لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

نبیه بری: اقدام اسرائیل منابع نفت لبنان را به خطر می‌اندازد


نبیه بری رییس پارلمان لبنان. (عکس از آرشیو)
نبیه بری رییس پارلمان لبنان. (عکس از آرشیو)

نبیه بری رییس پارلمان لبنان روز پنجشنبه ۱۸ بهمن گفت صدور جواز اکتشاف منابع نفتی در جوار یک محدوده دریایی مورد اختلاف قبل از اینکه حفاری های لبنان آغاز شود منابع نفت اين کشور را به خطر می اندازد.

آقای بری روز چهارشنبه نیز به خاطر صدور اجازه اکتشاف نفت در این منطقه اسرائیل را به نقض حریم دریایی لبنان متهم کرد. وزارت خارجه اسرائیل حاضر نشد در مورد این اتهام واکنش نشان دهد.

دولت لبنان سال گذشته جواز اولین اکتشافات نفتی در حریم دریایی این کشور را برای کنسرسیومی متشکل از شرکت ایتالیایی انی، شرکت فرانسوی توتال و شرکت روسی نوواتک صادر کرد.

این اکتشافات در دو حوزه انجام می شود که یکی از آنها در حریم دریایی مورد اختلاف با اسرائیل واقع شده است.

نبیه بری پس از ملاقات با جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا گفت :«اسرائیل با این اقدام منابع نفتی ما حتی قبل از آنکه لبنان حفاری را آغاز کند به خطر انداخته است.»

او افزود:«در نتیجه لازم است که به شرکت های دخیل از جمله انی (ایتالیایی) و دیگران هشدار دهیم و من این موضوع را با رییس جمهور فرانسه نیز در میان خواهم گذاشت.»

لبنان همراه با قبرس، سوریه، اسرائیل و مصر صاحب بخشی از منابع انرژی در شرقی ترین بخش دریای مدیترانه (دریای لوانتین) است که از سال ۲۰۰۹ تاکنون منابع بزرگ گاز طبیعی در آن کشف شده است.

لبنان گفته است به دلیل اختلاف با اسرائیل بر سر بخشی از این حریم دریایی کار اکتشاف را متوقف نخواهد کرد. ولی شرکت توتال که مجری طرح است اعلام کرده در حوالی منطقه مورد اختلاف حفاری نخواهد کرد.

این حریم دریایی مورد اختلاف به وسعت ۸۶۰ کیلومتر مربع و در جوار سه حوزه مهم از منابع انرژی لبنان واقع شده است.

سال گذشته در پی بروز تنش شدیدی بین اسراییل و لبنان که علاوه بر این موضوع احداث دیوار مرزی توسط اسرائیل و افزایش توانایی تسلیحاتی گروه حزب نیز از دلایل آن بودند مقامات آمریکایی بین دو کشور میانجی گری کردند.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG