لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۰

هواپیمایی لبنان گزارش فاکس‌نیوز در مورد ایران را تکذیب کرد


سازمان هواپیمایی کشوری لبنان گزارش شبکه فاکس‌نیوز در خصوص «تشدید» تلاش ایران در قاچاق جنگ‌افزار و فناوری نظامی برای حزب‌الله را رد کرد.

این سازمان تأکید کرد که هواپیمای ایرانی که در روزهای اخیر در لبنان فرود آمده، بر خلاف ادعای آن شبکه، حامل سلاح و فناوری نظامی نبوده‌است.

شبکه تلویزیونی آمریکایی فاکس‌نیوز روز جمعه ۲۷ مهر گزارش داد که یک بوئینگ ۷۴۷ شرکت ایرانی «فارس ایر قشم» سه‌شنبه ۲۴ مهر ابتدا از تهران به دمشق رسید و چهارشنبه، با «فناوری‌های نظامی پیشرفته» برای حزب‌الله، در فرودگاه بین‌المللی «رفیق حریری» در بیروت به زمین نشست.

اما خبرگزاری رسمی لبنان شنبه ۲۸ مهر با انتشار واکنش سازمان هواپیمایی شهروندی این کشور، افزود که پرواز هواپیمای ایرانی یک پرواز عادی بوده‌است. این سازمان از رسانه‌ها خواست در انتشار چنین گزارش‌هایی دقت نشان دهند.

سازمان هواپیمایی کشوری لبنان تأکید کرد که هواپیمای ایرانی ساعت هفت و نیم شامگاه چهارشنبه همراه با ۷۴ تن دام زنده صادراتی لبنان برای قطر، بر اساس مجوزهای رسمی آن امیرنشین، به سوی دوحه پرواز کرد و بعد از نیمه‌شب در دوحه فرود آمد.

هواپیمای «فارس ایر قشم» بعد از توقفی چند ساعته در دوحه، ساعت شش و نیم عصر پنج‌شنبه به تهران بازگشت.

«فارس ایر قشم» پیشتر نیز در مظان اتهام انتقال نیرو و تجهیزات سپاه پاسداران برای حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه بوده و چند هواپیمای آن زیر تحریم است.

این شرکت هواپیمایی خصوصی ایرانی در مسیر تهران-دمشق پروازهای متعدد دارد اما به گزارش فاکس‌نیوز، مسیر پرواز سه‌شنبه هواپیمای آن «غیرعادی» بود و سه ساعت بعد از فرود در دمشق به بیروت رسید.

فاکس نیوز گزارش خود را با استناد به «منابع اطلاعاتی آمریکا و غرب» منتشر کرده و افزوده بود که ایران از جمله تجهیزات موقعیت‌یاب (جی‌پی‌اس)، برای دقیق‌تر کردن راکت‌های حزب‌الله، برای این متحد خود فرستاده‌است.

عاموس یادلین، یک مقام ارشد پیشین اطلاعات نظامی اسرائیل، جمعه‌شب به فاکس‌نیوز گفت که کشورش «مصمم است نگذارد که هیچ سلاحی از ایران به سوریه و لبنان برسد».

اسرائیل پیشتر تأیید کرده که در یک دوره کوتاه، بیش از ۲۰۰ بار با هدف رویارویی با آنچه که «خطر ناشی از تثبیت حضور نظامی ایرانی و هم‌پیمانانش در منطقه» می‌نامد، سوریه را بمباران کرده‌است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هفته گذشته در سخنرانی در گشایش دوره جدید زمستانی مجلس کشورش، ضمن تأکید بر اینکه اسرائیل به حمله به اهداف ایرانی در سوریه و منطقه ادامه خواهد داد، به‌طور سربسته گفت «درست همین الان داریم این کار را می‌کنیم». اما توضیح بیشتری نداد.

فاکس‌نیوز پیشتر نیز دو پرواز شرکت «فارس ایر قشم» در مسیر تهران- دمشق در روزهای ۱۸ تیر و ۱۱ مرداد امسال را «مشکوک» گزارش کرده بود.

به گزارش رسانه اسرائیلی وای.نت، پس از فرود یکی از این پروازها در دمشق، گزارش‌هایی در خصوص حمله اسرائیل به این فرودگاه منتشر شد.

نتانیاهو ماه گذشته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که حزب‌الله سایت‌های موشکی در اطراف بیروت دارد و ایران کارخانه‌های تولید موشک‌های دقیق برای حزب‌الله در لبنان برپا کرده‌است.

اما جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان، سفیران ۷۰ کشور در بیروت را به بازدید از سایت‌های مزبور برد تا «دروغین بودن ادعای نتانیاهو» را ثابت کند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، هفته گذشته گفت که سیاست این جنبش در برابر این گزارش‌ها «ابهام عمدی» است؛ نه تأیید و نه تکذیب می‌کند.

وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات نتانیاهو گفته بود که این افتراها نشان «تشدید جنگ روانی» از سوی «کانون‌های ضد ایرانی و معاند» است.

در آستانه بازگشت دور تازه تحریم‌های آمریکایی علیه تهران، همه شواهد نشان می‌دهد که تمامی پروازهای ایران، از جمله پروازهای مسافری این کشور، به دقت زیر رصد سازمان‌های اطلاعاتی منطقه و آمریکا قرار گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG