لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

نشست «کلاب‌هاوس» با موضوع حصر خانگی رهبران جنبش سبز با تهدید مقامات امنیتی لغو شد


از راست به چپ؛ میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی که از آن‌ها با عنوان رهبران جنبش سبز نام برده می‌شود
از راست به چپ؛ میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی که از آن‌ها با عنوان رهبران جنبش سبز نام برده می‌شود

بنابر گزارش‌ها یک نشست مجازی با موضوع «حصر خانگی رهبران جنبش سبز» در پی تهدید مقامات امنیتی در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس لغو شده است.

نشست «چهارهزارمین روز حصر غیرقانونی رهبران جنبش سبز» قرار بود روز یک‌شنبه، ۱۰ بهمن در کلاب‌هاوس با میزبانی فعالان داخل کشور برگزار شود، اما به نوشته «کلمه» نیروهای امنیتی در تماس با برگزارکنندگان این نشست گفته‌اند که «جنبش سبز» که حکومت ایران از آن با عنوان «فتنه» نام می‌برد، «خط قرمز نظام» است و تهدید کرده‌اند که با برگزارکنندگان آن برخورد خواهند کرد.

اردشیر امیرارجمند، تقی کروبی، علیرضا رجایی، علیرضا بهشتی شیرازی و مرتضی کاظمیان از جمله سخنرانان این برنامه اعلام شده بودند.

در روزهای اخیر مشاوران میرحسین موسوی به مناسبت چهارهزارمین روز حصر خانگی رهبران جنبش سبز در بیانیه‌ای این حصر را «غیرقانونی، غیراخلاقی و ظالمانه» خوانده و خواستار پایان دادن به آن شدند.

در این بیانیه که نهم بهمن منتشر شده، رفع حصر نه حل یک مسئله شخصی، بلکه نشانه‌ گره‌گشایی از «یک معضل ملی» عنوان شده که در سال‌های گذشته موجب «شکاف عمیق بی‌اعتمادی میان حاکمان و شهروندان»، «سلب امید از صندوق‌های رأی»، «فرار سرمایه‌های اقتصادی» و «مهاجرت کرور کرور سرمایه‌های انسانی» از کشور شده است.

جمعی از کارمندان دفتر آخرین نخست‌وزیر ایران، میرحسین موسوی نیز به همین مناسبت با انتشار پیامی، از حصر خانگی رهبران جنبش سبز به‌عنوان«طولانی‌ترین مدت حصر خانگی در سده‌های اخیر این مرز و بوم» نام برده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند که هم‌زمان با تغییر سیاست خارجی به حل این مشکل مهم داخلی نیز بپردازند.

تعطیلی یک اتاق در کلاب‌هاوس با فشار وزارت اطلاعات!
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:27 0:00

انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ با معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان نامزد پیروز به پایان رسید ولی مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد دیگر، نتایج این انتخابات را رد کرده و آن را ناشی از «تقلب» و «مهندسی آراء» دانستند. این امر و اعتراض‌های بزرگ خیابانی پس از آن باعث شد که رهبران این جنبش از آن زمان در حصر خانگی به‌سر ببرند.

این اولین بار نیست که نهادهای امنیتی در جمهوری اسلامی دست به سانسور شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس می‌زنند.

شهریورماه هم نشست‌ هفتگی اتاق «جنبش سبز» در کلاب‌هاوس با فشار وزارت اطلاعات تعطیل شد. وب‌سایت «کلمه» از احضار حسین سربندی یکی از دست‌اندرکاران این کلاب به وزارت اطلاعات خبر داده و گزارش داده بود که تصمیم ماموران امنیتی بر توقف کامل برنامه‌های دو کلاب «جنبش سبز» و همچنین کلاب «دغدغه‌های ایران» است.

مریم یحیوی دیگر عضو این اتاق هم احضار شده و تحت بازجویی قرار گرفته است. خانم یحیوی را تهدید کرده بودند که در صورت ادامه فعالیت این اتاق مجازی، حکم ۵ سال زندان او را به اجرا خواهند گذاشت.

روز ۲۹ آذرماه نیز خبر رسید که اتاق گفت‌وگوی «میدان آزادی» در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس با فشار و تهدید وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تعطیل شده است.

حسین رزاق، از موسسان این اتاق مجازی، در آن تاریخ در اتاق «چرا کلاب میدان آزادی توقیف شد» گفت که در جریان بازجویی‌ها به او گفته‌اند که در این اتاق در کلاب‌هاوس اعتراضات خیابانی را تئوریزه کرده‌ و مردم را ترغیب به آمدن به خیابان کرده‌اند.

در شرایط کنونی کلاب‌هاوس به یکی از مهم‌ترین شبکه اجتماعی برای ایرانیان تبدیل شده است که قدرت تولید محتوا برای رسانه‌های فارسی در فرمی جدید را دارد و این خود بر اهمیت این شبکه افزوده است.

شماری از تحلیلگران از این نوع سانسور به عنوان «فیلترینگ هوشمند» جمهوری اسلامی در این شبکه‌ اجتماعی، تلاش برای کنترل آن و در عین حال بهره‌برداری سیاسی از این ابزار نام می‌برند.

XS
SM
MD
LG