لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

دختر هشت ساله اردبیلی؛ خبرسازترین چهره مسابقات وزنه‌برداری فجر


آی‌سن ادیب در حاشیه آیین اختتامیه مسابقات وزنه‌برداری فجر در روز یکشنبه ۲۰ اسفند
آی‌سن ادیب در حاشیه آیین اختتامیه مسابقات وزنه‌برداری فجر در روز یکشنبه ۲۰ اسفند

آی‌سن ادیب دختر هشت ساله که قرار بود در مراسم افتتاحیه جام فجر وزنه بزند، خبرسازترین چهره این دوره از مسابقات بود.

آی‌سن با دعوت رسمی فدراسیون وزنه برداری، همراه با مربی‌اش عزیز حسینی از اردبیل به اهواز رفته بود. اما ممانعت حراست نفت در سالن امام رضای شهرک نفت، محل برگزاری رقابت‌ها، باعث شد آی‌سن نتواند در مراسم افتتاحیه به روی تخته برود.

بلافاصله تصاویر اشک‌های او در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت و انتقادات تند کاربران و رسانه‌ها را در پی داشت.

با دخالت استاندار خوزستان، آی‌سن در مراسم اختتامیه روی تخته رفت. انعکاس خبر و فیلم این اتفاق، بیش از نتایج و رکوردهای ثبت شده در متن مسابقات بود.

اشک‌های آی‌سن تنها حاشیه رقابت‌ها نبود. فردای افتتاحیه نیز مأموران حراست، مانع از ورود زنان شاغل در هیئت برگزاری به سالن شدند.

اورسولا گارزا پاپاندرئا، نایب رئیس آمریکایی فدراسیون جهانی، مقابل در ایستاد و گفت اگر زنان ایرانی وارد نشوند من هم نمی‌آیم. او چهل دقیقه بیرون منتظر ماند تا سرانجام، اجازه ورود به زنان داده شود.

خانم پاپاندرئا پس از ترک ایران، عکس یادگاری که با آی‌سن ادیب انداخته را در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: «پس از چند روز سخت، آی‌سن ادیب جایگاه خود را در تاریخ وزنه برداری زنان ایران ساخت. اولین زنی شد که روی تخته رفت؛ در برابر مردان و زنان وزنه زد. پخش زنده تلویزیونی شد و زینت‌بخش صفحه اول محبوب‌ترین روزنامه.»

او اضافه کرد که «حیرت‌انگیز بود قدرت و شجاعت زنانی که دیدم؛ کنار مردانی که حمایت‌شان می‌کنند. مفتخرم که نظاره‌گر بخشی از این رخدادهای نو بودم و توانستم دست‌های ریحانه طریقت را (نایب رئیس زنان در فدراسیون ایران) که مادر وزنه برداری‌شان است در دست بگیرم. توضیح دادن با کلمات سخت است اما آنان همگی، قلبم را تسخیر کردند»

در همین خصوص، سردبیر روزنامه همشهری ورزشی در سرمقاله نوشت: «یک‌ نفر تصمیم گرفته علی‌رغم دعوتنامه رسمی فدراسیون، جلوی دختربچه هشت ساله را بگیرد و دست بر قضا زورش از همه مقامات و نهادهای رسمی بیشتر بوده؛‌ آن یک‌نفر را معرفی کنید.»

هیوا یوسفی در یادداشت خود تأکید کرده: «باید ایشان به خاطر بلوایی که راه انداخته و خبرش مثل بمب در رسانه‌های داخلی و خارجی صدا کرده، مواخذه شود. اگر هم کسی قدرت مواخذه ایشان را ندارد، لااقل ملت حساب‌ کار دستشان بیاید که از این به بعد اگر خواستند مراسمی برگزار کنند و چهار تا مهمان خارجی دعوت کردند، به جای فدراسیون و وزیر ورزش، برنامه‌هایشان را با چه کسی هماهنگ کنند.»

حاشیه‌های جام فجر در شرایطی رخ داد که ایران درخواست میزبانی مسابقات وزنه‌برداری زنان و مردان جهان در سال ۲۰۲۱ را هم مطرح کرده است.

شاهرخ شهنازی دبیر کمیته المپیک در این باره گفته: ورزشکاران خارجی گاهی اوقات فرهنگ ما را می‌پذیرند و به آن احترام می‌گذارند. فکر نمی‌کنیم مشکل خاصی وجود داشته باشد. اطمینان دارم دولت نیز موافقت خود را اعلام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG