لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

اعتراض‌های لبنان وارد دومین هفته شد؛ اعلام آمادگی میشل عون برای دیدار با معترضان


اعتراض‌های لبنان روز پنج‌شنبه دوم آبان برای هشتمین روز پیاپی در خیابان‌های بیروت و برخی شهرهای دیگر ادامه یافت؛ همزمان میشل عون، رئیس جمهوری این کشور، برای دیدار با معترضان اعلام آمادگی کرد و از آنها خواست از اصلاحات پیشنهادی نخست وزیر حمایت کنند.

سخنان میشل عون

میشل عون روز پنج‌شنبه در سخنانی که از شبکه‌های تلویزیونی لبنان پخش شد وعده داد هر چه در توان دارد برای اجرای اصلاحات بنیادی به کار ببندد.

رئیس جمهوری لبنان با اشاره «فساد تا مغز استخوان» در کشور، وعده داد مبارزه با فساد را با جدیت دنبال کند، با نمایندگان معترضان دیدار کند و فریاد مردم در خیابان‌ها را فراموش نکند.

آقای عون همچنین در سخنان خود که نخستین واکنش او پس از اعتراض‌ها به شمار می‌رفت، به «ضرورت بازنگری در دولت فعلی» اشاره کرد؛ به نوشته رویترز، این سخنان می‌تواند حاکی از آن باشد که تغییر دولت نیز یکی از گزینه‌هاست.

رئیس جمهوری لبنان با تأکید بر اینکه اشغال خیابان‌ها و اماکن عمومی نمی‌تواند موجب تغییر نظام سیاسی شود، در عین حال از معترضان خواست از بسته پیشنهادی سعد حریری، نخست وزیر لبنان، حمایت کنند و به مسدود کردن راه‌ها و جاده‌ها پایان دهند.

پس از این سخنرانی، سعد حریری در توئیترش نوشت که در تماسی تلفنی با میشل عون، از خواست او برای «بازنگری در دولت فعلی» استقبال کرده است؛ امری که از آن به عنوان احتمال ترمیم کابینه تعبیر شده است.

واکنش منفی معترضان

با این حال خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند معترضان در خیابان‌های بیروت به درخواست میشل عون پاسخی منفی دادند و اعتراض‌ها تا شامگاه پنج‌شنبه ادامه یافت.

همزمان، شبکه بانکداری لبنان نیز اعلام کرد بانک‌های کشور همچنان تا زمانی که آرامش بازگردد بسته خواهند ماند.

بانک‌ها، مدارس و نهادهای دولتی در لبنان در یک هفته اخیر بسته بودند.

با این حال شمار زیادی از معترضان روز پنج‌شنبه همچنان در خیابان‌ها ماندند و خواستار استعفای دولت و حتی رئیس جمهور لبنان شدند؛ تصاویری از اجرای رقص سنتی دَبکه توسط معترضان نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

دستگاه قضایی لبنان روز چهارشنبه نجیب میقاتی، نخست وزیر سابق این کشور، را به اتهاماتی از قبیل «واریز اشتباهی چند میلیون دلار از یارانه مسکن به حساب او» متهم کرد؛ آقای میقاتی این اتهام را رد کرده است.

از روز چهارشنبه سربازان ارتش نیز به خیابان‌های بیروت آمده‌اند. به گزارش رویترز، با اینکه حضور ارتش در خیابان‌ها به نگرانی‌ها از وقوع درگیری دامن زده بود اما روز پنج‌شنبه شعارهای «صلح‌جویانه» معترضان خطاب به سربازان از این نگرانی‌ها کاست.

تصاویر گریستن یک سرباز نیز به طور بسیار وسیعی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

با این حال در شهر عمدتا شیعی‌نشین نبطیه، در جنوب لبنان، مأموران پلیس برای متفرق کردن معترضان از زور استفاده کردند که به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، چند تن مجروح شدند.

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند پنج تن از اعضای شورای شهر، در اعتراض به اقدام پلیس، از مقام خود استعفا کرده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و آسوشیتدپرس، توئیتر و رادیو فردا /س.ن/ج
XS
SM
MD
LG