لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

اعتراض کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به اظهارات وزیر خارجه لبنان درباره پیدایش داعش


شربل وهبه گفته است گروه داعش با حمایت برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شکل گرفت.
شربل وهبه گفته است گروه داعش با حمایت برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شکل گرفت.

اظهارات شربل وهبه، وزیر امورخارجه دولت پیشبرد امور لبنان، در خصوص حمایت کشورهای عرب از شکل گیری گروه حکومت اسلامی (داعش) خشم عربستان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس را در پی داشته است.

عربستان سعودی روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت با احضار سفیر لبنان در ریاض رسما به دولت لبنان اعتراض کرده است.

کویت، امارات و بحرین نیز دست به اقدامات مشابهی زده‌اند.

شربل وهبه شامگاه دوشنبه در مصاحبه‌ای با از تلویزیون «الحره» گفته بود که گروه داعش با حمایت برخی از کشورهای عرب خلیج فارس شکل گرفت و این گروه را در منطقه عراق و سوریه مستقر کردند.

هر چند وزیر امور خارجه لبنان نام کشور به خصوصی را مطرح نکرد، اما این اظهارات واکنش تند کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را در پی داشته است.

وزارت امور خارجه عربستان ضمن محکوم کردن اظهارات شربل وهبه، این سخنان را «اهانت» به عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری دانسته است.

امارات متحده هم با احضار سفیر لبنان و ضمن محکوم کردن اظهارات شربل وهبه، گفته است، سخنان وزیر امور خارجه لبنان علیه کشورهای حوزه خلیج فارس « شرم‌آور و نژادپرستانه» بود.

بحرین نیز با احضار سفیر لبنان در منامه گفته است که اظهارات وزیر امور خارجه لبنان با «هنجارهای دیپلماتیک» و با «روابط برادرانه» دو کشور مغایرت دارد.

دولت کویت هم اظهارات شربل وهبه را «توهین‌آمیز» دانسته و با احضار كاردار سفارت لبنان به این سخنان اعتراض کرده است.

در همین حال، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان گفته است که اظهارات شربل وهبه درباره نقش کشورهای خلیج فارس در پیدایش گروه داعش٬ بیانگر دیدگاه شخصی اوست و منعکس کننده موضع دولت لبنان نیست.

شربل وهبه که مانند میشل عون یک مسیحی مارونی است٬ نیز روز سه‌شنبه گفته است که اظهارات او را «تحریف» کرده‌اند.

رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه لبنان از متحدان گروه حزب الله محسوب می‌شوند.

اما اظهارات شربل وهبه واکنش تند سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان را به دنبال داشت.

سعد حریری با اشاره به اظهارات وزیر خارجه لبنان پرسیده است٬ آیا بحران‌هایی که کشور را در «خود غرق» کرده‌اند و تحریم‌هایی که تحمیل شده‌اند برای لبنان «کافی نیستند.»

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از سال ۲۰۱۴ میلادی با انجام حملاتی گسترده در عراق و سوریه بخش‌هایی از این دو کشور را به تصرف خود درآورد و در آنها «خلافت اسلامی» اعلام کرد.

آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی ائتلافی جهانی برای مقابله با این گروه تشکیل داد و از جمله با پشتیبانی هوایی، به نیروهای دموکراتیک سوریه کمک کرد که داعش را از شمال شرق سوریه و جنوب دره فرات بیرون برانند.

با استفاده از رویترز و العربیه

XS
SM
MD
LG