لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

کرونا در جهان؛ بسته جدید اقتصادی در آمریکا، تکذیبیه آزمایشگاه ووهان


استراحت کوتاه یکی از مأموران ضدعفونی کردن نقاط عمومی در خیابان‌های کابل
استراحت کوتاه یکی از مأموران ضدعفونی کردن نقاط عمومی در خیابان‌های کابل

شمار مبتلایان به کرونا در جهان به بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است و نزدیک به ۱۶۲ هزار تن از آنان جان باخته‌اند؛ بحث بر سر کانون اولیه شیوع ادامه دارد و کشورهای مختلف تمهیدات بیشتری برای مقابله با پیامدهای این بیماری در پیش گرفته‌اند.

ستارگان موسیقی جهان برای روحیه دادن به صدها میلیون نفر در قرنطینه اقدام به اجرای برنامه اینترنتی کردند، در آمریکا بسته اقتصادی جدیدی در حال تصویب است و کشورهای ارتدوکس، به استثنای بلاروس، عید پاک متفاوتی از سال‌های قبل برگزار کردند.

تخصیص اعتبار بیشتر برای دادن وام به مشاغل آمریکا

شماری از مقام‌های آمریکایی می‌گویند تصویب اعتبار بیشتر برای کمک به کسب‌وکارهای کوچک به مراحل نهایی خود رسیده و توافق بر سر آن «بسیار نزدیک است».

به گفته استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری، مذاکرات بین دولت و کنگره برای تخصیص ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر برای وام‌دهی به کسب‌وکارهای کوچک در حال نهایی شدن است.

چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات‌ سنا، نیز با اشاره به اینکه فقط چند موضوع کوچک دیگر باقی مانده، اظهار امیدواری کرد که طرح نهایی شامگاه یکشنبه به رأی گذاشته شود.

طرح جدید در واقع پس از آن ارائه شد که بودجه مربوط به اعطای وام به مشاغل در بسته عظیم ۲.۳ تریلیون دلاری به پایان رسید.

واکنش آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان

یکی از مسئولان آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان، با رد فرضیاتی که این آزمایشگاه را مسئول شیوع کرونا می‌داند مدعی شد که چنین چیزی «غیرممکن است».

از ابتدای همه‌گیری کرونا در جهان همواره بازار ووهان در مرکز چین به عنوان کانون شیوع یا نقطه صفر اشاعه این بیماری ذکر شده است؛ با این حال در هفته‌های اخیر تردیدهایی درباره «خروج عمدی یا سهوی ویروس» از بخش ۴ آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان مطرح شده است.

یوآن ژی‌مینگ، رئیس بخش ۴ در این آزمایشگاه، روز یکشنبه به تلویزیون دولتی چین گفت: «امکان ندارد که ویروس از آزمایشگاه ما به بیرون رفته باشد».

شماری از کشورها، از جمله آمریکا و استرالیا، تحقیقاتی را در این باره آغاز کرده‌اند و شمار دیگری از کشورها نیز از مدیریت اولیه و حتی پنهان‌کاری ابتدایی مقام‌های چین انتقاد کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مسئولیت چین در همه‌گیری کرونا گفت در این صورت چین با پیامدهایی روبه‌رو شود.

عید پاک و مورد استثنایی بلاروس

حدود ۲۶۰ میلیون مسیحی ارتدوکس، عمدتا در کشورهای شرق اروپا، روز یکشنبه مراسم «عید پاک» را برگزار کردند. دیگر شاخه‌های مسیحیت هفته گذشته این آئین مذهبی را برگزار کرده بودند.

در اکثر کشورهای ارتدوکس، از جمله روسیه، مقررات قرنطینه رعایت شد و کلیساها بسته ماندند. با این حال بلاروس وضعیتی متفاوت داشت.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، در ماه‌های اخیر همواره نسبت به اهمیت همه‌گیری کرونا ابراز تردید کرده و در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در این کشور هیچ تغییری نسبت به گذشته روی نداده است.

روز یکشنبه در بلاروس مراسم عید پاک در کلیساها برگزار شد و لوکاشنکو نیز بدون پوشیدن ماسک در یکی از کلیساها حاضر شد.

کنسرت آنلاین

شامگاه شنبه ده‌ها ستاره موسیقی در سطح جهان در برنامه‌ای به مدت شش ساعت، از خانه‌های خود به ارائه زنده موسیقی پرداختند.

این برنامه با هشتگ «با هم در خانه» در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شد و وبسایت «گلوبال سیتیزن (شهروند جهانی)» آن را پوشش می‌داد. هدف از این برنامه شش ساعته شاد کردن و ارتقای روحیه صدها میلیون نفر در قرنطینه بود.

لیدی گاگا، تیلور سوئیفت، گروه رولینگ استونز، استیو واندر و بسیاری دیگر از ابرستارگان و ستارگان عرصه موسیقی در این برنامه شرکت داشتند.

گزارش مراکز رصدکننده آمار کرونا در ظهر روز یکشنبه ۳۱ فروردین نشان از آن دارد که در شبانه‌روز اخیر با اندکی کاهش در مرگ‌ومیرها و تعداد مبتلایان، در کشورهای مختلف حدود ۲۸هزار مبتلای جدید و بیش از دوهزار جان‌باخته جدید ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG