لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

توافق عراق و لبنان برای مبادله سوخت با کالا و خدمات


ریموند قاجر، سرپرست وزارت انرژی و آب لبنان (عکس از آرشیو)
ریموند قاجر، سرپرست وزارت انرژی و آب لبنان (عکس از آرشیو)

دولت لبنان در راستای کاهش کمبود شدید انرژی٬ روز شنبه توافقنامه‌ای را با عراق برای خرید سالانه بیش از یک میلیون تن سوخت در ازای صادرات کالا و خدمات به این کشور امضا کرد.

لبنان با شدیدترین بحران اقتصادی طی دهه‌های اخیر روبه رو است که ثبات این کشور را به مخاطره انداخته است. بانک جهانی می‌گوید این بحران یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ مدرن است. واحد پول لبنان، پوند، ظرف دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده که باعث تشدید فقر و کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور شده است.

در همین حال، قطع شدن مداوم و طولانی برق، کار و زندگی مردم این کشور را مختل کرده است.

ریموند قاجر، سرپرست وزارت انرژی و آب لبنان که پس از امضای قرارداد خرید سوخت از عراق با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت، سوخت خریداری شده برای کار نیروگاه‌های تولید برق استفاده خواهد شد.

سرپرست وزارت انرژی و آب لبنان تصریح کرده است این میزان از سوخت برای چهار ماه کار این نیروگا‌ه‌ها کافی خواهد بود.

ریموند قاجر اضافه کرده است، ارزش این قرارداد در حدود ۳۰۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

وزارت نفت عراق نیر در بیانیه ای گفته است، میلیون تُن سوخت نفت کوره (مازوت) تولیدی پالایشگاه خود را به لبنان عرضه خواهد کرد.

لبنان که از اواخر سال ۲۰۱۹ با بحران شدید اقتصادی روبرو بوده است، به طور مضاعفی در تامین برق مشکل داشته است و با توجه به مشکل تامین سوخت مورد نیاز نیروگا‌ه‌های این کشور، مجبور شده است به خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده روی بیاورد.

خاموشی‌های مداوم در لبنان باعث شده است تا بسیاری از مردم این کشور برای تامین برق مجبور به استفاده از ژنراتورهای شخصی شده‌اند.

به گزارش رویترز، بیمارستا‌‌ن‌های لبنان هفته گذشته هشدار دادند، سوخت مورد نیاز ژنراتورهای آنها رو به اتمام است و این مساله جان بیماران با شرایط وخیم را در معرض خطر قرار می دهد.

با استفاده از رویترز

XS
SM
MD
LG