لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

نجیب میقاتی، میلیاردر لبنانی، مأمور تشکیل کابینه جدید شد


نجیب میقاتی پیش از این دو بار نخست‌وزیر لبنان بوده است
نجیب میقاتی پیش از این دو بار نخست‌وزیر لبنان بوده است

گزارش‌ها حاکی است میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، روز دوشنبه چهارم مرداد، نجیب میقاتی را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور عهده‌دار تشکیل کابینه کرد.

آقای میقاتی روز دوشنبه در رایزنی‌ با پارلمان این کشور موفق شد که رای ۷۳ نماینده از ۱۱۸ نماینده را به‌دست آورد.

نجیب میقاتی یک تاجر میلیاردر است که پیش از این دو بار نخست‌وزیر لبنان بوده است؛ نخستین بار در سال ۲۰۰۵ و دومین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی.

تصمیم برای مامور کردن او برای تشکیل کابینه پس از آن گرفته می‌شود که سعد حریری، دومین نامزد تشکیل دولت لبنان ظرف ۱۲ ماه گذشته، در تشکیل کابینه ناکام ماند و روز ۲۴ تیرماه جاری از سمت خود استعفا داد.

آقای میقاتی پس از تأیید بیشتر احزاب سیاسی لبنان و همچنین گروه قدرتمند حزب‌الله مورد حمایت ایران، برای این منصب درنظر گرفته شد. نخست‌وزیران سابق اهل سنت لبنان، از جمله سعد حریری نیز نجیب میقاتی را تأیید کرده‌اند.

نجیب عزمی میقاتی تحصیل‌کرده دانشگاه آمریکایی بیروت، آکادمی اروپایی مدیریت در فرانسه و دانشگاه هاروارد در آمریکا و مؤسس مجموعه «اینوست کام» است که یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی عربی و منطقه‌ای به‌شمار می‌رود.

لبنان مدت‌ها است که دچار بحران سیاسی و اقتصادی شدیدی شده است و رهبران این کشور طی یک سال گذشته همواره یکدیگر را مقصر بحران‌های کشور معرفی می‌کنند.

واحد پول لبنان، پوند، ظرف دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده که باعث تشدید فقر و کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور شده است.

میشل عون که در سال ۲۰۱۶ از سوی پارلمان لبنان برای یک دوره شش ساله به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد، از متحدان گروه حزب‌الله مورد حمایت ایران است. آقای عون با فهرست سعد حریری برای تشکیل کابینه مخالفت کرده بود.

دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسان دیاب در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شد و یا به شدت آسیب دیدند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۲۴ تیرماه به دنبال انصراف سعد حریری از مأموریت تشکیل کابینه، گفت رهبران سیاسی لبنان فرصت ۹ ماه گذشته را هدر دادند.

او تأکید کرد که اقتصاد لبنان درحال سقوط آزاد است و دولت فعلی قادر نیست خدمات اساسی را به روشی مطمئن به مردم ارائه کند و از رهبران سیاسی لبنان خواست تا «فوراً» اختلافات را کنار گذاشته و دولتی تشکیل دهند که به مردم لبنان خدمت کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و آسوشیتدپرس/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG