لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

کرونا در ایران؛ دفاع وزیر بهداشت از «مدیریت علمی» خود، احتمال بازگشایی اماکن زیارتی


تصویری که رسانه‌های ایران اوایل اسفندماه با عنوان «ضدعفونی و پاکسازی حرم امام رضا» منتشر کردند
تصویری که رسانه‌های ایران اوایل اسفندماه با عنوان «ضدعفونی و پاکسازی حرم امام رضا» منتشر کردند

وزیر بهداشت ایران با دفاع از عملکرد خود در بحران کرونا، «الگوی مدیریت» این بیماری در ایران را منحصر به فرد در جهان خواند؛ همزمان گزارش‌هایی درباره احتمال بازگشایی اماکن زیارتی در مشهد، قم و شیراز و همچنین ازسرگیری فعالیت‌های مذهبی در ماه رمضان منتشر شده است.

دفاع سعید نمکی از مدیریت کرونا در ایران

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، روز جمعه ۲۹ فروردین در پاسخ به نوشته معاون سابق رئیس جمهور که از عملکرد وزارت بهداشت در مدیریت کرونا انتقاد کرده بود گفته است مدیریت کرونا در ایران کاملا «مبتنی بر روش علمی» بوده است.

مسعود نیلی، معاون سابق رئیس جمهور ایران، در یادداشتی که روز پنج شنبه در روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر شد، از اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا به رغم «وضعیت قرمز در استان‌هایی شامل بیش از نیمی از جمعیت کشور»، «حرکت به سمت عادی‌سازی» را آغاز کرده به شدت انتقاد کرده بود.


با این حال سعید نمکی در پاسخی که در همین روزنامه منتشر شده نوشت: «از همان روزی که در اواخر دی‌ماه» همه‌گیری در چین اعلام شد، «اینجانب تقاضای تشکیل جلسه اورژانسی کردم» تا «پروازهای مستقیم از چین به کشورمان و بالعکس قطع شود».

دولت حسن روحانی پس از مدت‌ها انتقاد سرانجام یازدهم بهمن پروازها بین ایران و چین را ممنوع اعلام کرد اما حتی پس از آن نیز پروازها دست‌کم به مدت سه هفته ادامه یافت و حداقل ۵۵ پرواز در این مدت انجام شد.

سعید نمکی همچنین مدیریت «علمی» مقابله با کرونا در ایران را موفق خوانده و نوشته است: «الگوی مدیریت بیماری کرونا را که شاید بتوان منحصر به سرزمین عزیزمان دانست در آینده به عنوان مدل ملی موفق به استحضار عزیزان خواهیم رساند».

دستورالعملی برای اماکن مذهبی

از سوی دیگر مقام‌های دینی در ایران از احتمال بازگشایی اماکن مذهبی خبر داده‌اند.


احمد مروی، «تولیت استان قدس رضوی» که مدیریت اماکن مذهبی در شهر مشهد را برعهده دارد، روز جمعه اعلام کرد دستورالعملی برای بازگشایی اماکن مذهبی «با رعایت ضوابط بهداشتی» آماده شده است.

احمد مروی در یاداشتی که در اینستاگرام منتشر شده نوشت که این دستورالعمل با هماهنگی وزارت بهداشت تهیه شده و اماکن قم، مشهد، جمکران و سازمان اوقاف در تهیه آن همکاری داشته‌اند.

پس از همه‌گیری کرونا در ایران، روحانیان و مقام‌های مذهبی به شدت با تعطیلی موقت اماکن مذهبی، از جمله حرم‌ها در مشهد، قم و شیراز، مخالفت کردند و بسته شدن این اماکن نیز با دشواری‌ها و کشمکش‌های فراوان صورت پذیرفت.

آقای مروی در یادداشت خود نوشته است: «مشاهده صحن و سرای رضوی بدون حضور زائران این آستان بهشتی لحظات بسیار سختی را برای ما رقم می‌زند».

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز از وزیر بهداشت خواسته است با «تشکیل تیمی» امکان «برگزاری برنامه‌ها و مراسم عبادی ماه مبارک رمضان در استان‌های باثبات» را بررسی کند.

XS
SM
MD
LG