لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

لاوروف: روسیه با آمریکا بر سر ایران معامله نمی‌کند


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه در سخنرانی در مسکو گفت: « روابط مسکو- واشینگتن در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، در مسیر مثبتی گام برمی‌دارد اما در عین حال اضافه کرد که کرملین هیچ گونه به گفته او معامله‌ای را از جمله توافق بر سر افزایش فشار بر ایران نخواهد پذیرفت.»

به گزارش آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف از اینکه مناسبات مسکو و دولت جدید واشنگتن رو به توسعه است، ابراز خرسندی کرد. او همچنین افزود: « برای مدت مدیدی، اعتماد بین روسیه و آمریکا دستخوش چالش‌هایی شد و زمان می‌برد که بازسازی شود؛ اما دو کشور اکنون در مسیری درستی قرار گرفته‌اند.»

روابط روسیه و آمریکا، در زمان جورج بوش رییس جمهوری سابق ایالات متحده، به پایین‌ترین سطح خود پس از دوران جنگ سرد، رسیده بود.

این تیرگی روابط بیشتر بر سر اختلافاتی از جمله نارضایتی‌های روسیه بر سراستقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای مرکزی بوده است.

این در حالی است که هفته گذشته باراک اوباما در لندن با همتای روسی خود، دمیتری مدودیف دیدار کرد و در آن دیدار بر لزوم اقدامی عاجل در مورد کاهش تسلیحات هسته‌ای تاکید شد.

مقام‌های روس امیدوارند که اوباما، طرح دولت پیشین کاخ سفید مبنی بر استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک را کنار بگذارد.

رییس جمهوری کنونی ایالات متحده تاکنون اشاره‌ای در این مورد که چگونه طرح سامانه موشکی در شرق اروپا را پیش خواهد برد، نکرده است اما آنگونه که جو بایدن، معاونش گفته است، این سامانه باید مقرون به صرفه و موثر باشد.

باراک اوباما ماه گذشته گفت که در صحبتی که با مقام‌های کرملین داشته، به آنها گفته است که «چشم پوشی ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای، نیاز آمریکا را در عملی کردن طرح سپر موشکی در شرق اروپا کاهش خواهد داد.»

آمریکا و غرب ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد ولی ایران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.

در همین حال دمیتری مدودیف گفته است که مسکو با واشینگتن در زمینه برخورد با بن بست هسته‌ای تهران همکاری خواهد کرد، اما رییس‌جمهوری روسیه، هر گونه معامله‌ای را بر سر طرح سپر موشکی و مسئله ایران رد کرد.

مدودیف و اوباما، در بیانیه مشترکی پس از دیدار لندن اعلام کردند که ایران باید اعتماد بین المللی را در مورد صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای خود جلب کند.

مقام آمریکایی همواره عنوان کرده‌اند که هدف از ایجاد یک سپر دفاع ضدموشکی در اروپای مرکزی ، تهدید ناشی از برنامه موشکی و اتمی ایران است.
XS
SM
MD
LG