، انجام می‌شود و در آن آمادگی نیروهای هسته‌ای غیراستراتژیک برای انجام مأموریت‌های رزمی تمرین می‌شود.

هرچند نیروهای هسته‌ای راهبردی روسیه پیش از این به‌طور مرتب رزمایش‌هایی برگزار کرده‌اند، این اولین بار است که روسیه به‌طور علنی از برگزاری رزمایشی با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خبر می‌دهد.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی نسبت به کلاهک‌های بزرگ موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما، قدرت تخریب کمتری دارند.

رئیس‌جمهور روسیه از زمان جنگ اوکراین در پنجم اسفند ۱‍۴۰۰، تهدیدات لفظی خود در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ را تشدید کرده و در سخنرانی ماه فوریه هشدار داد که خطر «واقعی» یک جنگ هسته‌ای وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزارت دفاع روسیه می‌گوید این رزمایش شامل تمرین آماده‌سازی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک خواهد بود و تشکیلات موشکی در منطقه نظامی جنوب و نیروی دریایی در آن شرکت خواهند کرد.

روسیه دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان است.

وزارت دفاع روسیه هدف از این رزمایش را «تضمین تمامیت ارضی و حاکمیت روسیه» عنوان کرده که در واکنش به آنچه که «اظهارات تحریک‌آمیز و تهدیدهای برخی مقامات غربی علیه فدراسیون روسیه» خوانده، انجام می‌شود.

غرب و کی‌یف می‌گویند تا زمانی که نیروهای روسیه از خاک اوکراین عقب‌نشینی نکنند آرام نخواهند گرفت و جنگ حاضر را تلاش مسکو برای تصرف زمین به سبک امپریالیستی با هدف بازگرداندن اوکراین به بلوک روسیه عنوان می‌کنند.

به گفته دیپلمات‌های روسی و آمریکایی، تهاجم مسکو به اوکراین بدترین شکست در روابط روسیه و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ به شمار می‌رود.

برنارد هیل، بازیگر تایتانیک و ارباب حلقه‌ها، در ۷۹ سالگی درگذشت

برنارد هیل در دومین فیلم از سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» در نقش شاه تئودن ایفای نقش کرد
برنارد هیل در دومین فیلم از سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» در نقش شاه تئودن ایفای نقش کرد

برنارد هیل، بازیگر بریتانیایی که به‌دلیل بازی در فیلم‌های «تایتانیک» و دو قسمت از «ارباب حلقه‌ها» شهرت جهانی داشت، روز یکشنبه ۱۶ شهریور درگذشت.

آقای هیل هنگام فوت ۷۹ ساله بود.

برنارد هیل در دومین فیلم از سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» با نام «دو برج» که سال ۲۰۰۲ ساخته شد، در نقش تئودن، پادشاه روهان، ایفای نقش کرد. او سال بعد در فیلم سوم با نام «بازگشت پادشاه» نیز بازی کرد که ۱۱ جایزه اسکار را از آن خود کرد.

آقای هیل در فیلم «تایتانیک» ساخته جیمز کامرون، نقش کاپیتان ادوارد اسمیت را بازی کرد. این فیلم نیز برنده ۱۱ جایزه اسکار شد.

یکی از به یادماندنی‌ترین صحنه‌های این فیلم زمانی است که تایتانیک در حال غرق شدن است و ناخدای آن با بازی برنارد هیل در سکوت به کابین هدایت کشتی عقب‌نشینی می‌کند. در حالی که کابین زیر فشار امواج است، او نفس آخر را می‌کشد و در حالی که سکان را در دست دارد، شیشه کابین می‌ترکد و آب سیلاب‌وار وارد می‌شود.

هیل نخستین بار در نقش یوسر هیوز در «پسران آسفالت» که یک مینی‌سریال تلویزیونی بریتانیایی در سال ۱۹۸۲ درباره پنج مرد بیکار بود، نامی برای خود دست و پا کرد.

او در سال ۱۹۸۳ برای ایفای این نقش نامزد دریافت جایزه از آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا شد و این سریال جایزه بفتا برای بهترین سریال درام را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مرگ او در همان روزی اتفاق افتاد که قرار بود فصل دوم سریال «پاسخ‌دهنده» از بی‌بی‌سی پخش شود که او در آن نقش پدر ستاره سریال، مارتین فریمن، را بازی می‌کند.

تلفات سیل در جنوب برزیل به ۷۸ نفر رسید

شمار قربانیان بارندگی‌های سنگین که موجب سیل در ایالت «ریو گرانده جنوبی» برزیل شده است به دست‌کم ۷۸ نفر رسید در حالی که بیش از ۱۱۵ هزار نفر از مردم این ناحیه نیز بی‌خانمان شده‌اند.

لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری برزیل، روز یکشنبه با بیشتر اعضای کابینه خود وارد ایالت ریو گرانده جنوبی شد تا درباره عملیات نجات و بازسازی منطقه با مقامات ایالتی گفت‌وگو کند.

وی در نشستی خبری گفت: «بوروکراسی مانعی بر سر راه ما نخواهد بود و نمی‌تواند ما را از احیای عظمت این ایالت بازدارد.»

به گفته مقامات ایالتی، با توجه به شمار مفقودشدگان، آمار تلفات این سیل می‌تواند تا ۱۰۵ نفر افزایش یابد.

سیل ناشی از توفان طی چند روز اخیر بیش از دو سوم حدود ۵۰۰ شهر ایالت ریو گرانده جنوبی، واقع در مرز برزیل با اروگوئه و آرژانتین، را در خود فرو برده و بیش از ۱۱۵ هزار نفر را آواره کرده است.

سیل منجر به تخریب جاده‌ها و پل‌ها در شهرهای مختلف این شده و بر اثر بارندگی شدید رانش زمین رخ داده. همچنین تا غروب یکشنبه بیش از ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان ایالت ریو گرانده جنوبی بدون برق و حدود یک سوم جمعیت ایالت نیز بدون آب مانده بودند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

طرح پلیس جمهوری اسلامی برای برخورد با «جرایم اخلاقی در فضای مجازی»

همزمان با اجرای «طرح نور» و تشدید فشارها بر زنان برای رعایت حجاب اجباری، رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی از اجرای طرح «برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وحید مجید در توضیح این طرح جدید گفته با افرادی که در فضای مجازی «لایوهای مستهجن و تولید محتوای مبتذل و مدلینگ کنند» برخورد خواهد شد.

او مدعی شد که در یک «طرح پیش‌دستانه» در همین راستا گردانندگان، مدیران و اعضای «۱۰ نشانگاه سایبری فعال» هم شناسایی شده وعلیه آنها اقدام عملیاتی و قضائی انجام شده است.

این در حالی است که پلیس فتا فرماندهی نیروی انتظامی در ماه‌های اخیر صفحات پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده و قوه قضائیه نیز به بهانه‌های مختلف افراد را به دلیل اظهارنظر در این شبکه‌ها احضار و علیه آنها اعلام جرم می‌کند.

همچنین مقامات جمهوری اسلامی از روز شنبه ۲۵ فروردین و با هدف بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، برخورد خشن با شهروندان به ویژه زنان را دوباره آغاز کرده‌اند.

برخورد خشونت‌بار و تحمیلی پلیس ایران در زمینه حجاب اجباری با زنان که از آن با عنوان «طرح نور» یاد شده موجی از اعتراض‌ها را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان مدنی به دنبال داشته است.

رئیس پلیس فتا همچنین ادعا کرده است که بر اساس بررسی‌ها ۹۱ درصد از محتوایی که او «آلوده به جرایم اخلاقی» خوانده در اینستاگرام تولید می‌شود.

این ادعا در حالی مطرح شده است که در حال حاضر پلتفرم اینستاگرام به همراه پلتفرم‌های پرطرفداری چون فیس‌بوک، ایکس (توئیتر سابق)، یوتیوب، تلگرام و واتس‌اپ همگی در ایران فیلتر هستند.

با این وجود بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، که بهمن ۱۴۰۲ منتشر شد، ۴۶.۵ درصد مردم ایران از رسانه اجتماعی ‌اینستاگرام و ۳۵.۳ درصد از پیام‌رسان واتس‌اپ و ۳۴.۶ درصد هم از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند.

خروج «صلح‌آمیز» معترضان طرفدار فلسطین از محوطه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

ورود نیروهای پلیس به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
ورود نیروهای پلیس به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

همزمان با ادامه اعتراضات طرفداران فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده و دستگیری بیش از ۲ هزار نفر در سراسر آمریکا، پلیس لس‌آنجلس می‌گوید در خارج کردن معترضان از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، هیچکس را بازداشت نکرد.

پس از درخواست مسئولان این دانشگاه از پلیس لس‌آنجلس برای پاکسازی محوطه دانشگاه از معترضان، پلیس ساعت ۵ صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت وارد محوطه دانشگاه شد و با همکاری گارد دانشگاه، معترضان به شکلی صلح‌آمیز مکان را ترک کردند.

این درحالی است که در ماه آوریل، پلیس لس آنجلس ۹۳ نفر را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پس از پاکسازی محوطه، دستگیر کرده بود.

روز شنبه ده‌ها تن از معترضان در دانشگاه‌های سراسر آمریکا پیش از برگزاری مراسم فارغ التحصیلی در این دانشگاه‌ها بازداشت شدند تا این مراسم در روز یکشنبه برگزار شود.

تحلیلگران بر این باورند که این بازداشت‌ها به اوج‌گیری دوباره اعتراضات در این دانشگاه‌ها دامن خواهد زد.

اعتراضات در پردیس‌های دانشگاهی به عنوان نقطه اوج مناقشات سیاسی آمریکا یک سال پیش از انتخابات پیش رو ریاست‌جمهوری شکل گرفته‌‌ است.

میچ لندریو، رئیس مشترک ملی کمپین انتخاباتی جو بایدن، روز یکشنبه گفت که اظهارنظر سناتور برنی سندرز که در آن به مقایسه اعتراضات جاری با اعتراضات دوران جنگ ویتنام پرداخت، «‌اغراق آمیز» ‌بود.

آقای لندریو در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان افزود: «شرایط بسیار متفاوت است، با این حال این بدان معنا نیست که موضوع جدی نیست.»

برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمانت، روز ۱۴ اردیبهشت ماه درباره اعتراضات در محوطه دانشگاه‌های آمریکا گفته بود که این اعتراضات می‌تواند «ویتنامِ جو بایدن» باشد.

مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند در آخر این هفته به طور جداگانه، حداقل چهار تهدید به بمب‌گذاری در کنیسه‌های منطقه نیویورک وجود داشته است، اما هیچ کدام موثق نبوده‌اند.

کتی هوچول، فرماندار نیویورک، شامگاه روز شنبه گفت: «ما افرادی را که ترس و یهودستیزی بکارند را تحمل نخواهیم کرد. کسانی که مسئول این کار هستند باید پاسخگوی اعمال نفرت انگیز خود باشند.»

اعتراضات در دانشگاه‌های سراسر آمریکا از نیویورک و دانشگاه کلمبیا آغاز شد و به سرعت در سراسر کشور گسترش یافت.

در حالی که بسیاری این اعتراضات را «‌یهودی‌ستیزانه»‌ می‌دانند، دانشجویان و دیگر معترضان با رد این اتهام، از دانشگاه‌ها خواسته‌اند تا روابط مالی خود را با اسرائیل قطع کنند و برای آتش‌بس در جنگ غزه تلاش کنند.

وزیر کشور ایران می‌گوید ۱.۳ میلیون تن از اتباع خارجی در یک سال اخیر «اخراج» شدند

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، از اخراج یک میلیون و ۳۰۰ هزار اتباع خارجی از کشور طی یک سال گذشته خبر داد.

او روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت همچنین گفت: «برای اینکه مانع ورود اتباع غیرمجاز به ایران شویم لازم است که قوانین مربوط به این حوزه در مجلس اصلاح شود.»

در ادبیات مقامات جمهوری اسلامی «اتباع» معمولا اشاره به پناهجویان اهل افغانستان دارد و این مقام‌ها طی یک سال گذشته کارزار اخراج این افراد که مجوز اقامت در ایران را ندارند، تشدید کرده‌اند؛ موضوعی که به انتقادهای حقوق بشری دامن زده است.

آقای وحیدی همچنین گفت برخی از افراد اخراج شده دوباره از مرز وارد ایران شده و باید قوانینی وضع شود که با این افراد «برخورد» شود.

مقامات ایران تاکنون آمارهای متفاوتی از شمار پناهندگان خارجی «غیرمجاز» در کشور ارائه داده‌اند.

بر اساس گزارش به روزرسانی شده آژانس پناهندگان سازمان ملل برای سال ۲۰۲۴، ایران میزبان ۳.۴ میلیون پناهنده خارجی است که بخش عمده آنها را پناهندگان افغانستانی تشکیل می‌دهد.

این نهاد بین‌المللی پارسال برای ایران درخواست کمک ۱۱۴ میلیون دلاری جامعه جهانی را کرده بود و ایران تا نیمه سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۶ میلیون دلار کمک‌های جهانی برای پناهندگان دریافت کرده بود.

هنوز گزارشی از کل کمک‌های پارسال منتشر نشده، اما آژانس پناهندگان برای امسال نیز درخواست ۱۱۰ میلیون دلار کمک به ایران کرده که برخی کشورها مانند ایتالیا، ژاپن، بلغارستان و آلمان برای تامین بخشی از آن متعهد شده‌اند.

ایران همپای ترکیه بیشترین شمار پناهندگان خارجی را در جهان دارد.

مهاجرت افغان‌ها به خارج از کشور، پس از قدرت‌گیری دوباره طالبان دوباره اوج گرفت و یک ارزیابی از سوی معاون امنیتی وزارت کشور در تابستان ۱۴۰۱، مجموع مهاجران و پناهجویان افغان ساکن ایران را تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد کرده بود.

در آن زمان معاون امنیتی وزارت کشور ایران گفته بود حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار اتباع مجاز افغانستان در ایران هستند و دست کم دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز وضعیت غیرمجاز دارند و تا نیم میلیون نفر در سرشماری‌های مرتبط شرکت نکرده‌اند.

اما در آذرماه پارسال، رئیس سازمان ملی مهاجرت برآورد کرده بود که بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار اتباع غیرمجاز افغان در ایران هستند.

دادگاه انقلاب محمود مهرابی، زندانی سیاسی، را به اعدام محکوم کرد

تصویر منتشر شده از محمود مهرابی در شبکه‌های اجتماعی
تصویر منتشر شده از محمود مهرابی در شبکه‌های اجتماعی

وکیل محمود مهرابی، معترضی که در فضای مجازی فعالیت می‌کرد و در حبس است، خبر داد که موکلش توسط دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده‌ است.

بابک فارسانی روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که این حکم، بدون پیوست از جانب شعبه ۵ دادگاه انقلاب اصفهان با اتهام «افساد فی الارض» صادر شده و همکار او با حضور در شعبه و مطالعه پرونده از مفاد آن باخبر شده است.

آقای فارسانی ابراز امیدواری کرده که دیوان عالی کشور «ایرادهای جدی» این رای را با اعتراض مورد توجه قرار دهد.

همزمان خواهر محمود مهرابی با انتشار ویدئویی اعلام کرده که حکم اعدام برادرش روز یکشنبه به‌صورت شفاهی به او اعلام شده است. او از مردم خواسته که صدای برادرش و همه زندانیان سیاسی باشند.

درباره جزئیات پرونده آقای مهرابی اطلاعات زیادی منتشر نشده است اما کانال تلگرام «کانون مدافعان حقوق بشر» اتهام آقای مهرابی را «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب گسترده نشر اکاذیب در صفحه اینستاگرامی، تبلیغ علیه نظام، تحریک نیروهای نظامی و انتظامی به عدم اجرای وظیفه، تحریک مردم به جنگ و کشتار، توهین به بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی» عنوان کرده است.

خرداد ماه ۱۴۰۲، حساب ایکسِ «دادبان»، که به بازداشت شدگان و کنشگران مشاوره و آموزش حقوقی می‌دهد، خبر داد که محمود مهرابی به دلیل فعالیت در فضای مجازی به «افساد فی‌الارض» متهم شده است.

آقای مهرابی بهمن ماه ۱۴۰۱ بازداشت شد و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

این زندانی سیاسی، فروردین ۱۴۰۲ به قید وثیقه آزاد شد، اما پس از چند ساعت، بار دیگر با حمله ماموران اطلاعات سپاه اصفهان به منزل پدری‌اش در مبارکه اصفهان بازداشت شد.

کنسرت «۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری» مدونا در برزیل برگزار شد

بیش از یک و نیم میلیون نفر در گرمای هوای ساحل کوپاکابانای ریودوژانیرو در کشور برزیل گردهم آمدند تا در کنسرت رایگان مدونا، ستاره پاپ، به رقص و پایکوبی بپردازند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، تخمین زده می‌شود که در این بلوار شنی اطراف ساحل معروف ریودوژانیرو، دست‌کم یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای این کنسرت که «سلبریشن»‌، یا همان «جشن» نام داشت، حاضر بودند.

بسیاری از آنها ساعت‌ها یا حتی روزها برای یافتن یک مکان خوب در این ساحل حضور داشتند. در حالی که طرفداران ثروتمندتر در ده‌ها قایق موتوری و بادی در نزدیکی ساحل لنگر انداخته ‌بودند وبسیاری از تماشاچیان از آپارتمان‌های اطراف شاهد این کنسرت عظیم بودند.

در آسمان نیز پهپادها و بالگردها در پرواز بودند تا از این مراسم تاریخی تصویربرداری کنند.

مدونای ۶۵ ساله رو به جمعیتی که توسط آتش‌نشان‌ها با آب خنک می‌شدند تا ازدحام و گرمای هوا را تحمل کنند گفت:‌ «اینجا در زیباترین جای جهان هستیم.»

او به منظره اقیانوس، کوه‌ها، و مجسمه «مسیح نجات‌دهنده» اشاره کرد و اضافه کرد: «این مکان جادویی است.»

او سپس برای دو ساعت به اجرای آهنگ‌هایی چون «‌خودت را بیان کن» ‌و «‌مانند یک نمازگزار»‌ پرداخت تا تور مشهور خود را که از اواخر سال گذشته میلادی آغاز شده بود در برزیل به پایان برساند.

به گفته پلیس این شهر بیش از سه هزار افسر پلیس در اطراف منطقه کنسرت مستقر شدند تا بتوانند امنیت این مراسم را مانند آنچه در جشن‌های سال نو دراین شهر رخ می‌دهد، کنترل کنند.

به گفته مقامات ایالتی، آنها برای اجرای این کنسرت ۳.۹ میلیون دلار هزینه کرده بودند. این در حالی است که بقیه هزینه‌ها توسط حامیان مالی خصوصی تامین شد.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG