لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

خشم و سرخوردگی معترضان لبنانی از حزب‌الله و حسن نصرالله


یک معترض لبنانی ماکت‌هایی از حسن نصرالله و جبران باسیل وزیر خارجه پیشین را که به طور نمادین به دار آویخته شده‌اند در دست دارد.
یک معترض لبنانی ماکت‌هایی از حسن نصرالله و جبران باسیل وزیر خارجه پیشین را که به طور نمادین به دار آویخته شده‌اند در دست دارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی جمعه ۱۷ مرداد هر گونه ارتباط سازمان خود را با بندر و لنگرگاه بیروت و به ویژه انبار شماره ۱۲ که انفجار دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در آن به ویرانی نیمی از بیروت منجر شد، با قاطعیت تکذیب کرد.

اما به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های منطقه، تظاهرکنندگان لبنانی که در آخر هفته گذشته از روی سرخوردگی ناشی از عمق فاجعه اخیر به خیابان‌ها ریختند، حالا بیش از گذشته علیه حزب‌الله شعار می‌دهند و این سازمان را در مصیبت وارده به کشورشان متهم می‌دانند.

نگاهی به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی لبنانی‌ها نیز مؤید تشدید کارزار علیه حزب‌الله است هر چند که لبنانی‌ها علیه سایر سیاستمداران و دولتمردان کنونی و پیشین و «کل نظام فاسد» شعار می‌دهند و سر به شورش برداشته‌اند.

انفجار مهیب عصر سه‌شنبه ۱۴ مرداد در بیروت حدود ۱۶۰ کشته، ده‌ها مفقود، پنج هزار زخمی و ویرانی‌هایی کم‌سابقه برجای گذاشته است.

حسن نصرالله تأکید کرده بود که «حزب‌الله اصولاً چه در گذشته و چه حال نقشی در مدیریت بندر و انبارهای لنگرگاه نداشته و ندارد».

او از پیشنهاد انجام تحقیق از سوی ارتش لبنان نیز به عنوان نهادی که بیش از نهادهای دیگر حاکمیتی مورد اعتماد مردم لبنان است، حمایت کرد و این را نیز گفت که نتایج یک تحقیق واقعی درستی سخن او را نشان خواهد داد.

حسن نصرالله از سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز که ۱۶ مرداد از بیروت ویرانه بازدید کرد، استقبال کرد و با احترام از تلاش فرانسه برای کمک به لبنان سخن گفت.

اظهارات نرم حسن نصرالله در مورد فرانسه و آقای مکرون در حالی بود که برخی از ساکنان منطقه مسیحی‌نشین بیروت در بازدید رئیس‌جمهور فرانسه فریاد می‌زدند ما را از دست حزب‌الله و کلیت نظام فاسد نجات بده.

بر اساس برخی گزارش‌ها، امانوئل مکرون در دیدار با شماری از مهره‌های لبنانی که به سفارت فرانسه دعوت شده بودند، با حسن رعد، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب‌الله، گفت‌وگویی جداگانه داشت.

اما به نوشته نیوزویک، خشم بخشی از لبنانی‌ها در بحران جاری به شدت متوجه این سازمان و عملکرد آن است.

عکسی مونتاژ شده در شبکه‌های اجتماعی لبنان با این طعنه که حزب‌الله «عامل» انفجارهای مهیب بیروت است

لبنانی‌ها در تظاهرات دو سال اخیر در اعتراض به وضع اقتصادی و معیشتی و سو مدیریت مسئولان هر از گاهی علیه حزب‌الله و ایران نیز شعارهایی داده و اعتراض کرده بودند اما به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بین‌المللی، خشم از حزب‌الله در تظاهرات روزهای اخیر ابعاد تازه‌ای گرفته است.

مخالفان حزب‌الله می‌گویند مواد انفجاری حزب‌الله، بشکه باروت پنهان زیر خاک لبنان است و سخنان سران این سازمان که حزب‌الله از ملت و خاک لبنان دفاع می‌کند درست نیست.

تظاهرکنندگان در تظاهرات شنبه ۱۸ مرداد تصاویر حسن نصرالله را نیز در کنار میشل عون، رییس جمهوری لگدمال کرده و عروسک‌هایی به شکل آندو را «اعدام» کردند.

ماکت‌هایی از «اعدام» نمادین ماکت‌های حسن نصرالله و دیگر مقامات لبنان در دست معترضان لبنانی
ماکت‌هایی از «اعدام» نمادین ماکت‌های حسن نصرالله و دیگر مقامات لبنان در دست معترضان لبنانی

در شبکه‌های اجتماعی لبنانی نیز کارزار مخالفان حزب‌الله تشدید شده است.

حمایت اکثریت این کاربران از جناح ۱۴ مارس و ملی‌گرایان لبنانی که طرفدار بهبود رابطه با غرب و منزوی کردن حزب‌الله و «کوتاه کردن دست آن از اداره لبنان» هستند، مشهود است.

بها حریری، برادر سعد حریری نخست‌وزیر اسبق، یکی از نخستین چهره‌های لبنانی بود که گفته بود حزب‌الله با ماده نیترات آمونیوم ارتباط دارد. به گفته او، «روشن است که حزب‌الله مسئول بندر و آن انبار بود». اما حامیان حسن نصرالله با پرتاب سنگ و لنگه کفش به سوی سعد حریری زمانی که از ویرانه‌ها بازدید می‌کرد، به این گفته بها حریری واکنش نشان دادند.

کاربرانی در فضای مجازی تصاویر حسن نصرالله را در سخنرانی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، فرماندهان ایرانی و عراقی از «محور مقاومت» با نطق روز جمعه دبیرکل حزب‌الله مقایسه کرده و نوشته‌اند او بعد از کشته شدن «تروریست‌ ایرانی» اشک می‌ریخت اما در فاجعه اخیر خونین لبنان لبخند بر لب دارد.

نزار زکا، لبنانی ساکن آمریکا نیز که سال‌ها در حبس جمهوری اسلامی ایران در زندان اوین بود، در توئیتی این مقایسه را بازنشر کرده است.

حزب‌الله به ویژه بعد از جنگ تابستان ۲۰۰۶ با اسرائیل، تاکید دارد که برای دفاع از آب و خاک و منافع و ملت لبنان فعالیت می‌کند و حمایت شیعیان و بخش‌های دیگری از لبنانی‌ها از او و سازمانش کماکان ادامه دارد.

جنگ 14 سال پیش ویرانی‌های گسترده‌ای در لبنان به بار آورد و بیش از دو هزار و ۴۰۰ تن نیز در طرف لبنانی کشته شدند.

اما با وجود این در پایان آن جنگ حمایت از حزب‌الله و دبیرکل آن در افکار عمومی لبنانی‌ها و در بخشی از دنیای عرب در اوج بود.

کاربرانی در شبکه‌های اجتماعی لبنان با انتساب فاجعه اخیر به حزب‌الله، ویرانی اخیر در کشورشان را بسیار وسیع‌تر از بهای جنگ سال ۲۰۰۶ می‌نامند. دیما صادق، روزنامه‌نگار شیعی مخالف حزب‌الله نوشته است «حتی اسرائیل، کشور دشمن، بلایی را که حزب‌الله بر سر لبنان آورد، با ما نکرد».

شبکه‌هایی مانند ام‌تی‌وی که از حامیان جناح المستقبل هستند، با انتشار گزارش‌هایی در این زمینه که نیروهای حزب‌الله در زیر پوشش امدادگر به ویرانه‌های لنگرگاه بیروت می‌روند تا نشانه‌ها و اسناد احتمالی باقیمانده از انفجارها را در مورد ارتباط حزب‌الله با ماده نیترات آمونیوم از بین ببرند، ظن مخالفان حزب‌الله را بیشتر کرده و بر شعله خشم آنها می‌دمند. برخی از آنها این گزارش‌ها را بازنشر می‌کنند که حزب‌الله در بندر بیروت سلاح مخفی داشته است.

به گفته گزارشگران و تحلیلگران بسیاری، همین که موضوع سلاح حزب‌الله و خطرات راکت‌های پنهان آن در سراسر لبنان در کانون بحث افکار عمومی قرار گرفته، ضربه‌ای به جایگاه حزب‌الله در این کشور است.

خشم و سرخوردگی لبنانی‌ها از آن‌چه که بی‌لیاقتی تمامی مسئولین کنونی و گذشته کشورشان می‌نامند به ابعادی رسیده که شبکه لبنانی ال‌بی‌سی‌آی اعلام کرده که از این به بعد سخنرانی‌های هیچ دولتمرد و سیاستمداری را پخش نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG