لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

زمین‌لرزه مراکش؛ رباط فقط پیشنهاد کمک چهار کشور را پذیرفت


عملیات نجات بازماندگان احتمالی زلزله مراکش
عملیات نجات بازماندگان احتمالی زلزله مراکش

پس از گذشت نزدیک به ۴۸ ساعت از زمین‌لرزه مرگبار مراکش، دولت این کشور سرانجام پیشنهاد کمک چهار کشور برای نجات بازماندگان احتمالی زلزله را پذیرفت.

این در حالی است که کشورهای متعددی از جمله اسرائیل و جمهوری اسلامی برای کمک به مراکش اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزارت کشور مراکش شامگاه یکشنبه ۱۹ شهریور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از زمین‌لرزه پرقدرت شامگاه جمعه در این کشور که بیش از دو هزار کشته برجای گذاشته، تنها از اسپانیا، بریتانیا، قطر و امارات متحده عربی کمک دریافت می‌کند.

وزارت کشور مراکش نوشت که «در این مرحله» این کشورها «تیم‌های جست‌وجو و نجات» را به مراکش می‌فرستند.

مقام‌های مراکشی ضمن قدردانی از همه کشورهایی که برای فرستادن امدادگر به مراکش اعلام آمادگی کرده‌اند، افزودند که پذیرش کمک‌ برخی کشورها «پس از ارزیابی دقیق نیازها در محل و با در نظر گرفتن این واقعیت که عدم هماهنگی ممکن است غیرسازنده باشد» صورت گرفته است.

با این حال، عدم پذیرش کمک‌های بین‌المللی از سوی رباط انتقاد برخی رسانه‌ها را به ویژه در کشورهایی که ارتباط نزدیکی به مراکش دارند، برانگیخته است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور آماده است که کمک‌های خود را برای مراکش ارسال کند. این در حالی است که هنوز رباط به این درخواست پاسخی نداده است.

مکرون در جریان نشست خبری پس از اجلاس گروه ۲۰ در دهلی‌نو گفت: «ما تمام تیم‌های فنی و امنیتی را بسیج کرده‌ایم تا بتوانیم در وقتی که مقامات مراکشی آن را مفید بدانند، مداخله کنیم.»

تیم‌های امداد اسرائیل نیز هنوز منتظر چراغ سبز مراکش هستند.

در حالی که روابط دیپلماتیک تهران و رباط نیز از سال‌ها پیش قطع است، جمهوری اسلامی نیز پیشنهاد کمک به مراکش را مطرح کرده است.

ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جلسه هیات دولت ایران درباره زمین‌لرزه مراکش گفت که کمک به مردم این کشور «وظیفه اسلامی و انسانی» است. رئیس مجلس جمهوری اسلامی نیز از آمادگی ایران برای کمک خبر داد و وزیر خارجه و هلال احمر ایران نیز به این زلزله واکنش نشان دادند.

اما انتظار برخی کشورها برای ارسال کمک در حالی است که آرنو فریس، بنیانگذار سازمان غیردولتی «امدادگران بدون مرز» مستقر در پاریس روز یکشنبه دولت مراکش را متهم کرد که راه «تیم‌های نجات را مسدود» کرده است.

آقای فریس گفت: «ما این وضعیت انسداد را درک نمی‌کنیم و تا فردا صبح [دوشنبه] صبر می‌کنیم و اگر چراغ سبز نباشد، نمی‌رویم. معلوم است.»

زمین‌لرزه شامگاه جمعه در مراکش تاکنون ۲۱۲۲ کشته و ۲۴۲۱ زخمی برجای گذاشته است.

این زلزله با قدرت ۶.۸ درجه، قوی‌ترین زمین‌لرزه از سال ۱۹۰۰ در مراکش و مرگبارترین زلزله در این کشور طی بیش از شش دهه گذشته بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، تایمز اسرائیل، ایرنا و رادیو فردا؛ م.ت./ پ.پ./م.ا.
XS
SM
MD
LG