لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

ادامه درگیری لفظی اردوغان با نتانیاهو و پسر او


رجب طیب اردوغان (سمت راست) و بنیامین نتانیاهو
رجب طیب اردوغان (سمت راست) و بنیامین نتانیاهو

حملات متقابل نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری ترکیه که در دوره اخیر تشدید شده، پای یائیر نتانیاهو، پسر بنیامین نتانیاهو را نیز به میان کشیده و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نتانیاهوی پسر را با عامل حمله مرگبار به مساجد مسلمانان در نیوزیلند مقایسه کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس و رسانه‌های اسرائیل و ترکیه، آقای اردوغان دوشنبه ۲۷ اسفند گفت یائیر نتانیاهو و تروریست عامل حمله در نیوزیلند از یک آبشخور تغذیه می‌شوند؛ بنیامین نتانیاهو دقایقی بعد با حمایت از پسرش، گفت «اردوغان فراموش کرده که امپراتوری عثمانی به تاریخ سپرده شده‌است».

درگیری تازه رهبران اسرائیل و ترکیه از هفته گذشته و حول سخنان میری رگو، وزیر فرهنگ و عضو ارشد حزب حاکم لیکود، آغاز شد که گفت تشکیل دولت بعدی اسرائیل با شرکت حزب رقیب لیکود و با تکیه به حمایت احزاب عرب، «یک تهدید امنیتی است».

روتم سلاع، مجری و مدل اسرائیلی در پاسخ به سخنان این وزیر، از حق مساوی اعراب ساکن اسرائیل دفاع کرد؛ شمار دیگری از چهره‌های اسرائیلی نیز از خانم سلاع حمایت کردند.

اما بنیامین نتانیاهو در واکنش به روتم سلاع نوشت «اسرائیل، کشوری منحصراً برای قوم یهود است و قانون ملت‌دولت یهود نیز که دولت ما تازه آن را تصویب کرده، بر این امر تأکید دارد».

ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در واکنش گفت، با این سخنان صریح «نژادپرستانه» نخست‌وزیر اسرائیل، باید دید که آیا دنیا واکنشی درخور نشان می‌دهد؟

رجب طیب اردوغان نیز خود بنیامین نتانیاهو را «نژادپرست و دیکتاتور» نامید؛ نخست‌وزیر اسرائیل در جواب آقای اردوغان در فیس‌بوک خود به انگلیسی نوشت، «دیکتاتور ترکیه اردوغان به دموکراسی اسرائیل حمله می‌کند؛ درست در زمانی که زندان‌های ترکیه مملو از روزنامه‌نگاران و قضات ترکیه است…».

رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ دوباره به آقای نتانیاهو نوشت «نخست‌وزیر اسرائیل به جای این‌که مانع از سرکوب مسلمانان شود، به من حمله می‌کند؛ او در انتخابات است و می‌خواهد کسب قدرت کند؛ به حرف‌هایش در شبکه‌های اجتماعی دیگر جواب نمی‌دهیم».

این بار اما یائیر نتانیاهو، پسر بزرگ بنیامین نتانیاهو، شنبه ۲۵ اسفند در حمایت از پدر خود، با حمله به آقای اردوغان نوشت، تو کردها را می‌کشی و بخش شمالی قبرس را اشغال کرده‌ای. یائیر نتانیاهو استانبول را نیز با نام قدیمی پیش از دوران سلطه امپراتوری عثمانی، کنستانتینوپل (قسطنطنیه) ذکر کرد.

کنستانتینوپل، یا شهر کنستانتین، در دوران امپراتوری روم شرقی به نام قیصر روم کنستانتین اول نامگذاری شده و پایتخت این بخش از امپراتوری روم بود اما با فروپاشی رومی‌ها، مسلمانان عثمانی این شهر را اسلامبول نامیدند که اکنون استانبول خوانده می‌شود.

رجب طیب اردوغان شنبه شب با ابراز خشم از این‌که نتانیاهوی پسر نام زمان امپراتوری روم را در مورد استانبول به کار برده، به پدر او توصیه کرد که «گوش پسرش را بپیچاند».

نظر به اینکه برنتون ترنت، شهروند استرالیایی عامل حمله خونین روز جمعه ۲۴ اسفند به مساجد اسلامی در نیوزیلند در «مرامنامه» ۷۰ صفحه‌ای خود، نام استانبول را کنستانتینوپول ذکر کرده و نوشته بود که مناره‌های مسجد ایاصوفیای این شهر باید منهدم شود و بخش اروپایی آن دوباره در دست مسیحیان باشد، رجب طیب اردوغان دوشنبه ۲۷ اسفند، برای دومین روز پی در پی به نتانیاهوی پدر و پسر حمله کرد.

آقای اردوغان با درهم آمیختن ماجرای کشتار مسلمانان نیوزیلند با اختلافاتش با نتانیاهوی پدر و پسر، گفت: «ما (مسلمانان) تا قیامت این‌جا هستیم و آن‌ها نخواهند توانست استانبول را قسطنطنیه کنند؛ حرف‌های پسر کسی که رهبر اسرائیل است، مانند حرف مجرم کشتار نیوزیلند است؛ هر دوی آن‌ها از یک منبع تغذیه می‌شوند».

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهوری ترکیه افزود «اگر حرف‌های نتانیاهو یا پسرش در سرزنش ترکیه ادامه داشته باشد، راه‌های دیگری برای تعلیم آن‌ها داریم» و اطمینان داد، «هر کس که دست خود را به روی مسلمانان یا ترک‌ها در دنیا بلند کند، با تکرار تاریخ از سوی ما روبه‌رو می‌شود».

به نظر می‌رسد اشاره تلویحی آقای اردوغان در سخنان روز دوشنبه‌اش در یکصد و چهارمین سال پیروزی امپراتوری عثمانی در نبرد چناق‌قلعه و روز «شهدا»، دوران طولانی سلطه امپراتوری عثمانی بر سرزمینی بود که اسرائیل ۳۰ سال بعد از فروپاشی این امپراتوری در آن برپا شد.

به گزارش وای.نت، بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه در حمله مجدد به رهبر ترکیه نوشت: «امروز ملت یهودی کشور قوی و باصلابت خود را دارد که یک دموکراسی آزاد است و از تهدیدها هراسی ندارد و اردوغان می‌تواند آزادی مذهب و احترام به ادیان را از اسرائیل یاد بگیرد».

مناسبات اسرائیل و ترکیه از بهار سال ۲۰۱۰ مملو از بحران بوده‌است؛ این بار نیز با وجود دور تازه حملات سران دو کشور که اکنون پسر نتانیاهو هم در آن درگیر شده، فعالیت دفاتر نمایندگی دو کشور، بدون وجود سفیر و کنسول، فعلاً برقرار است.

XS
SM
MD
LG