لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

بروجردی: خانواده سیدامامی خودکشی او را پذیرفته و درخواست کالبدشکافی نکرده‌اند


علاءالدین بروجردی مدعی است که کاووس سیدامامی با درآوردن پیراهن خود، قصد «خودکشی» داشته است.
علاءالدین بروجردی مدعی است که کاووس سیدامامی با درآوردن پیراهن خود، قصد «خودکشی» داشته است.

در حالی که وکیل خانواده سیدامامی به رادیوفردا می‌گوید که پزشکی قانونی با وجود کالبدشکافی، هنوز در مورد علت مرگ کاووس سیدامامی اعلام نظر نکرده است، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی است که خانواده آقای سیدامامی این اتفاق را پذیرفته‌اند و درخواست کالبدشکافی نکرده‌اند.

همزمان علی مطهری، نایب رئیس مجلس، که روز دوشنبه ۲۳ بهمن به همراه شماری دیگری از نمایندگان موضوع مرگ آقای سیدامامی در زندان را در نشستی با حضور «کارشناسان اطلاعات سپاه» بررسی کرده می‌گوید که توضیحات ارائه شده «ناکافی است» و «مجلس منتظر تکمیل اطلاعات خود در این زمینه است».

در گذشت کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی و فعال محیط زیست نزدیک به دو هفته پس از بازداشت، که روز شنبه توسط فرزند او افشا شد، واکنش‌های بسیاری را از جمله در میان نمایندگان مجلس ایران برانگیخته است.

رامین سیدامامی، فرزند این استاد دانشگاه، روز شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که به خانواده آقای سیدامامی خبر داده‌اند که این استاد دانشگاه که چهارم بهمن ماه بازداشت شده بود، در زندان در گذشته است، و دلیل مرگ او «خودکشی» اعلام شده است.

بعدتر دادستان تهران اعلام کرد که کاووس سیدامامی یکی از فعال محیط زیستی است که او روز شنبه از بازداشت‌شان خبر داده بود و گفت که هم آقای سیدامامی و هم دیگران اعترافاتی علیه او کرده‌اند که به «خودکشی» او انجامیده است.

روز دوشنبه اما اعلام شد که «کارشناسان اطلاعات سپاه» نهادی که آقای سیدامامی را در بازداشت داشته است، با حضور در مجلس فیلمی به نمایش گذاشته‌اند که به ادعای آنها این استاد دانشگاه را در حال اقداماتی نشان می‌دهد که از قصد احتمالی او برای «خودکشی» حکایت دارد.

به گفته علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران، مدت زمان این فیلم هفت تا هشت دقیقه است اما در آن «لحظه خودکشی مشهود نیست».

آقای مطهری اشاره‌ای به جزئیات «اقداماتی» که در این فیلم کوتاه ثبت شده نکرده است، اما علاءالدین بروجردی رئیس کمیته امنیت ملی مجلس می‌گوید این فیلم «نشان می‌دهد که کاووس سیدامامی پیراهن خود را در آورده و برای خودکشی آماده می‌شود».

اما در شرایطی که علی مطهری توضیحات ارائه شده در زمینه مرگ آقای سیدامامی را «ناکافی» خوانده است، آقای بروجردی مدعی است که «خانواده او نیز این اتفاق را پذیرفتند لذا درخواست کالبدشکافی هم نکرده‌اند».

با این حال پیام درفشان، وکیل خانواده سیدامامی، به رادیوفردا می‌گوید که «تحقیقات ناقص است، مسائل مشخص نیست، و حتی برگه معاینه جسد که در موارد فوت مشکوک و خودکشی بیانگر آن است که علت فوت چیست، هنوز توسط پزشکی قانونی صادر نشده است».

او می‌گوید که در وهله نخست باید برگه معاینه جسد صادر شود و علت فوت را ضراحتاً بیان کنند تا پس از آن بشود قدم‌های بعدی را انجام داد.

وکیل خانواده سیدامامی در عین حال می‌گوید که «پزشکی قانونی در کلیه موارد اقدام به کالبدشکافی می‌کند و نسوج [مورد نیاز] را برمی‌دارد و نمونه خون را استخراج می‌کند و بعد از کالبدشکافی جسد را تحویل خانواده متوفی می‌دهد و مشغول کارهای خود خواهد بود».

او تأکید می‌کند که پزشکی قانونی در مورد آقای سیدامامی هم کالبدشکافی را انجام داده اما هنوز برگه معاینه جسد را صادر نکرده است و معمولاً روال چنین چیزی یک ماه طول می‌کشد.

آقای درفشان می‌گوید که به همراه فرزندان آقای سیدامامی فیلمی که به نمایندگان مجلس نشان داده شده را به طور کامل دیده است، اما برای اعلام نظر باید منتظر صدور برگه معاینه بود. او همچنین با اشاره به اینکه کاووس سیدامامی جامعه‌شناس در حوزه دین بوده، اقدام خودکشی را با «ایدئولوژی» او در تضاد می‌داند.

درگذشت آقای سیدامامی که تابعیت کانادایی هم دارد، تنها مورد مرگ یکی از بازداشت‌شدگان در ماه‌های اخیر نیست و در جریان بازداشت‌های مرتبط با اعتراض‌های سراسری دی ماه هم، فعالان حقوق بشر از مرگ سه تا پنج تن از بازداشت‌شدگان در زندان‌ها خبر دادند.

در این زمینه مقام‌های قضایی تنها مرگ دو تن از بازداشت‌شدگان را تأیید کرده‌اند اما مدعی هستند که هر دو مورد «خودکشی» بوده است.

روز دوشنبه اما خبرگزاری ایلنا به نقل از یک نماینده مجلس خبر داد که بیش از ۴۰ نماینده مجلس ایران در تذکری کتبی به وزیران اطلاعات و دادگستری در کابینه حسن روحانی، خواستار رسیدگی به درگذشت چند تن از بازداشت‌شدگان در زندان‌ها در دو ماه اخیر شده‌اند.

بر اساس گفته‌های قاسم میرزایی نکویی، امضاکنندگان این نامه با اشاره به «درگذشت کاووس سیدامامی در زندان» و نیز «مرگ برخی افراد در زندان‌های مختلف کشور» خواستار «توجه ویژه» به حقوق زندانیان، بر اساس اصول ۳۲ و ۳۹ قانون اساسی شده‌اند.

این نامه مرگ آقای سیدامامی در روزهای اخیر را عامل «تشویش اذهان عمومی» و «سوءاستفاده دشمنان» توصیف کرده و خواستار آن شده که وزیران دادگستری و اطلاعات «به صورت شفاف» در مورد علت مرگ او و دیگر موارد مشابه در زندان‌های مختلف کشور، «به جامعه و مجلس پاسخ دهند».

پیشتر پس از انتشار گزارش‌ها در مورد مرگ مشکوک برخی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر نیز، برخی نمایندگان مجلس خواستار تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب در مورد مرگ بازداشت‌شدگان شدند، گرچه این درخواست هنوز به نتیجه نرسیده است.

در واکنش‌ها به مرگ کاووس سیدامامی در زندان، روز یکشنبه چهار انجمن علمی در ایران در نامه‌ای سرگشاده از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، خواسته بودند که نهادهای مسئول در مرگ کاووس سیدامامی، را ملزم به پاسخگویی کند.

پیش از آن هم کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران قوه قضائیه را مسئول مرگ آقای سید امامی، دانسته و خواستار تحقیق سازمان ملل در مورد مرگ‌های مشکوک در زندان‌های ایران شده بود.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، ایلنا، و رادیو فردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG