لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹
جو بایدن
جو بایدن

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ بایدن: برای اتحاد کشور آمده‌ام

بر اساس شمارش آرا انتخاباتی که روز سه‌شنبه، سوم نوامبر (۱۳ آبان)، برگزار شد جو بایدن رئیس ‌جمهوری جدید آمریکا اعلام شده است.

۵۰ ایالت آمریکا همراه با منطقه واشینگتن دی‌سی ۵۳۸ کالج انتخاباتی (الکتورال) دارند.

هر یک از دو نامزد انتخابات که بتواند ۲۷۰ کالج انتخاباتی را به خود اختصاص دهد در این انتخابات پیروز است و جو بایدن به این حد نصاب دست یافت.

منابع نزدیک به جو بایدن می‌گویند او پس از برگزاری مراسم سوگند یاد کردن در ۲۰ ژانویه، بلافاصله پیوستن دوباره آمریکا به پیمان اقلیمی پاریس را اعلام خواهد کرد و تصمیم دونالد ترامپ در خصوص خروج از سازمان جهانی بهداشت را لغو خواهد کرد.

در نخستین واکنش رسمی جمهوری اسلامی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران ابراز امیدواری کرده است با تغییر در کاخ سفید، سیاست‌های ایالات متحده نیز تغییر کند

۲۰:۲۳ ۱۵.۸.۱۳۹۹

پورمحمدی: «شکست» ترامپ از امدادهای الهی است

در حالی که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشور اعلام کرده‌اند نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای ایران «فرقی نمی‌کند»، دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز آنچه را «شکست ترامپ» خوانده، امداد الهی برای ایران توصیف کرده است.

مصطفی پورمحمدی
مصطفی پورمحمدی

هنوز نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام نشده، اما جو بایدن دموکرات از دونالد ترامپ جمهوری‌خواه هم در کسب آرای مجمع گزینندگان (الکترال) و هم رای مستقیم مردم جلو است.

به گزارش ایسنا، مصطفی پورمحمدی پنج‌شنبه گفته است «انتخابات آمریکا، فروپاشی سیاسی و حیثیتی را برای بزرگترین دشمن ما رقم زد. از این‌که دشمنان ما با تحقیر صحنه را ترک می‌کنند خوشحالیم و این را از امدادهای الهی می‌دانیم».

در این میان مجتبی رضاخواه، نماینده اصولگرای تهران در مجلس با انتشار توئیتی مدعی شده است که «یکی از دلایل پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶، رای ایالت میشیگان بود؛ اما این‌بار شیعیان میشیگان که چند ماه گذشته به ترور شهید سلیمانی اعتراض علنی کرده بودند، با بسیج علیه ترامپ، شکست وی در ایالت میشیگان و احتمالاً انتخابات آمریکا را کلید زدند».

او در مورد تأثیرگذاری «شیعیان میشیگان» بر انتخابات آمریکا مدرک یا توضیح بیشتری ارائه نداد.

ادعای آقای رضاخواه در حالی است که در ایالت میشیگان اختلاف رای ترامپ و بایدن بسیار اندک است و ترامپ نزدیک ۴۸ درصد آرا به دست آورده است.

۲۰:۰۶ ۱۵.۸.۱۳۹۹

ادامه درخواست دونالد ترامپ برای توقف شمارش آرا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز پنج‌شنبه بار دیگر در توئیتی خواستار توقف شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری شد. او دموکرات‌ها را به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری متهم کرده و سلامت آرا این انتخابات را زیر سوال برده اما برای ادعای خود مدرکی ارائه نکرده است.

شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در بسیاری از ایالت‌های این کشور بدون گزارش تخلفاتی عمده ادامه دارد و مقامات ایالتی می‌گویند ادعاهای وجود تخلف در شمارش آرا بی‌اساس است و تاکید می‌کنند که صندوق‌های آرا همچنان به‌ صورت قانونی شمارش می‌شوند.

در همین حال، مایکل لینک، رئیس هیئت اعزامی سازمان امنیت و همکاری اروپا برای نظارت بر انتخابات آمریکا، روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ را به خاطر تاکیدات او بر توقف شمارش آرا و «تقلب» در انتخابات، به «سوءاستفاده از قدرت» متهم کرد.

مایکل لینک در مصاحبه‌ای با نشریه آلمانی اشتوتگارتر زایتونگ، اظهارات آقای ترامپ دربارهٔ تقلب در انتخابات را «بی‌پایه» خواند و گفت مسئله «آزاردهنده» این است که او در جایگاه فرمانده کل قوا خواستار توقف شمارش آرا شده چرا که از قبل «ادعای پیروزی» کرده است.

دونالد ترامپ شامگاه سه‌شنبه بر اساس نتایج اولیه در ایالاتی مثل میشیگان و ویسکانسین اعلام پیروزی کرد، اما در نهایت با ادامه شمارش آرا، نتایج در این دو ایالت به نفع جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها تغییر کرد.

۱۹:۵۰ ۱۵.۸.۱۳۹۹

نزدیک‌تر شدن بایدن به حداقل آرای لازم کالج انتخاباتی

در نظام انتخاباتی ایالات متحده، تعداد ۵۳۸ رأی به عنوان آرای مجمع گزینندگان (کالج الکترال یا کالج انتخاباتی) برای ایالت‌ها مقرر شده است. در این سیستم، هر نامزدی که حداقل به ۲۷۰ رأی مجمع گزینندگان برسد برنده انتخابات است.

جو بایدن در آخرین ساعات روز چهارشنبه دو ایالت میشیگان و ویسکانسین را از آن خود کرد و به شکلی چشمگیر از دونالد ترامپ جلو افتاد. او با این حساب اکنون ۲۵۳ رای کالج انتخاباتی را دارد و دونالد ترامپ ۲۱۴ رای.

اکنون شمارش آرای دونالد ترامپ و جو بایدن در ایالت‌های باقی‌مانده اختلافات کمی نشان می‌دهد.

پیروزی بایدن در هر یک از این ایالت‌ها، به جز آلاسکا، او را به آستانه ۲۷۰ رأی لازم می‌برد. کلیدی‌ترین ایالت‌های باقی‌مانده، پنسیلوانیا (۲۰ رأی الکترال)، جورجیا (۱۶ رأی)، کارولینای شمالی (۱۵ رأی) و نوادا (۶ رأی) هستند. اگر بایدن یکی از این ایالت‌ها را هم ببرد، از مرز ۲۷۰ رأی خواهد گذشت.

رأی کالج انتخاباتی چیست؟

در ایالات متحده آمریکا اگرچه مردم بصورت مستقیم نام نامزد مورد حمایت خود و معاونش را در برگه‌های رای پر می‌کنند، اما رئیس‌جمهور در واقع توسط یک گروه ۵۳۸ نفره از مقامات ایالت‌ها انتخاب می‌شود. این ۵۳۸ نفر، گزینندگان یا اعضای کالج الکترال نامیده می‌شوند.

این ۵۳۸ نماینده، هر کدام به نامزدی رای می‌دهند که بیشترین آرا را در ایالتشان کسب کرده باشد.

هر ایالت به تناسب جمعیت خود، آرای الکترال متفاوتی دارد. برای نمونه ایالت کالیفرنیا برای انتخاب رئیس‌جمهور ۵۵ رأی، تگزاس ۳۸ رأی، و نیویورک و فلوریدا هر کدام ۲۹ رأی دارند.

هر نامزدی که بتواند حداقل ۲۷۰ رای از این گروه بگیرد، حتی اگر شمار آرایی که از مردم کسب کرده پایین باشد، به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود که نمونه آن پایین‌تر بودن ۳ میلیون رای دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی کشور از رقیبش هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ بود، اما او توانست با کسب ۳۰۴ رای الکترال پیروز انتخابات شود.

۱۹:۲۰ ۱۵.۸.۱۳۹۹

ادامه افزایش مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا، چالش بزرگ برنده انتخابات آمریکا

یک روز پس از برگزاری انتخابات آمریکا که یکی از موضوعات اصلی آن شیوه مدیریت بحران کرونا توسط دولت دونالد ترامپ بود، آمار ابتلای روزانه در این کشور رکورد جدیدی به جا گذاشت.

طبق آمارهای دانشگاه جان هاپکینز روز چهارشنبه ۱۴ آبان، موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا به ۹۹ هزار و ۶۶۰ نفر رسید که رکورد جدیدی است. آمارهای این دانشگاه نشان می‌دهد که طی یک هفته اخیر موارد ابتلا رو به افزایش گذاشته و رقم متوسط روزانه آن حدود ۸۶ هزار نفر بوده که این نیز رکورد جدیدی است.

در طول هفته اخیر موارد مرگ و میر روزانه نیز ۱۵ درصد افزایش یافته و هر روز به‌طور متوسط ۸۴۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات واکنش دونالد ترامپ به بحران کرونا را به شدت مورد انتقاد قرار داده و سیاست‌های دولت او را مسئول بخش اعظم موارد مرگ و میر و ابتلا به ویروس می‌داند. رقم مرگ و میر در آمریکا ۲۳۳ هزار نفر و موارد ابتلا بیش از ۹ میلیون نفر است.

دونالد ترامپ که این بحران را کم‌اهمیت جلوه داده و گفته است بیماری کووید-۱۹ از سرماخوردگی معمولی بدتر نیست همواره تاکید داشته که دولت او شیوع ویروس کرونا را به خوبی مدیریت کرده است.

در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقابله با بحران کرونا اولین چالش مهم دولت او خواهد بود.
برنده انتخابات هنوز مشخص نشده ولی همزمان با شمارش آخرین آرا به نظر می‌رسد که آقای بایدن پیشتاز است.

۱۸:۱۹ ۱۵.۸.۱۳۹۹

کاهش امید دموکرات‌ها به تشکیل اکثریت در سنای آمریکا

با افزایش رای جمهوری‌خواهان برای ورود به سنای آمریکا، امید دموکرات‌ها به تشکیل اکثریت در سنا کم‌رنگ‌تر شده است.

میچ مک‌کانل، سناتو پرنفوذ و رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا، نسبت به پیروزی دوباره خود از ایالات کنتاکی امیدواری محتاطانه‌ای اعلام کرده، اما می‌گوید هنوز مطمئن نیست دوباره رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان باقی بماند یا نه.

آقای مکانل می‌گوید «منتظر داوری مردم آمریکای هستیم».

تاکنون دموکرات‌ها ۴۶ کرسی سنا را در مقابل ۴۸ کرسی جمهوری‌خواهان به دست آورده‌اند. جناح اکثریت سنا باید حداقل ۵۱ کرسی در اختیار داشته باشد.

پیشتر دموکرات‌ها پیش‌بینی می‌کردند به اکثریت ۵۳–۴۷ جمهوری‌خواهان در سنا پایان دهند. امید آنها بیشتر به از بین رفتن محبوبیت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی کشور از جناح جمهوری‌خواه بود، اما نتایج انتخابات سنا با نظرسنجی‌هایی که قبلاً انجام شده بود، تفاوت قابل توجهی دارد.

البته هنوز فرایند شمارش آرا ادامه دارد، اما باخت دموکرات‌ها از ایالت آیووا تا ایالت مِین امید آنها را برای کسب اکثریت سنا به رغم کارزارهای سنگین انتخاباتی کاهش داده است.

۱۳:۰۹ ۱۵.۸.۱۳۹۹

روحانی: آقایی که در کاخ سفید بود، در دوران کرونا بی‌رحمانه تحریم را تشدید کرد

همزمان با اعلام پیشتازی جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، حسن روحانی، رئیس ‌‌جمهور ایران، ‌روز پنج‌شنبه، ۱۵ آبان، برای چندمین بار تأکید کرد که مهم نیست دولت ایالات متحده دست چه کسی باشد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی در مراسم افتتاح «طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی کشور» گفت: «نتیجه انتخابات آمریکا امشب یا فردا مشخص می‌شود و این‌که دولت دست هر کسی باشد مهم نیست، زیرا دولت آن‌ها در برابر ملت ما تسلیم می‌شود.»

اما با وجود آن که هنوز نتیجه انتخابات آمریکا مشخص نیست، حسن روحانی روز پنج‌شنبه طوری سخن گفته است که گویی نتیجه مشخص است و دونالد ترامپ از کاخ سفید رفتنی.

حسن روحانی امروز با بیان این‌که سختی‌های سه سال گذشته در تاریخ ایران نظیر نداشته گفت: «آن آقایی که در کاخ سفید بود، در دوران کرونا بی‌رحمانه تحریم و جنگ را تشدید کرد. آن‌ها به هیچ اصول انسانی، حقوق بشری و قوانین بین‌المللی پایبند نبودند.»

۱۱:۵۹ ۱۵.۸.۱۳۹۹

افزایش تنش در برخی از نقاط آمریکا در میانه انتظار برای نتیجه انتخابات

در حالی که در چهار ایالت کلیدی آمریکا شمارش آرا هم‌چنان ادامه دارد، گزارش‌ها از افزایش تنش در میان رای‌دهندگان در هر دو جناح حکایت دارد.

جو بایدن در آخرین ساعات روز چهارشنبه دو ایالت میشیگان و ویسکانسین را از آن خود کرد و به شکلی چشمگیر از دونالد ترامپ جلو افتاد.

اکنون آقای بایدن ۲۵۳ رای کالج انتخاباتی را دارد و آقای ترامپ ۲۱۴ رای.

حال هر دو نامزد و طرفداران آنها در انتظار نتیجه شمارش در چهار ایالت آریزونا، جورجیا، پنسیلوانیا و نوادا هستند.

در همین حال همزمان با اصرار رئیس جمهور آمریکا بر وجود مشکلاتی در روند شمارش آرا بدون آن که شواهدی از این امر ارائه دهد، طرفداران او در دو شهر دیترویت و فینیکس در مقابل مراکز شمارش رای جمع شدند و دست به اعتراض زدند.

همزمان هزاران مخالف آقای ترامپ در چندین شهر در گوشه و کنار آمریکا گرد هم آمدند و خواستار شمارش سریع آرا شدند.

ستاد انتخاباتی رئیس جمهور در میشیگان خواستار توقف شمارش آرا و در ویسکانسین خواستار بازشماری بخشی از آرا شده است.

۰۵:۵۳ ۱۵.۸.۱۳۹۹

راه‌اندازی وب‌سایت تیم انتقال قدرت

شبکه فاکس‌نیوز گزارش داده است در حالی که شمارش آرا ادامه دارد، ستاد انتخاباتی جو بایدن، وب‌سایتی برای تیم انتقال قدرت راه‌اندازی کرده است.

پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، نامزد پیروز تیمی را مسئولیت انتقال قدرت از رئیس‌جمهور فعلی به رئیس‌جمهور منتخب را به عهده خواهد داشت.

۰۴:۵۷ ۱۵.۸.۱۳۹۹

«پیروزی» سناتور دموکرات در ایالت میشیگان

رسانه‌ها پیش بینی کردند که سناتور دموکرات گری پیتر در برابر رقیب جمهوری‌خواه جان جیمز به پیروزی می‌رسد و کرسی خود را در سنا حفظ می‌کند.

گری پیتر هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که با انتخاب مجدد خود «افتخار می‌کند» و تمامی تلاش خود را برای خدمت به شهروندان این ایالت متمرکز خواهد کرد.

۰۴:۰۷ ۱۵.۸.۱۳۹۹

درخواست ستاد ترامپ برای توقف شمارش آرا در جورجیا

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ برای جلوگیری از شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در ایالت جورجیا شکایتی رسمی به دادگاه ارائه کرد.

ستاد انتخاباتی ترامپ همچنین پیشتر شکایت‌هایی برای توقف شمارش آرا در ایالت‌های میشیگان و پنسیلوانیا ارائه کرده است.

شمارش آرایی که از طریق پستی ارسال شده‌اند در این ایالت ها بعد از انتخابات آغاز شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG