لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

مقام آمریکایی: اف‌بی‌ای در تحقیقات درباره انفجار بیروت مشارکت می‌کند


بر اثر انفجار مهیب در بندر بیروت بیش از ۱۷۰ نفر کشته، ده‌ها نفر مفقود و حدود ۶ هزار نفر مجروج شده‌اند
بر اثر انفجار مهیب در بندر بیروت بیش از ۱۷۰ نفر کشته، ده‌ها نفر مفقود و حدود ۶ هزار نفر مجروج شده‌اند

یک مقام آمریکایی که به لبنان سفر کرده روز پنجشنبه گفت، اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اف بی ای به تحقیقات درباره انفجار بیرون ملحق خواهد شد.

دیوید هیل، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا گفته است، لبنان از اف بی ای دعوت کرده اند که در تحقیقات در خصوص انفجار مهیب بیروت مشارکت داشته باشد.

در همین حال، رییس پارلمان لبنان در اولین جلسه این نهاد پس از انفجار در بندر بیروت که دولت را وادار به استعفا کرد، خواستار تشکیل سریع یک دولت جدید شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز نیروهای امنیتی از راهپیمایی معترضان به سوی یک تالار کنفرانس که جلسات پارلمان در آنجا برگزار شد جلوگیری کردند. بسیاری از مردم لبنان از حکومتگران و نخبگان سیاسی این کشور به شدت خشمگین هستند و آنها را مسئول وقوع انفجار و فساد، و سوء مدیریت نهادینه در کشور می دانند.

همزمان سفارت آمریکا در بیروت اعلام کرد که دیوید هیل با هدف تاکید بر انجام سریع اصلاحات مالی و ریشه کن کردن فساد در نظام حکومتی لبنان به بیروت سفر کرده است.

سفارت آمریکا در بخشی از بیانیه خود افزود: «دیوید هیل در این سفر بر تعهد آمریکا به حمایت از هر دولتی که واقعا نماینده اراده مردم باشد و اصلاحات واقعی را در دستور کار قرار دهد تاکید خواهد کرد.»

بر اثر انفجار مهیب روز سه شنبه ۱۴ مرداد که تصور می شد دلیل آن آتش سوزی در نزدیکی انبار حاوی دو هزار و هفتصد و پنجاه تن نیترات آمونیوم بوده بیش از ۱۷۰ نفر کشته، ده‌ها نفر مفقود و حدود ۶ هزار نفر مجروج شده‌اند. مقامات محلی بیروت خسارات ناشی از انفجار را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده و می گویند ۳۰۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که با وجود تمامی خطرات این مواد قابل انفجار چندین سال در بندر بیروت انبار شده بود و نهاد‌های مسئول از جمله ریاست جمهوری و نخست وزیری لبنان برای انتقال آنها هیچ کاری انجام نداده اند.

پلیس و نیروهای امنیتی قبل از شروع راهپیمایی معترضان تمامی خیابان‌ها به سمت تالار یونسکو، محل موقت برگزاری جلسات پارلمان به دلیل شیوع ویروس کرونا را مسدود کردند.

با این همه گروه کثیری از معترضان در مسیرهای منتهی به سمت این تالار تجمع کرده و در شعارها و پلاکاردها نارضایتی و خشم خود از نحوه اداره امور کشور و تمامی حکومتگران و نخبگان سیاسی را ابراز کردند. در روزهای اخیر صدها نفر در اعتراضات گسترده در شهر بیروت مجروح شده اند.

لبنان قبل از این فاجعه نیز به دلیل بحران مالی عمیق، کاهش ارزش پول، فلج شدن نظام بانکی و گرانی سرسام آور کالاها با مشکلات شدیدی روبرو بود. مذاکرات با صندوق بین المللی پول برای دریافت وام به دلیل اختلاف نظر بین دولت، بانک‌ها و سیاستمداران به بن بست رسیده است.

پارلمان در جلسه روز پنجشنبه وضعیت اضطراری را که دولت موقت اعلام کرده است تصویب کرد. درعین حال استعفای ۸ عضو پارلمان که پس از انفجار روی داد مورد تصویب قرار گرفت.

رسانه‌های دولتی لبنان گزارش دادند که نبیه بری، رییس پارلمان و یکی از سیاستمداران شاخص نظام سیاسی فرقه‌ای لبنان خواستار «تشکیل سریع دولت جدید» شد.

یک مقام ارشد گفت «آقای بری درعین حال می خواست این پیام را بدهد که برخلاف شایعات مربوط به برگزاری انتخابات زودرس پارلمان لبنان به فعالیت خود ادامه می دهد.»

دولت مستعفی لبنان به نخست وزیری حسان دیاب در ماه ژانویه و با حمایت حزب الله و متحدان آن کار خود را آغاز کرده بود. در حال حاضر حزب الله و متحدانش در پارلمان لبنان اکثریت کرسی‌ها را در دست دارند.

حزب الله علاوه بر آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی چند کشور دیگر از جمله کانادا و آلمان قرار دارد. کارشنانسان معتقدند که یکی از اهداف اقدامات دیپلماتیک کشورهای غربی پس از انفجار بیروت کاهش نفوذ سیاسی این گروه در عرصه سیاست لبنان است.

منابع: آسوشیتدپرس و رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG