لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

رونمایی از تندیس قاسم سلیمانی در بیروت جنجال‌برانگیز شد


نصب سردیس قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، در بیروت جنجال آفرید
نصب سردیس قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، در بیروت جنجال آفرید

رونمایی از سردیس قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در شهر بیروت با اعتراض بسیاری از مردم لبنان روبه‌رو شد.

این جنجال، تازه‌ترین مورد از اختلاف میان حامیان و مخالفان گروه حزب‌الله لبنان است.

سردیس برنزی قاسم سلیمانی روز سه‌شنبه ۱۶ دی توسط شهرداری منطقه غبیری، در نزدیکی فرودگاه بیروت و از پایگاه‌های مهم گروه حزب‌الله، برای يادبود نقش او در جنگ لبنان و اسرائیل نصب شده است.

بسیاری از لبنانی‌های مخالف حزب‌الله در شبکه‌های اجتماعی، مخالفت خود را با بزرگداشت یک فرمانده نظامی خارجی در پایتخت لبنان ابراز کرده‌اند.

یکی از کاربران توئیتر به نام امین ابو منصور با هشتگ «بیروت آزاد-خروج ایران» در پیام خود این اقدام را «اشغال بیروت» توصیف کرد.

گروه دیگری از کاربران، هژمونی فرهنگی گروه حزب‌الله و حکومت ایران را محکوم کردند؛ یک کاربر لبنانی-کانادایی نوشت: «این اقدام تعرض فرهنگی به لبنان است. صدها هزار لبنانی احساس می‌کنند که مورد تعرض قرار گرفته‌اند و هیچ قدرتی ندارند. تفرقه و اختلاف هر روز بیشتر می‌شود».

یک چهره رسانه‌ای نیز گفت که پس از انتقاد از نصب این مجسمه در شبکه‌های اجتماعی به مرگ تهدید شده است.

در مقابل، گروهی از حامیان این اقدام نیز با هشتگ «سلیمانی یکی از ماست» نظرات خود را در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داده‌اند.

کشته شدن قاسم سلیمانی همراه با ابومهدی المهندس، از فرماندهان شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت حکومت ایران، در حمله پهپادی آمریکا در ۱۳ دی‌ پارسال، به تنش‌ها در منطقه دامن زد و ایران و آمریکا را به مرز درگیری نظامی مستقیم کشاند.

در پی این واقعه، گروه‌های مورد حمایت ایران در سطح منطقه، از جمله شبه‌نظامیان شیعه عراق خواستار خروج نیروهای آمریکا شدند و تهدید کردند که به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی به نیروها و اهداف آمریکایی حمله خواهند کرد.

اختلاف‌نظر عمیق بر سر نصب سردیس قاسم سلیمانی در بیروت، بازتاب‌دهنده شکاف‌های عمیق در لبنان است؛ کشور کوچکی که گفته می‌شود در سال‌های اخیر، بیش از گذشته با ایران همسو شده و از کشورهای عربی و غرب فاصله گرفته است.

یک وب‌سایت خبری لبنانی نصب سردیس قاسم سلیمانی در بیروت را «نماد قیمومیت ایران» توصیف کرد که جایگزین نمادهای دهه‌های گذشته، از جمله تصاویر و سردیس‌های جمال عبدالناصر، رهبر سابق مصر و حافظ اسد، رئیس‌جمهوری سابق سوریه، شده است.

سردیس قاسم سلیمانی به ارتفاع حدودا سه متر، در میدانی واقع در خیابانی نصب شده است که نام قاسم سلیمانی را یدک می‌کشد.

این خیابان به بزرگراهی به نام آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، متصل می‌شود. این نام‌ها و نمادها، به خوبی بازتاب‌دهنده افزایش نفوذ حکومت ایران در لبنان هستند.

در روزهای اخیر، پوسترهای بزرگ قاسم سلیمانی در محلات تحت کنترل گروه حزب‌الله و بزرگراه منتهی به فرودگاه بیروت نیز نصب شده است که در مواردی خشم ساکنان این محلات را برانگیخته است.

به گزارش یک شبکه تلویزیونی محلی، روز یک‌شنبه، افراد ناشناس یک بیلبورد قاسم سلیمانی را در یکی از بزرگراه‌های استان بقاع در شرق لبنان آتش زدند.

روز دوشنبه نیز افراد ناشناس تعداد دیگری از پوسترهای قاسم سلیمانی را در ناحیه «نهرالکلب» در شمال بیروت به آتش کشیدند و به جای آن، تصاویری از بشیر جمیل، یکی از رهبران مسیحیان مارونی و رئیس‌جمهوری منتخب لبنان را نصب کردند که در سال ۱۹۸۲ ترور شد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG