لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

ادامه رویارویی حامیان حزب‌الله و امل با معترضان لبنانی؛ تیراندازی در بیروت


شماری از حامیان امل و حزب‌الله از شب یک‌شنبه وارد خیابان‌ها شده‌اند و به محل تجمعات رفته‌اند
شماری از حامیان امل و حزب‌الله از شب یک‌شنبه وارد خیابان‌ها شده‌اند و به محل تجمعات رفته‌اند

گزارش‌ها حاکی از ادامه حملات هواداران گروه‌های شیعه به معترضان در دومین شب پیاپی است. خبرگزاری دولتی لبنان می‌گوید درگیری‌ها بین هواداران سعد حریری، و حامیان حزب‌الله و امل در شب دوشنبه ۴ آذر ماه به تیراندازی کشیده شده‌است.

شب گذشته حامیان گروه‌های شیعه سوار بر موتور و مسلح به باتون رهسپار تجمع معترضان به ساختار سیاسی لبنان شده بودند که در نهایت به دخالت پلیس و نیروهای امنیتی و پرتاب گاز اشک‌آور انجامید.

پس از آن گزارش‌ها و تصاویری از ادامه حضور حامیان گروه‌های شیعه با پرچم‌های این گروه‌ها در خیابان‌های بیروت و مناطق دیگر منتشر شده بود.

رویترز به نقل از رسانه‌های محلی می‌گوید در شهر صور، واقع در جنوب لبنان، حامیان حزب‌الله و امل به چادرهای معترضان حمله کرده‌ و آن‌ها را به آتش کشیده‌اند؛ به‌طوری‌که نیروهای امنیتی وارد عمل شده و حتی اقدام به تیراندازی هوایی کرده‌اند.

  • صور

خبرگزاری آلمان نیز گزارش داده‌است که ده‌ها تن از حامیان امل و حزب‌الله سوار بر موتور در حالی‌که پرچم‌های این گروه‌ها را در دست داشتند به تجمع معترضان زده و علیه آن‌ها شعار داده‌اند. گزاش شده این افراد فریاد «شیعه، شیعه» سر داده و معترضان را «عامل آمریکا» نامیده‌اند.

رویترز در عین حال از خبرگزاری دولتی لبنان نقل کرده که در جریان برخی از رویارویی‌های روز دوشنبه بین حامیان سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی و هواداران حزب‌الله و امل در بیروت تیراندازی صورت گرفته‌است.

ویدئوی منتشرشده از سوی یکی از شبکه‌های خبری لبنان نشان می‌دهد اطراف پل «کولا» در بیروت تیراندازی‌های شدیدی صورت گرفته‌است. البته گزارشی از تلفات یا جراحت‌های انسانی منتشر نشده‌است. رویترز می‌گوید مشخص نیست چه کسی عامل تیراندازی بوده‌است.

جنبش هوادار حریری، «مستقبل»، از حامیان خود خواسته از تظاهرات خودداری کرده و از تجمعات بزرگ دوری کنند تا «ناخواسته وارد تحریکاتی که با هدف ایجاد اختلاف صورت می‌گیرد، نشوند».

  • بیروت؛ هواداران گروه‌های شیعه سوار بر موتور

اسوشیتدپرس می‌گوید درگیری‌های اخیر بین حامیان دو گروه اصلی شیعه، حامیان گروه‌های رقیب، و معترضان، نیروهای امنیتی و پلیس لبنان را در شرایط چالش‌برانگیزی قرار می‌دهد.

اعتراضات هفته‌های اخیر در لبنان، برخلاف اعتراضات هفته‌های گذشته در عراق یا اعتراضات ایران، تقریبا عاری از خشونت بوده و نیروهای امنیتی نیز تلاش کرده‌اند مانع از بروز درگیری و خونریزی شوند.

در عراق دست‌کم ۳۴۰ تن از معترضان تا کنون جان خود را از دست داده‌اند. روز گذشته سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان در اعتراضات اخیر ایران دست‌کم به ۱۴۳ نفر رسیده است. مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی تا کنون اظهار نظر مشخصی در مورد شمار قربانیان نکرده‌اند.

رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان، توئیتر/ت/خ
XS
SM
MD
LG