لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

شمار قربانیان کرونا در جهان به صد هزار تن رسید؛ هشدار سازمان جهانی بهداشت


زنی در ویتستبل بریتانیا در حال عبور از برابر دیوارنگاره‌ای درباره کرونا
زنی در ویتستبل بریتانیا در حال عبور از برابر دیوارنگاره‌ای درباره کرونا

بنابر گزارش‌های غیررسمی، شمار جان باختگان ناشی از کرونا در روز جمعه ۲۲ فروردین به حدود یکصدهزار نفر در کشورهای مختلف رسید؛ همزمان سازمان جهانی بهداشت نسبت به برداشته شدن شتابزده محدودیت‌ها هشدار داده است.

به گفته مراکز و وبسایت‌های رصدکننده بحران کرونا، تا ظهر جمعه تعداد مبتلایان در جهان به بیش از یک‌میلیون ۶۳۰هزار تن رسید که اندکی بیش از ۱۰۰ هزار تن از آنان جان باخته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت هنوز این آمار را تایید نکرده است. آمار این سازمان معمولا هر ۲۴ ساعت یک بار منتشر می‌شود و آخرین آمار آن که شامگاه پنج‌شنبه اعلام شده بود همچنان حدود یک‌ و نیم میلیون مبتلا و نزدیک به ۸۶ هزار جان‌باخته را نشان می‌دهد.

در روزهای اخیر برخی کشورها با اشاره به ثبات نسبی در بحران گفته بودند به زودی برخی مقررات سخت‌گیرانه را که برای مقابله با این بیماری وضع کرده بودند برخواهند داشت؛ هرچند برخی کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند ایام عید پاک نباید سبب نادیده گرفتن محدودیت‌ها شود.

هشدار سازمان جهانی بهداشت

تِدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، در نشست خبری روزانه‌اش در جمعه ۲۲ فروردین گفت: «این سازمان هم به قدر دیگران، مایل است برداشته شدن محدودیت‌ها را ببیند. اما لغو شتابزده محدودیت‌ها می‌تواند به بازگشت موج مرگبار بینجامد.»

عملکرد سازمان جهانی بهداشت با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شده و از جمله رئیس جمهوری آمریکا این سازمان را «چین‌محور» خوانده است.

کشمکش رئیس این نهاد با تایوان نیز روز پنج‌شنبه خبرساز شد.

در حال حاضر آمریکا با حدود ۴۷۸ هزار مبتلا بیشترین تعداد مبتلایان را در جهان دارد و با نزدیک به ۱۸ هزار جان‌باخته، پس از ایتالیا، دومین کشوری است که بیشترین قربانی را بر اثر کرونا داشته است.

نزدیک به نیمی از جان‌باختگان در ایالت نیویورک بوده‌اند و اندرو کومو، فرماندار این ایالت، در نشست خبری روز جمعه‌اش گفت ۷۷۷ مرگ جدید در شبانه‌روز گذشته اندکی کاهش نسبت به روزهای قبل را نشان می‌دهد.

در ایتالیا نیز روز جمعه شمار مرگ‌های شبانه‌روز اخیر ۵۷۰ نفر اعلام شد که حدود ۴۰ تن کمتر از روز قبل از آن است. مجموع جان‌باختگان در این کشور به نزدیکی ۱۹ هزار تن رسیده که بالاترین میزان مرگ‌ و میر در جهان به شمار می‌رود.

چند خبر

- بنابر گزارش‌ها یک گروه امداد خصوصی که به پناه‌جویان در دریا کمک می‌کند همچنان در دریای مدیترانه سرگردان است و دولت آلمان خواستار مداخله اتحادیه اروپا شده است.

کشتی متعلق به گروه «آلان کردی» حامل ۱۵۰ پناه‌جو است اما گاردهای ساحلی ایتالیا و مالت گفته‌اند به خاطر همه‌گیری کرونا اجازه پهلو گرفتن به این کشتی و شناورهای دیگر را در آب‌های خود نمی‌دهند.

برخی رسانه‌ها، از جمله سی‌ان‌ان، به نقل از مقام‌هایی در پنتاگون گزارش داده‌اند ۴۴۷ تن از کارکنان ناو هواپیمابر «یو.اس.اس تئودور روزولت» به کرونا مبتلا شده‌اند.

بنابر همین گزارش، از بیش از ۳۷۰۰ سرنشین این ناو آزمایش کرونا گرفته شده و فقط جواب حدود ۷۷۰ نفر باقی مانده است.

در دو هفته اخیر نحوه اعلام شیوع کرونا در این ناو خبرساز شد و ابتدا به برکناری فرمانده ناو و سپس به استعفای سرپرست وزارت نیروی دریایی آمریکا انجامید.

- در تاجیکستان پس از آن که عده‌ای شایع کردند مصرف سیر و لیمو در مقابله با کرونا مفید است، قیمت این دو محصول سه‌ برابر شده و کمیاب هستند. سازمان جهانی بهداشت گفته است علاوه بر مقابله با همه‌گیری کرونا، باید با همه‌گیری اطلاعات نادرست نیز مبارزه کرد.

- مجوز یک تلویزیون خصوصی در زامبیا پس از آنکه حاضر نشد آگهی دولتی درباره کرونا را پخش کند باطل شد.

این شبکه تلویزیونی خصوصی که به مخالفان دولت زامبیا نزدیک است پیش از این گفته بود تا زمانی که بدهی‌های قبلی دولت به این شبکه تسویه نشود هیچ‌گونه آگهی یا دستورالعمل دولتی را پخش نخواهد کرد اما نهاد ناظر بر رسانه‌ها در زامبیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد مجوز این شبکه را بنا به دلایل «منافع عمومی، امنیت، صلح و رفاه» باطل می‌کند.

XS
SM
MD
LG