لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

وکیل توماج صالحی بازداشت مجدد این خواننده معترض را «خلاف قانون» دانست


توماج صالحی
توماج صالحی

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، روز پنجشنبه ۹ آذر به بازداشت مجدد این خواننده معترض ایرانی اعتراض کرده و گفته است موکلش در ویدئویی که اخیرا منتشر کرده، کذب نگفته است.

این وکیل دادگستری همچنین قرار بازداشت موقت آقای صالحی را «خلاف قانون» توصیف کرده است.

حساب‌های کاربری توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که به تازگی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود، از بازداشت خشونت‌آمیز او به دست شماری از مأموران لباس‌شخصی مسلح در شهر بابل خبر داده‌اند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، نیز با تایید بازداشت آقای صالحی در روز پنج‌شنبه، گزارش داد که او به خاطر «اظهارنظر‌های کذب و بدون سند که در فضای مجازی منتشر کرد به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» بازداشت شد.

آقای صالحی در بخشی از ویدئوی شرح شکنجه‌ها در زمان بازداشت، گفته بود که علیه اداره کل اطلاعات اصفهان شکایت کرده است.

خبرگزاری میزان مدعی شده است که بررسی پرونده قضایی اخیر او و استعلام از مراجع قضایی نشان می‌دهد نه این فرد و نه وکیلش تاکنون هیچ شکایتی از ضابط و یا قضات پرونده ثبت نکرده‌اند.

آقای رئیسیان روز پنج‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، با رد ادعای خبرگزاری میزان گفته است شکایت از اداره کل اطلاعات استان اصفهان به‌عنوان ضابط پرونده ثبت شده و در شعبه ١۴ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است، پس توماج کذبی نگفته است.

او همچنین از نحوه بازداشت آقای صالحی انتقاد کرده و این پرسش را مطرح کرده که آیا «برای اتهام نشر اکاذیب، جلب سیار صادر می‌کنند و به شهرستان‌های دیگر نیابت قضایی بدون ابلاغ و احضار اولیه اعطا می‌کنند؟»

وکیل توماج هم‌زمان به روزنامه شرق گفته است که همراه با او، دو نفر دیگر نیز بازداشت شده و همه آن‌ها به مکان نامعلومی برده شده‌اند.

آقای رئیسیان این سوال را مطرح کرده که «اگر توماج در ویدئوی اخیر کذب گفته است چرا آنان که امروز همراهش بودند نیز بازداشت شده‌اند؟ و اگر اتهام او نشر اکاذیب است، چرا برای چنین اتهامی قرار بازداشت موقت صادر شده است».

بهمن دارالشفایی فعال رسانه‌ای نیز با انتشار متن ماده ۲۳۷ آیین دادرسی کشوری درباره موارد صدور بازداشت موقت، گفته است اتهامات توماج صالحی مشمول هیچ کدام از شرایط قرار بازداشت موقت نمی‌شود.

توماج صالحی در اولین ویدئویی که پس از آزادیش منتشر کرد گفت در زمان بازداشت به گردن او آمپولی تزریق شده که به احتمال زیاد «آدرنالین» بوده تا «در زمان شکنجه بیهوش نشوم و درد را تا اوج آن تحمل کنم».

این خواننده معترض گفته است: «در زمان بازداشت دست و پای من را شکستند و به صورت و سر من بسیار ضربه زدند. سعی کردم با دستانم جلوی ضربه‌ها را بگیرم که انگشتانم شکست.»

او می‌گوید به همین دلیل باید دست و پای خود را جراحی کند.

با استفاده از توئیت‌های امیر رئیسیان و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG