لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

کرونا در جهان؛ نشانه‌های امید در اروپا، امیدواری ترامپ به «نوری در انتهای تونل»


نمایی از آمبولانس‌های آماده در برابر بیمارستان نایتینگل لندن، بریتانیا
نمایی از آمبولانس‌های آماده در برابر بیمارستان نایتینگل لندن، بریتانیا

شمار مبتلایان به کرونا تا صبح روز دوشنبه ۱۸ فروردین به بیش از یک‌میلیون و ۲۸۸ هزار تن در نقاط مختلف جهان رسید و تعداد جان‌باختگان نیز به ۷۱ هزار تن نزدیک شد؛ آمریکا می‌گوید هفته‌ای سخت را پیش رو دارد اما وضعیت در اروپا امیدبخش گزارش شده است.

آمریکا

ارشدترین سخنگوی بهداشت عمومی آمریکا نسبت به هفته‌ای بسیار سخت هشدار داده است اما رئیس‌جمهوری ایالات متحده با اشاره به اینکه «نوری در انتهای تونل» می‌بیند کوشید که به شهروندان این کشور امیدواری بدهد.

جروم آدامز، جراح کل آمریکا، شامگاه یکشنبه در مصاحبه‌هایی جداگانه با سی‌ان‌ان و فاکس گفت هفته پیش‌ رو «سخت‌ترین و تلخ‌ترین» هفته خواهد بود و برای آمریکا حکم یازده سپتامبر یا پرل هاربر را خواهد داشت.

با این حال ساعتی بعد دونالد ترامپ و معاونش، مایک پنس، در گفت‌وگوی شبانه خود با خبرنگاران در کاخ سفید گفتند که «نوری در انتهای تونل» می‌بینند.

آقای ترامپ در پاسخ به خبرنگاران گفت تفاوتی بین اظهارات مقام‌های دولتش نمی‌بیند و باور دارد نقطه‌ای که وضعیت تغییر خواهد کرد «بسیار نزدیک است».

اروپا

به دنبال روند چند روزه کاسته شدن از میزان مرگ‌ومیر در برخی نقاط اروپا، روز دوشنبه نیز این روند کم‌وبیش ادامه یافت.

ایتالیا روز یکشنبه شاهد کمترین تعداد مرگ‌ومیر در دو هفته اخیر بود و به گفته سیلویو بروسافرو، ارشدترین مقام بهداشتی این کشور، «شیب منحنی آغاز به پایین آمدن کرده و تعداد مرگ‌ها در حال کاهش است».

در اسپانیا نیز روز دوشنبه تعداد جان‌باختگان شبانه‌روز اخیر ۶۳۷ تن اعلام شد که سیر نزولی مرگ‌ومیر در چهارمین روز متوالی را نشان می‌دهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، میزان مرگ بر اثر کرونا در اسپانیا سه هفته پیش ۲۲ درصد بود اما اکنون به سه درصد کاهش یافته است.

فرانسه و پرتغال نیز روز دوشنبه از ادامه روند نزولی شمار مبتلایان جدید و همچنین کاهش مرگ‌ومیر خبر دادند و اتریش نیز احتمال کاسته شدن از مقررات قرنطینه را مطرح کرده است.

در بریتانیا اعلام شد بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور که آزمایش کرونای او مثبت است، یکشنبه‌شب را در بیمارستان سپری کرد و «حال عمومی او خوب است».

دولت آلمان نیز علاوه بر یک تریلیون یورویی که پیش‌تر به مقابله با پیامدهای کرونا تخصیص داده بود، یک بسته جدید محرک‌های اقتصادی اعلام کرد.

اولاف شولتز، وزیر اقتصاد آلمان، روز دوشنبه گفت بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند تا نیم میلیون یورو وام دریافت کنند و اگر کارمندان بیشتری داشته باشند این رقم افزایش می‌یابد.

در دیگر کشورها

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، اعلام کرد از روز سه‌شنبه در این کشور وضعیت اضطراری برقرار می‌شود.

آقای آبه که هفته‌هاست برای اعلام وضعیت اضطراری زیر فشار قرار دارد، روز دوشنبه گفت اوضاع به «مرحله وخیمی» رسیده و «شاهد افزایش سریع مبتلایان جدید به ویژه در مناطق شهری، مانند توکیو و اوزاکا، هستیم».

تاجیکستان می‌گوید در مرگ یک نفر به علت «ذات الریه» در یکی از مناطق دورافتاده این کشور، ۱۳ نفر به قرنطینه فرستاده شدند.

به گفته مقام‌های تاجیکستان، این فرد بتازگی از یک جشن عروسی در قرقیزستان بازگشته بود و پس از مرگ او در بیمارستانی در استان سُغد، ۱۳ تن از جمله معاون رئیس بیمارستان قرنطینه شدند.

دولت تاجیکستان می‌گوید تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در این کشور ثبت نشده است.

پاکستان اعلام کرد در کراچی نیز یک مرکز آزمایش کرونا از داخل خودرو راه‌اندازی کرده است.

مقام‌های بهداشتی پاکستان می‌گویند تاکنون از بیش از ۳۵ هزار تن در این کشور آزمایش کرونا گرفته‌اند که نتیجه بیش از سه‌هزار تن از آنان مثبت بوده است.

عمده مبتلایان در ایالت پنجاب در شرق این کشور هستند که پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان است.

XS
SM
MD
LG